Skördare

Valmet 931

33 inlägg 12637 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71821 Låter ju fint det där :) Fint med tyst svängkrans, det har jag tänkt på nu att det är ju nästan det högsta ljudet nu i tex våran 911. Har dom fått bort det borde det ju nästan vara knäpptyst :)
Skulle vara kul att testa 365... Är säkert mycket att köra med, undra hur det går i krokigt och dubbeltoppar osv.?

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71838 Dom sa att dom hade haft problem först när dom körde krokigt löv att toppkniven körde ner sig i stammen så de hade börjat skissa på en modifiering av kniven, men efter att ha kört ett tag och justerat lite fram och tillbaka så gick det utan.

Tror det kommer att bli en storsäljare bland de som slutavverkar, förutsatt att det fungerar som det ska nu i början. Tänker man dessutom på vikten på aggregatet (1200kg) så går det riktigt bra för att vara så lätt! En lagom maskin för våran skog.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71915 Det kan säkert bli bra, få se om det blir bra direkt eller om det tar ett par år... nytt är ju alltid nytt!
Tror du det blir 365 för eran del?

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71956 Nä det är för stort, vi är ute efter en lite mer flexibel maskin. 911 är väl tanken, men sen står det mellan SP561 eller 350.1.
Om det nu blir av med maskinbyte/utökning vill säga. Är ju en hel del annat som spelar in. Men jag kan säga att det kändes unket att kliva in i våran .3 hytt igår :/.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72041
Jesper skrev:Nä det är för stort, vi är ute efter en lite mer flexibel maskin. 911 är väl tanken, men sen står det mellan SP561 eller 350.1.
Om det nu blir av med maskinbyte/utökning vill säga. Är ju en hel del annat som spelar in. Men jag kan säga att det kändes unket att kliva in i våran .3 hytt igår :/.


Okey... JO dom känns som en fågelholk när man vant sig med stora hytten :wink:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72043 här är en liten "blogg" från han som fick ut den första 931;an :) http://www.komatsuforest.com/default.aspx?id=44696

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72079
970D skrev:här är en liten "blogg" från han som fick ut den första 931;an :) http://www.komatsuforest.com/default.aspx?id=44696



Haha världen är bra liten, det var vi som var där med Tommy som det står om i översta inlägget :grin:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

Temlav  
#73383
skogsjan695xl skrev:Kan tänka mig att 931 kommer att bli en riktig storsäljare så fort den testats mer och alla "sjukdomar" är borta. Ang det nya agg så är de väll på rätt väg iaf, kommer inte ihåg om jag läst det här på skogsforum eller om någon berätta detta för mig, men han som ritar och konstruerar agg till valmet idag har ju jobbat på ponsse, så de kommer nog likna lite ponsses uppbyggnad, vilket som syns på 365.



Kan säga att de säljer 931 som om det vore mjukglass en varm sommardag...
Den kommer att bli en väldigt vanlig maskin framöver. Fördelarna är många, och bör upplevas.

365 är ett väl utprovat aggregat, som testats hårt av Valmet under lång tid.
Barnsjukdomar? Tror inte det blir många...
Samma sak gäller här, aggregatet måste upplevas!


P.S Jag känner väl till de 2 som ritat 365.
Ingen av dem kommer från Ponsse... D.S :wink:

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73395 Han skriver i sin blogg att de fick byta alla (!) hydraulrören i aggregatet. Vi bytte ett antal på våran maskin också mellan 1000 och 2000 timmar, alla på garanti som tur var. Problemet var ju känt redan då att lödningen i rören var kass och det verkar ju som dom inte kommit till rätta med det än, kass!

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73397 Dom har ut en montör 1 gång/vecka och tycker ändå det går bra :surp:
Svets och slägga :surp:
Tja,allt är väl relativt 8)
Verkar ju va en ren prototyp :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73401 nej nog tror jag vi måste ge 365 några år innan det är bra!
Men en 31a md 360 skulle nog vara hemskt fint :)

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73406 jag väntar fortfarande på en film med 31:an/365 i grovskog. allt som finns ute e ju bara småpinnar...

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

novis??  
#73416 []



365 är ett väl utprovat aggregat, som testats hårt av Valmet under lång tid.
Barnsjukdomar? Tror inte det blir många...
Samma sak gäller här, aggregatet måste upplevas!


P.S Jag känner väl till de 2 som ritat 365.
Ingen av dem kommer från Ponsse... D.S :wink:[/quote]
det var ju synd att det ej var ritat av ponsse :roll: men annars har väl alldrig valmet gjort ett aggregat som funkat fören serie.7 :grin:
Senast redigerad av novis?? tis 01 dec 2009, 16:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

skogsjan695xl  
#73422
P.S Jag känner väl till de 2 som ritat 365.
Ingen av dem kommer från Ponsse... D.S :wink:


okey, detta var nått som jag hörde en gång bara, så jag vet inte sanningen. men tycker ändå de liknar ponsse agg lite.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#73427 Valmet går aldrig sönder thats it allt annat ni skriver om är väl bara vardaglig service :lol:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).