Uppvärmning

Rökgastermometer

10 inlägg 12652 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rökgastermometer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44043 Jag funderar på att införskaffa en rökgastermometer och har några frågor.

1 Funkar denna rökgastermometer från ClasOhlson http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=55480633

2 Var i rökgången bör rökgastermometern sitta?

3 Får man montera en rökgastermometer själv eller krävs det någon form av godkännande från t.ex. sotaren?
/Niklas



   TS
Avatar Fallback

Re: Rökgastermometer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44049 Den funkar säkert. Min sitter i ett hål i stosen innan rökröret sett från pannans sida, Den skall väl sitta där det är som varmast. Pröva att ha den olika djupt in, annars är väl mitten av rökgången ett tips. Ta fram borrmaskin! 8)

Nej, inga tillstånd behövs.

Användarvisningsbild

Re: Rökgastermometer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51198 Nu har jag i alla fall kommit till skott och skaffat mig en rökgastermometer för 180 pengar hos min lokala rörmokare. Den sitter i avgasröret mitt emellan själva pannan och skorstenen och visar 250 grader. Något som behöver åtgärdas eller är det ett acceptabelt värde? Pannan är en CTC 453B med "direktverkande" Palmia-stoker (ingen förugn alltså).
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Rökgastermometer

granqvist  
#53364 Känner inte till pannan 'CTC 453B' du kör med. Förknippar stoker med flis eller pellets, emellertid. Det gäller väl att följa upp temperaturen en tid. Tror att temperaturen beror på verkningsgraden i pannan, dvs hur mycket den drar åt sig värme från rökgaserna. Då ska man anta konstant kvalitet på bränsle och draginställningar, att det brinner med konstant temp. Börjar tempen att stiga kanske det är tid att sota.

Å andra sidan brinner fuktigt, eller på annat vis sämre bränsle med lägre temperatur från början, så det inverkar också på rökgaserna. Pellets och flis är bra bränslen, medan det är svårt att få två identiska laddningar då man eldar med vedklabbar.

--
Antti

Användarvisningsbild

Re: Rökgastermometer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53434 Jag prövade att öppna draget ett snäpp och minska stokermatningen. Nu ligger rökgastemperaturen på ca 200 grader, vilket rörmokaren anser vara en närmast idealisk rökgastemperatur.

Ja, jag eldar med flis.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rökgastermometer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72872 Jag roade mig med att införskaffa en likadan rökgastermometer till min kökskamin, Jötul 602. Det var betydligt svårare att få till en jämn och bra rökgastemperatur här. Den vill gärna pendla mellan 200 och 450 grader, beroende på hur förbränningen går, detta trots att jag har minskat draget rätt rejält.

Några tips på jämnare (och lägre) rökgastemperatur?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rökgastermometer

Bax  
#73463 Skaffa en motdragslucka och se till att den är monterad EFTER rökgastermometern, då får du jämnare drag genom pannan. 200 grader i rökgastemperatur är lågt, jag ligger strax över 200 när jag har nysotat och sedan stiger det eftersom.

Den där Palmiastokern, är det en rosterkopp som man ställer på botten av pannan eller sitter koppen i mynningen på röret?

Användarvisningsbild

Re: Rökgastermometer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73561 Rosterkoppen sitter långt ner i CTC-pannan, dock inte ända ner i botten, då det är drag genom rosterkoppen.

Jag ska se om det går att fixa något motdrag i rökröret från braskaminen.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rökgastermometer

Bax  
#73565
Niking skrev:Jag ska se om det går att fixa något motdrag i rökröret från braskaminen.
/Niklas



Hur menar du nu?

Användarvisningsbild

Re: Rökgastermometer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73838 Tja, det verkar vara enklare att fixa en lucka direkt på rökröret efter kaminen än att fixa en extra draglucka med hål rakt in i murstocken.
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).