Bioenergi

Energiklipp

84 inlägg 49974 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Energiklipp

odinsengel  
#61158 hej lasse
jo det med att byta makin är inte lätt.... tyvärr:) perfekta maskinen är ponsse dual om man vill ha jobb hela tiden :D klipp,skotare,skördare och klipp i samma maskin kan det bli bättre :D har du mkt körning nu eller...

och du jag tänkte om inbjudan till klubben står kvar... vilka dagar var det ni träffades mvh micke

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

skotarlasse  
#61187 Tja micke!
Fullt med körning hela tiden, har även blivit erbjuden en hel del skotning till hösten.
Du tänker som jag om dualen 🧠 , kan inte bli bättre :mrgreen:
Inbjudan till klubben kvarstår, fikakväll alla Torsdagar 18.00-21.00 utom den 25/6.
Barhäng sista Lördagen varje månad :shock: 😈 :roll:
Vi hörs Lasse

Användarvisningsbild

Re: Energiklipp

Pidden  
#61241 kan tänka mig som många säger att en kombimaskin är det bästa. till exempel Dualen.... Men något som jag tror skulle kunna fungera är att man kör med en Sampo med klipp och kör igenvuxna betesmarker och dylikt eller att man kör med en traktorgrävare (Huddig,Lännen) och har en klipp monterad på den och sen när man inte har något att köra eller det går lite på lågvarv så kan man ju köra grävning eller dikning eller något liknande istället :-? . Det kan ju vara något,Är bara en tanke.

Användarvisningsbild

Re: Energiklipp

Skovbryn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65676 Jag har en Sampo med Naarve 1500-25 EH og det går bra!
http://www.skovbryn.com/Faelde-bunkelaegning.html

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

_Espen  
#65789 Kjører en Dual med EH25,og det fungerer kjempebra.
Kjørte med Nisula 280 to sesonger før,men det er betydelig bedre kapasitet på Ponsse aggregatet.

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

JD 810  
#68469 Hejsan !!!

Ett litet inlägg i debatten om energi klipp varnar för ett aggregat som heter mouipu 3000 och saluförs utav sp maskiner, rena rama leksakerna som platsar på återvinningen om det ens passar där. Bröte som vi säger

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

AndersH  
#68613 Hva fungerer dårlig med Moipu aggregatet? Er det 300ES aggregatet (med matevalser) du kjører, og hva slags basmaskin sitter det på?

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

JD 810  
#68626 Det sitter på en TJ 1070 D -03 och det är det med matning, dåligt byggt, Data strul, mm

Avatar Fallback

nybörjare

gundbypojken  
#72974 Ni som är lite mer insatta i det här än mig kan kanske svara på en hel del frågor. Jag ska nämligen köpa en klipp t.ex nisula som jag tänkte sätta på en 5,5t grävare ska jag köpa 150E eller 200E pallar grävarn 200E och är jag dumsnål om jag köper en 150E osv (tanken är åker kanter främst) Eller ska jag köpa en annan klipp i samma pris klass t.ex. kesla. väldigt tacksam för svar. Ps om någon kan bygga en klipp som är bättre så köper jag den Ds

Användarvisningsbild

Re: nybörjare

stegmaster  
#72982
gundbypojken skrev:Ni som är lite mer insatta i det här än mig kan kanske svara på en hel del frågor. Jag ska nämligen köpa en klipp t.ex nisula som jag tänkte sätta på en 5,5t grävare ska jag köpa 150E eller 200E pallar grävarn 200E och är jag dumsnål om jag köper en 150E osv (tanken är åker kanter främst) Eller ska jag köpa en annan klipp i samma pris klass t.ex. kesla. väldigt tacksam för svar. Ps om någon kan bygga en klipp som är bättre så köper jag den Ds

Om du ser efter en budsjettlösning så vil jag kolla med den här killen (tycker den e både snabb och enkel at underhålla). Du får fråga om han vil göra en åt dig. :wink:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=v13ILjzGC6Q[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

gundbypojken  
#73002 ja jag har kollat på den ett antal gånger. men vet du hur grovt den tar och hur man får kontakt med han

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73038 en sån har ja byggt åxå;)... lite små grejjer kvar att grejja, men har iaf provkört å det går rätt snabbt... nu klipper den kanske ca 8-10 cm... men jag har fått tipps om lite ändringar på kniven, den ska tydligen vara rund som den på filmen, själv har jag bara gjort en enkel "platt" kniv som inte är maximalt, sägs det...
jag pysslar lite, lite då å då... jag har tillå me vart på gamla jobbet å fräst å svarvat ett "kniv" att sätta under med en separat kolv, typ liknande mecanil tror jag dom heter, men kommer ja upp i 15cm med rund kniv å lite andra förändringar så skiter ja i den... ju mindre grejjer destå bättre äre känns det som;)
Sen han på filmen har ju en ganska kort "arm"... jag har gjort den minst det dubbla för att nå längre...

Användarvisningsbild

Re: Energiklipp

stegmaster  
#73041
gundbypojken skrev:ja jag har kollat på den ett antal gånger. men vet du hur grovt den tar och hur man får kontakt med han

Den tar upp til 20cm träd. Jag vet inte vem han er, men det skulle vel gå at skicka nån typ medelande från filmen
på youtube? :?:

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

petersson  
#73050 jag tror du hittar honom på maskinisten

Avatar Fallback

Re: Energiklipp

gundbypojken  
#73105 tack för alla svar. vet ni någon effektiv klipp som är ackumulerande och prisvärd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).