Traktorer och processorer

New Holland TL70A, Valtra A75, Zetor 7441Proxima, Case JX 70

34 inlägg 31982 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

New Holland TL70A, Valtra A75, Zetor 7441Proxima, Case JX 70

Åskar  
#7315 Jag tänker ev köpa en ny eller bättre begagnad traktor med lastare för diverse gårdsjobb, snöröjning samt köra hem lite ved ur skogen.

Har varit och kollat på en Valtra A75 men tycker att hytten verkar vara i minsta laget för att kunna sitta bakvänd.

Vad jag förstår så är skogshytten i New Holland något rymligare med en typ av fotlåda när man sitter bakvänd.

Nya Zetor proxima 7441 ser ju också fin ut med en rymlig hytt, men Zetor är ju inget lågprismärke längre. Hur är kvaliteten i dessa?

Case IH JX70 kan det vara något?

Någon som har erfarenhet av dessa? Plus och minus.
Bilder inifrån skogshyttar skulle vara kanon..

mvh
Åskar



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7316 Case JX är samma som New Holland TD och dessa är turkiskbyggda budgetmodeller.

NH TL-serien är ju efterföljaren till Fiats -90 och -94 serier.

Jag tycker Zetorn verkar prisvärd, kvalitén är inte sämre än någon annan och utrustningsnivån ok.

I ett test i Traktorpower vann Zetorn ganska enkelt över en NH i TD serien.

Valtran och TL serie traktorerna är väl dyrare också.

Tror du kan få en Zetor skogsutrustad utan lastare för runt 250.000.
Skogsutrustningen kostar ca 30.000 hade jag för mig och den är ganska omfattande.

Har bara provsuttit dessa traktorer och tyckte inte alls om TD och Case JX serien.

Mitt förslag är att du åker runt och tittar på maskinerna, svårt att berätta vad en annan tycker är bra/dåligt.
Slog huvudet i taket och tyckte spakar osv satt knepigt.

http://www.hcpetersen.dk/indexs.htm

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7317 Jag kan prata gott om Zetorn, Jag har själv byggt om nga till skogshytt och de enda nackdelarna är att man inte får ngn fungerande koppling till kraftuttaget, en annan nackdel med kilen i bakrutan är att man får betydligt sämre sikt ner mot hitchen. Men annars är det inte mkt som talar emot den. ren och fin undertill :lol:
Ett annat alternativ är en MF 5425, denna ombyggd till skogstraktor får en riktigt rymlig hytt där det är lätt att snurra runt stolen. enda nackdelen är att den är lite för låg undertill, bara 38 cm

Avatar Fallback
Åskar  
#7323 Tack för svaren!

Problemet är att där jag bor så brukar återförsäljarna sällan ha någon av ovanstående modeller hemma så att man kan provsitta. Överlag så är de flesta broschyrer tyvärr dåligt gjorda med klen information

Zetor Proxima 7441 finns nu på kampanj för 264 tusen med lastare, skogsutrustningen + 25-30 tusen. Även fraktkostnad tillkommer med 6 tusen. Tycker Zetorn ser rejäl ut med bra markfrigång. Nackdelen är att fram/back(vändväxeln)-lådan på vänster sida inte levereras med skogshytten(stolen går då inte att vända enligt åteförsäljaren)

En ny Valtra A75 med en betydligt rejälare lastare går att få för runt 300 tusen utan skogshytt. Skogsutrustningen fick jag inget pris på.

NH TL70A och Case JX 70 har jag inte sett live än.

mvh
Åskar

   TS
Avatar Fallback
Åskar  
#7327 Nån som kan länka till någon traktortest för ovanstående? Kollade på ATL men fick inte fram de tester som finns där.

Vad är det för motorer(märke) i Zetor Proxima? Synd att de inte har en riktig broschyr på svenska att tillgå.

mvh
Åskar

   TS
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7328
Åskar skrev:Tack för svaren!

Problemet är att där jag bor så brukar återförsäljarna sällan ha någon av ovanstående modeller hemma så att man kan provsitta. Överlag så är de flesta broschyrer tyvärr dåligt gjorda med klen information

Zetor Proxima 7441 finns nu på kampanj för 264 tusen med lastare, skogsutrustningen + 25-30 tusen. Även fraktkostnad tillkommer med 6 tusen. Tycker Zetorn ser rejäl ut med bra markfrigång. Nackdelen är att fram/back(vändväxeln)-lådan på vänster sida inte levereras med skogshytten(stolen går då inte att vända enligt åteförsäljaren)

En ny Valtra A75 med en betydligt rejälare lastare går att få för runt 300 tusen utan skogshytt. Skogsutrustningen fick jag inget pris på.

NH TL70A och Case JX 70 har jag inte sett live än.

mvh
Åskar


På Zetorn går det visst att snurra runt stoen när man har vändlåda. Det är vad jag kommer ihåg sen jag jobbade på lg maskin

Avatar Fallback
Åskar  
#7329 MasseyFerguson,

Jag misstänker att återförsäljaren inte har så bra koll på läget, en del annat som han sade var också tveksamt.

Frågan är om skogsutrustningen är värd ca 30 tusen, stolen borde ju vara vändbar även i orginalhytten. Utbyggnad för snedställd bakruta kanske man kan fixa senare.

Skall försöka skicka en länk..

http://www.hcpetersen.dk/svensk/brochurer/zetor_skogsutrustning.pdf

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7330 Hade också för mig att jag satt i en skogsutrustad Zetor med fram/back på senaste Elmia..

Det är rätt segt att köra med deras 10-2 växellåda då det finns 12-12.

MFs 5400 serie är ju mer lyx och kostar därefter.

Ett tips är att åka på elmia nu i vår, då får du se dom flesta märken live och skogsutrustade!

Zetor använder egenutvecklade motorer, dom är väl ägda av en stor industrikoncern i Tjeckien som även tillverkar motorer..

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7331
Åskar skrev:
Frågan är om skogsutrustningen är värd ca 30 tusen, stolen borde ju vara vändbar även i orginalhytten. Utbyggnad för snedställd bakruta kanske man kan fixa senare.

[/url]


Klart det går att bygga eget, men att bygga bukplåtar är inte så kul.

Håller själv på att försöka bygga om min MF 3060 men den hytten är lite trång bakom..

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7356 Visst 30000 kanverka lite dyrt men det kan det vara värt... företaget som bygger om är nogranna med allt och använder rejäla material

Avatar Fallback
Åskar  
#7358
Jag har själv byggt om nga till skogshytt och de enda nackdelarna är att man inte får ngn fungerande koppling till kraftuttaget


Kan du förklara detta närmare, vet inte riktigt vad du menar.

   TS
Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7362 Valtra sålde A75 utan lastare, med skogshytt och knappkoppling för 270´här om året. Nyligen A75 m lastare för 300'. Kostar då en Zetor 260' skulle valet för mig vara enkelt, oavsett hur bra Zetorn egentligen är. Begagnatpriserna på Valtra tror jag även framöver mer en väl kommer att uppväga den lilla prisskillnaden.

Ang MF54XX; en trevlig traktor (har en) men inte förstahandsvalet för att köra i skogen. MF5425 tycker jag verkar vara stor traktor med väldigt liten motor. Ska man ändå köpa en 54XX är det väl lika bra att köpa en i det "attraktiva intervallet" 90-100 hk?. Valtra 6000-serien är i stort sett klara för att ge sig ut i skogen med och har ungefär samma pris. MFen skulle behöva mycket plåtar under för att jag ska våga mig ut i skogen... Som alternativ till Valtra A-serien finns MF4XXX, som är en Valtra med andra huvplåtar. De lär dock enligt uppgift inte gå att få med skogshytt av någon troligen varumärkesberoende anledning...

Användarvisningsbild
janth  
#7374 Jag kör en A75 med skogshytt och lastare i skogen och är mycket nöjd.
Är det trångt ställer jag av lastaren. Men oftast ska man ha så mycket grejor med sig att man fyller skopan.
Vill man sitta bakåt fäller man ryggstödet och sitter på det( ja, stolen går att vända). Då kommer man upp 10cm varvid benen får plats. Stolen mår inte bra av det men det är det värt då det är många stopp och man ska flytta en vagnlängd i taget.
Ventilpaketet har jag monterat på insidan så man kan stänga rutan komforten är därmed riktigt bra. Skotar ofta bara i undertröjan så värmen är det inget fel på.

Det enda riktigt negativa är avsaknaden av förvaring i hytten.
Men det kan man ju lösa om man orkar.

Men fundera även på A85 A95 som levereras med 4cyl motor ist. för 3cyl
Det saknas lite pulver när man har lass på vagnen tycker jag.
/T

Avatar Fallback
Åskar  
#7380 Tack för svaren!

Jo, A75:an är en mycket fin maskin. kampanjpriset runt årsskiftet låg på 299 tusen, med en rejäl ÅLÖ-lastare.

Enda brasklappen var att jag upplevde hytten för trång för att kunna sitta bakvänd(dock så hade visningsexet ingen skogshytt).

janth,

Inte har du möjlighet att lägga upp en bild inifrån din skogshytt? Vad skiljer egentligen skogshytten från orginal förutom påbyggnad för snedställd bakruta? Är fotutrymmet detsamma?

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7383 MF 4400 serien som är samma traktor som Valtra A serien skogsutrustas inte pga att MF alltid har fram/back-spaken på vänstersidan.
På Valtran kan man välja.

Agco koncernen har väl också fixat det så att man inte ska konkurrera med varann i koncernen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).