Avverkning (slutavverkning)

Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

24 inlägg 8724 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73132 Hej, har suttit och planerat en avverkning vid datorn (och varit ute och tittat och mätt såklart). Jag skulle JÄTTEGÄRNA vilja ha konstruktiva synbpunkter från skotarförare, skördarförare och andra om underlaget duger,
om mina försäljnigsvillkor är rimliga och om ni tror någon vill befatta sig med det hela.

Om någon i närheten vill titta i skogen, så PM:a. Jag är där nu i helgen. :-)

--------------------------------
Leveransrotköp
--------------

Bjuder ut en post för avverkning. Posten är ca 2 ha och innehåller
400-450 m3. Den kan förmodligen drivas året runt. Avverkningsanmälan
inlämnad 091129. Medelväg ca 75 m.

Försäljningsvillkor

Köpesumman anges som pris mer inmätt volym i m3fub, inklusive
ev. vrak. På köpesumman tillkommer moms med 25%. Körskador på väg och
terräng ansvarar köparen för lagning och reparation. Kör skotaren på
bilväg, krävs extra försiktighet för att ej skada vägen, och det skall
städas avverkningsrester. Köparen tar ansvar för att skogsskydd
upprätthålls enligt skogsvårdlagen för lagring av virke och
avverkning. Avverkning skall vara utföd senast 30:e april 2010, så
att grönrisplantering kan genomföras. Karta bifogas. Bäck/dike på
kartan markerat i blått får endast passeras på bro av markskonare
eller kavelbro av virke. Bron städas efter drivning. Gammal körväg i
gult får ej användas, utan skall endast korsas och då med risning.
Drivningen skall anpassas för grönrisplantering, riset skall annars
användas för att skydda väg och mark i möjligaste mån. Markerat
förbjudet område är jaktkojor. Hänsyn skall tas så att jägarn kan
komma till från sina kojor. Jägarna skall ej blockera vändplan.
Betalning skall ske senast 1 månad efter sista avverknigsdatum.
Mätrapport skall skickas till säljaren UTAN ANMODAN senast 1 vecka
efter mätning.

Skriftliga anbud mottages på mail eller brev senast den x/y. Fri
prövningsrätt.

Vänligen,



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73139 Ta bort en del av detaljerna och skriv mer allmänt, tex att normal hyfs skall visas.
Jag tror spontant att några entreprenörer kan backa när de ser alla detaljer och struntar i
att ge pris, och då kan det bli en sämre affär för dig.

Avatar Fallback

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73142 Tyckte inte det var så detaljerat själv, men visst. Vilka detaljer skall bort tycker du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73152
Körskador på väg och
terräng ansvarar köparen för lagning och reparation. Kör skotaren på
bilväg, krävs extra försiktighet för att ej skada vägen, och det skall
städas avverkningsrester. Köparen tar ansvar för att skogsskydd
upprätthålls enligt skogsvårdlagen för lagring av virke och
avverkning. Avverkning skall vara utföd senast 30:e april 2010, så
att grönrisplantering kan genomföras. Karta bifogas. Bäck/dike på
kartan markerat i blått får endast passeras på bro av markskonare
eller kavelbro av virke. Bron städas efter drivning. Gammal körväg i
gult får ej användas, utan skall endast korsas och då med risning.
Drivningen skall anpassas för grönrisplantering, riset skall annars
användas för att skydda väg och mark i möjligaste mån. Markerat
förbjudet område är jaktkojor. Hänsyn skall tas så att jägarn kan
komma till från sina kojor. Jägarna skall ej blockera vändplan.
Mätrapport skall skickas till säljaren UTAN ANMODAN senast 1 vecka
efter mätning.

Ungefär det.

Användarvisningsbild

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73155 Kraven är väl knappast orimliga? Det borde vara bra att få informationen ftån kund så att bra arbete kan utföras utan missförstånd, även om mycket kan tyckas vara normalt 'hyfs'.

Ge Mangan tydliga argument varför han skall stryka.

.//D

Avatar Fallback

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73156 Hur anpassar man drivningen för grönrisplantering? I så fall är ju det bästa om groten tas bort.
Ett tipa: Snitsla tydligt in områden som inte ska röras men skräm inte köparen redan i inledningsskedet.

Avatar Fallback

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

sumper  
#73163 om jag ska jämföra den här trakten med det jag brukar få som förare så är det 100% mer detaljerad då jag bara skulle få

"Gammal körväg i gult får ej användas, utan skall endast korsas och då med risning."

i mina papper.

avlägg är dumt planerat då du måste korsa bäcken för att lägga av och då krävs det en "bro" som inte alla entreprenörer har så ett avlägg längre ner är det bästa alternativet. körväg är riktigt snålt tilltaget om du frågar mig, 75m skulle jag villa se hur du kör för att få ihop dock så vet jag inte hur långt det är från avlägg till bakkant men jag skulle tro det är mer en 75m, för att räkna ut medel avståndet ska du ta längsta väg -0.25%.


sen har jag en fundering till och den är hur gör man detta?

"Jägarna skall ej blockera vändplan."

här jag bor blockeras hela vägen. :grin: :roll:

Avatar Fallback

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73164
Slurfi skrev:
Körskador på väg och
terräng ansvarar köparen för lagning och reparation. Kör skotaren på
bilväg, krävs extra försiktighet för att ej skada vägen, och det skall
städas avverkningsrester. Köparen tar ansvar för att skogsskydd
upprätthålls enligt skogsvårdlagen för lagring av virke och
avverkning. Avverkning skall vara utföd senast 30:e april 2010,



Standardformulering tagen från en av de största förvaltarna i denna delen av Sverige, se min andra tråd på kontraktsexempel.

att grönrisplantering kan genomföras. Karta bifogas. Bäck/dike på
kartan markerat i blått får endast passeras på bro av markskonare
eller kavelbro av virke. Bron städas efter drivning. Gammal körväg i
gult får ej användas, utan skall endast korsas och då med risning.
Drivningen skall anpassas för grönrisplantering, riset skall annars
användas för att skydda väg och mark i möjligaste mån. Markerat
förbjudet område är jaktkojor. Hänsyn skall tas så att jägarn kan
komma till från sina kojor. Jägarna skall ej blockera vändplan.
Mätrapport skall skickas till säljaren UTAN ANMODAN senast 1 vecka
efter mätning.

Ungefär det.


Alltså, detta är avtalet som virkesköparen skall skriva under. Varje gång jag hör en virkesköpare tala inför publik så säger han "tala om vad du vill!", så nu tänkte jag göra det.

De FÅR INTE köra sönder den gamla vägen, och de FÅR INTE köra över/sönder bäcken (som de gjorde förra gången).

   TS
Avatar Fallback

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73165
sumper skrev:om jag ska jämföra den här trakten med det jag brukar få som förare så är det 100% mer detaljerad då jag bara skulle få

"Gammal körväg i gult får ej användas, utan skall endast korsas och då med risning."

i mina papper.


Okej, kanske skulle vara tydligare, det är ett köpekontrakt. Tror inte allt går fram till maskinföraren.

avlägg är dumt planerat då du måste korsa bäcken för att lägga av och då krävs det en "bro" som inte alla entreprenörer har så ett avlägg längre ner är det bästa alternativet.


Ja, det kanske inte är så dumt, det är dock backigt där (om du menar neråt höger i bilden), så jag är inte säker på att det går.
körväg är riktigt snålt tilltaget om du frågar mig, 75m skulle jag villa se hur du kör för att få ihop dock så vet jag inte hur långt det är från avlägg till bakkant men jag skulle tro det är mer en 75m, för att räkna ut medel avståndet ska du ta längsta väg -0.25%.


Nej, jag mätte fågelvägen från mitten av skiftet till avlägget. Borde nog inte ha med det alls.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73168
Skogsola skrev:Hur anpassar man drivningen för grönrisplantering? I så fall är ju det bästa om groten tas bort.


Ingen aning, trodde entreprenörerna visste sådant? Groten skall vara kvar, för näring och skydd för körskador.

Ett tipa: Snitsla tydligt in områden som inte ska röras men skräm inte köparen redan i inledningsskedet.


Om köparen blir rädd när jag redan på kartan pekar ut förbjudna områden blir jag ltie orolig. Jag tro inte det är rätt köpare för mig då, jag vill inte ha några ler-piloter i min skog.

Har redan varit ute och snitslat lite naturvård, skall rensa gränsen ordentligt också. Övriga områden avgränsas av viltstängsel och körväg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73172 Tack för alla synpunkter förresten, även de som jag inte håller med om! :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

masterchief  
#73180 Ett bekymmer är ofta att synpunkter som är i kontrakt sällan hamnar på traktdirektivet.
Sedan får entrepenören hundhuvudet för att ha grisat ned i slutändan.
Ett bekymmer jag ser är val av tidpunkt, med de milda vintrarna hos dig så kanske fundera på en sommaravverkning?
Tycker inte synpunkterna är orimliga på något vis, men ett alternativ är ett samråd med entrepenören innan avverkningsstart.
Oftast har de som utför jobbet erfarenheten att lösa det praktiskt bäst så alla parter blir nöjda även om det innebär att tänkt basväg från i det här fallet mangan kanske inte överrensstämmer.

Avatar Fallback

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73187 Jo, posten är liten och därmed svårsåld. Det är väl inte ett helt jämnt bestånd heller, så kanske får jag inte den såld på detta sätt över huvud taget. Det som talar för att det skall gå att köra det året runt, allt ligger i en sluttning och är inte särskilt blött. Skogsbilvägen är en gammal landsväg, så den bör hålla. Något de kan köra i tjällossningen kanske. :)

Jag förstår dock inte vad köparen har att göra med om jag skall markbereda eller ej? Jag täkte inte köpa skogsvårdstjänster av samma som jag säljer avverkningen till, min plan är att köpa plantor och plantering av separat företag, så jag kan styra upp proveniens, art, förband. Är annars lite rädd för att "finfina billiga plantor" blir något de råkar ha över.

Markberedning känns över huvud taget uteslutet för min del.

Visst är jag öppen för andra förslag, men att bara bjuda dit någon som sedan får bestämma "vi gör så här" har jag prövat förut, och varit halvnöjd. Bättre då att han får veta svart på vitt vad jag vill, och komma med motförslag. Posten kna stå något år till, ingen stress för min del. Meningen är att den som vill får åka och titta på det. Jag skall inte dejta inköparen, så kaffe med dopp och en flaska whiskey under bordet blir det inte tal om. Det är en affär, och det är för min del en ganska liten affär.

Rotstop blir det inte, jag har snitslat några träd, resten av ev. naturvård får bolaget som avverkar ansvara för.

Sommaravverkning är en idé, men jag vet inte hur det påverkar grönrisplanteringen.

Att entreprenören skall kontakta mig innan, skall jag lägga till i kontraktet, det är en bra idé!

Ang. skogsstyrelsen, så kan jag säga att den temakvällen de anordnade i Göteborg var mycket bra. Kanske inte om man är virkesinköpare som hellre vill ge skogsägaren en flask sprit än bra betalt och schyssta villkor, men för de skogsägare som vill ha en mer affärsmässig inställning till skogen.

Givetvis kommer jag följa upp detta om/när det blir sålt. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73191
masterchief skrev:Ett bekymmer är ofta att synpunkter som är i kontrakt sällan hamnar på traktdirektivet.
Sedan får entrepenören hundhuvudet för att ha grisat ned i slutändan.


Det är ett bekymmer, men det måste lösas mellan inköparen och entreprenören. Jag tänker inte göra affärer med entreprenören, utan med inköparen, Han är ansvarig för att kontraktsvillkoren uppfylls. Är de orimliga, skirver han inte på. Om han själv går ut och hugger med yxa eller lejer det vidsare är inte min sak att ha synpunkter på. De säger de själva, prata med inköparen om det är problem.

Ett bekymmer jag ser är val av tidpunkt, med de milda vintrarna hos dig så kanske fundera på en sommaravverkning?


Man kan inte räkna med frusen mark här, det går inte. Sommaravverkning gärna för mig, men jag vet som sagt inte hur det går med planteringen då. Annars är inte min mening att speca årstid, utan det gäller att resultatet i skogen och med bilvägen blir bra, oavsett. Köparen kanske hellre vill ta kostnaden med mycket risning, återställning, och grusa om bilvägen,vad vet jag.

Tycker inte synpunkterna är orimliga på något vis, men ett alternativ är ett samråd med entrepenören innan avverkningsstart.
Oftast har de som utför jobbet erfarenheten att lösa det praktiskt bäst så alla parter blir nöjda även om det innebär att tänkt basväg från i det här fallet mangan kanske inte överrensstämmer.


Det var inte min mening att speca basväg, bara peka ut var de inte får köra. Finns några gamla skotarspår sedan Gudrun, där kan de köra av hjärtans lust om det passar, är ändå förstört.

Sätter stort värde på dina synpunkter Masterchief, synd att du kör så långt bort bara. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skrivbordsplanerare behöver synpunkter!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73239
trislc skrev:Javisst gör du som du själv bestämmer, men du ville ju ha synpunkter - därför lämnade jag mina!


Och det tackar jag för! :-)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).