Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor!!!

238 inlägg 104934 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71174 Tja, oavsett pris och även storlek (om man ser på de mindre på 2 -3 ton lastkapacitet) så är Alstor imponerande
vad gäller att gå över sten och "berg upp o ner". Det är imponerande vad Alstor klarar om de behövs.
Ser att många jämför Alstor med Vimek 620 och det är nog en riktig jämförelse kapacitetsmässigt. Vimek saknar ju
midjestyrning och torde inte få samma smidighet i beståndsgående terräng. Själv köpte jag en Tandemoxe förra året.
Samma mått som Alstor och midjestyrning samt dubbelkommado. Nypriset då var ca 300' så den är betydligt billigare
än Alstor. Men skulle nog inte försöka mig på samma vägval med Tandemoxen som Du kör med din Alstor, Ojje.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Aberg31  
#71270 hej har haft min Alstor snart i 1,5år nu och är mycket nöjd med maskinen, visst är den dyr men det är en mycket fin maskin att ha i skogen, är mycket nöjd med min

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#71578 Idag skulle jag köra undan lite "rat" och elda lite, då jag ändå var längst ner på ägorna passade på att prova boogierörelsen på Alstorn över några diken ......

På väg ner i diket:

Bild


På väg upp:

Bild


Nästa dike:

Bild


Bild


På väg hem hittade jag en slänt som jag provade .. stannade då gripen tog i marken och lyfte bakhjulen:

Bild


/Ojje

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

stegmaster  
#71596 Nu finns det även rullmatad skördaraggregat til Alstor. :surp:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tEJiL32JnkQ[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Sverker  
#71905 Bara att säga att Alstor är en fantastisk liten maskin. Ångrar inte mitt köp det minsta.
//Sverker

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Aberg31  
#72047 vad tycker ni om växlingen, tycker att backen kan va lite trög att få i friläge någon mer som har märkt av det?

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#72513
Aberg31 skrev:vad tycker ni om växlingen, tycker att backen kan va lite trög att få i friläge någon mer som har märkt av det?


Problem med att "få ur" växlarna kan jag få om jag "slarvar" med handgasen och inte "tar ner" maskinen på tomgång då jag står still (blir så då det är en variator som "spänner" lådan"), står du eländigt till så maskinen "motrullar" så kan du "stöta till" med fotgasen och "lite raskt" i "gunget" på maskinen lägga ur växeln (det funkar för mig)....


/Ojje

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

H-E  
#72715 Hittade ett nytt Alstorklipp på tuben. Det är ett från Elmia, men ni har väl redan sett det era nördar! :lol:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3HyLsgFdEpU[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Aberg31  
#72721 Det är en mycket bra maskin att ta sig fram i svår teräng 8)

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72764 De har hållit till på samma bergknalle på Elmia i några år nu. Den knallen är tydligen bra på att visa vad maskinen klarar av :grin:

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#73103 Idag började julstöket och frugan undrade om jag kunde hämta lite granris (vilken underbar anledning att brumma iväg med Alstorn!!!!!), ganska omgående var jag på väg uppför berget i jakt på granris men kom snabbt på att det låg några vindfällen en bit upp som skulle bli ved och jag var ju ändå på väg åt det hållet......

Lastning av en gran som tippat .....

Bild


Kom på att jag sett en bild här på forumet med en kille som sträcker ut sina armar mellan två björkar med texten "här kommer jag imellan med min Vimek" (vill minnas att det var körskador på ena björken dock!!!), jag vill inte vara sämre ... här kommer jag imellan utan problem (mycket plats kvar!!!!!) och utan körskador.....

Bild


På väg hem ......

Bild


Just dé ja ... granriset ... fällde några smågranar som kvistades hemma (hade säkert stört "husfriden" att glömma granriset) ....

Bild


På väg nerför berget hittade jag en vy över byn ......

Bild


Avlastning av veden ... kunde inte motstå att visa vad kranen klarar av ....

Bild


Och slutligen, körning uppför slänten som visats tidigare dock i dagsljus och med gripen i lastutrymmet så den inte skulle ta i marken ... jag är helt övertygad att maskinen går upp även med fullt lass!!!

Bild


Jag blir mer och mer "hemma" med maskinen och slutar aldrig förvånas över vad den klarar av, tror inte att jag skulle vara lika nöjd med någon av de andra miniskotarna som finns på marknaden, Alstorn är nog i en helt egen klass!!!!!


/Ojje
Senast redigerad av Ojje sön 29 nov 2009, 23:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

H-E  
#73108 Underbara bilder! Du borde starta en Alstorblogg.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

totte  
#73137 Mycket trevligt att läsa, håller med du borde ha en blogg, såna här små berättelser är precis vad man vill läsa där. :-bd

Skulle tillägga att Alstorn är fullständigt häpnadsväckande, tror nästan den klarar att klättra i träd också :lol:

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

stegmaster  
#73150
Ojje skrev:Och slutligen, körning uppför slänten som visats tidgare dock i dagsljus och med gripen i lastutrymmet så den inte skulle ta i marken ... jag är helt övertygad att maskinen går upp även med fullt lass!!!

Bild


Jag blir mer och mer "hemma" med maskinen och slutar aldrig förvånas över vad den klarar av, tror inte att jag skulle vara lika nöjd med någon av de andra miniskotarna som finns på marknaden, Alstorn är nog i en helt egen klass!!!!!


/Ojje

Riktit bra bilder. :grin:
Jag tvekar inte på at Alstor`n ville klarat av slänten med fullt lass, undrar bara om lasset ville blivit med hela på hela resen. ;)

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#73278 Blev en sväng med vindfällen idag också och det verkar som dom aldrig tar slut ... hittar bara fler och fler.

Här har jag "bökat" in mig för att hämta en tall:

Bild


Bild från andra sidan:

Bild


En av anledningarna till varför jag inte valde hytt på maskinen ... kranen hade tagit i taket!!!!!

Bild


På väg hem med ett lagom lass ... synd bara att det började skymma på.....

Bild


Jag kommer nog aldrig att kunna köra in maskinkostnaden på "virkesframkörning" (hade inte räknat med det heller) men jag tror att maskinen kommer att bära sin kostnad på "kvalitetsökningen" på skogen ......


/Ojje

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).