Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hjälp!! Tippande huggarvagn

46 inlägg 28045 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp!! Tippande huggarvagn

simon  
#73026 Tjena på er!

Har funderat på hur man skall lösa det där problemet med att kärran tippar när man inte har några stödben på huggarkärran. Har en 10-tonnare med 5 m kran men inga stödben somsagt. Det är j-ligt när man lastar timmer eller vänerblock eller liknande och skall lägga upp dom i timmerhögen t.e.x. Funderar på om man skulle sätta en hydralisk truckstång el kolv i mellan traktor och dragstång på kärran som man kan låsa när man lastar och lossar.
Jag antar att den måste kunna ställas i "fyltläge" under körning. Vad händer när man kör och måste svänga? Antar att den måste vara "ledad" (svängbar) i fästet på traktorn.

Är det ett alternativ eller finns andra lösningar? Finns det någon som gjort detta?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73033 Finns en BM 600 på KVD som har så mellan traktor och kärra.

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

f-se.se  
#73040 grövre fyrkantsprofil.
svetsa fast en hylsa och borra tex 2-3 hål i denna och mät och borra några hål i den som nu blir stödben.

så har du fixat dig ett stödben till hyfsat låg kostnad och om du vill kan du ju montera på ngn kolv på denna sedan.

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

simon  
#73100 Finns det någon som har detta på sitt ekipage och vet hur fungerar samt har lite bilder??
Har väl tänkt som det som du f-se.se föreslår också men det blir bara massa in å ur traktorn tänkte slippa det.. Sen har jag en hydralisk tryckstång som jag tänkte använda. Men frågan är hur man monterar den rätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73110 Har du inte ramstyrning?? Skjut över kärran åt motsatt håll mot vad du skall lasta / lossa.
Tycker det går bra att göra så om man är lite försiktig, Har man bara två tre stockar på kärran så står den ju stadigt sen...

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73112 Kolla min tråd: Livab DS10 där finns en bild på precis det du söker, en mekaniskt låsbar midja.
Bild

På vagnsdelen finns en fast kuggrad och på traktordelen motsvarande som man med en
tub kan trycka mot så kuggarna går i vid lastning.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

Skogstomte  
#73118 Ett alternativ är ju mekaniska stödben av den typen Moheda hade förr. De hänger i en dubbelled och kan röra sig åt alla håll, man behöver inte ta upp dem normalt sett. Innan man lastar får man köra så att de står rakt ned och de ger ett mycket bra stöd om marken är fast.

Moheda mek stödben.jpg

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

Danne  
#73120 Om du ser till att traktorns tapp och vagnens ögla glappar minimalt och sedan tar en bromsskiva och svetsar på vagnens ögla och sätter ett bromsok på vagnens dragstång? Dock kanske det frestar traktorns tapp för mycket.
Kólla in miniskotaren woodtigers lösning på midjelås!

Ett anat tips om du har dirven vagn är att fylla hjulen med vätska som ökar stabiliteten. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73131 Vätskefyllda däck är nog det smartaste och mest cost/benefit riktiga förslaget.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

stegmaster  
#73147
Slurfi skrev:Vätskefyllda däck är nog det smartaste och mest cost/benefit riktiga förslaget.


Håller med. :grin:
At belasta traktorens tapp i sidled för mycket tror jag inte als e nån god ide, så starta med vätska i däcken.

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

simon  
#73458 Om man fyller däcken med vätska blir inte kärran för tung då när man inte har någon drift på kärran. Angående mekaniska stödben så har jag funderat på det. Det vill väl till att man står rätt, minsta lilla traktorn rullar så är det ju kört antar jag.
En kombination av vätska och någon form av lås kanske är att före dra.
Hur gör man för att få i rätt mängd vätska och inte få någon luft kvar? vilken typ av vätska behöver man?
och hur mycket på 4 st 400 däck?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

alias  
#73460 Kan minnas fel men jag tror att vätskefyllda däck inte ska ha mer än ca 75 % av volymen med vätska. Borde ju vara någon alkoholhaltig sak för att det inte ska frysa i däcket när det blir minusgrader - kolla med lokala däckverkstaden, de borde veta.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73477 Brukar det inte vara saltvatten??

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

massa-ved  
#73497 En del däckfirmor använder kalciumklorid alltså vanligt vägsalt för dammbindning.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! Tippande huggarvagn

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73499 Nivån ska ligga strax under överkant på fälgen, detta för att man ska kunna få nippeln ovan vatten vid ändring av tryck.
Oftast används salt för det ger extra vikt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).