sön 06 dec 2009, 19:23#73953
jahapp ska försöka skriva lite om våra erfarenheter.
Nu har vi kört runt 2500 timmar med våran .4a med 360.2 och den har gått mycket bra hittills.
PÅ aggregatet har vi bytt 3 valsslangar(byggde om dom med en skarv precis utanför aggregatet för enklare byten för 1000 timmar sen ingen har gått efter det), en slang till nedre kniven, tryckslangen in i aggregatet och tryckslangen som hänger under utskjutet.
Skulle vilja säga att 360 blev riktigt bra när det uppgraderades till .1 när .3orna kom. Då fanns det en dålig sak kvar och det var hur det såg ut där tryckslangen gick in i aggregatet, slangarna gick som genom en gummigenomföring vilket gjorde det till ett rent helvete att byta slang, var nästan tvungen att vara två.
Sen när vi kört ett år med .3an så tog valmet in dom på uppgradering till ".1,5" man fick samma slangdragning som det är nu och då tycker jag man kan säga att 360 blev ett riktigt bra aggregat.
Vårat gamla körde vi 15000 timmar med, vid ungefär 11000 timmar kom första sprickorna i stommen, nere vid såglådan. Sen fick vi svetsa ett par gånger till fram till 15000 timmar.
Tror vi fick byta 3 kamkurvor "som en slags bana där ett lager löper för att valshjulen ska stänga lika", ett utbytbart "plattjärn" iaf.
Cylindrarna var dåliga ett tag, fick byta alla cylindrar i aggregatet två gånger ungefär. Började oftast läka i svetsen runt "klumpen" där slangarna går in.
Givare och sånt håller hur bra som helst, bytte ingen diagivare alls, och länggivaren bytte vi en gång för att det började snurra för lätt så om en topp gick av kunde det räkna upp till 15m.
Det mäter bra, VMF har varit ut några gånger brukar ligga på 98-99 %modulträffar då. Skickar dagligen in klavresultat och där ligger vi mycket bra till.
Nej jag säger då att 360 idag är ett mycket driftsäkert och produktivt aggregat, blev ganska mycket mer att köra med när det fick poclain motorer.
Datorerna då... Vi har fått byta en skärm än så länge. Tycker inte den är seg att starta, man vrider på strömmen går in i hytten hinner ta av sig jacka och skor, ta fram vattenflaskan och sätta sig tillrätta så är den redo att starta. Har varit en del buggar i programmet, är inne på 5e programmet nu, i första så var man tvungen att gå in och bocka i och ur slirkontrollen för att den skulle funka.
Sen blev det volymfel i ett.
I ett gick inte allhjulsdriften att koppla ur.
driftuppföljningen var lite knäpp i ett.
Har varit på nån maskin att den kunnat låsa sig nära man ska byta förare.
Tycker det här programmet vi har nu funkar bra, har inte hittat nå tjorv ännu iaf, överhuvudtaget så har jag inte lidit så mycket av de tidigare buggarna, har inte varit nånting man störts av körmässigt.
Drivline och kranproblem har vi varit helt förskonade ifrån.
Avverkar numer med en JD1270g!