Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mer modd! Bygger kran till timmervagnen.

13 inlägg 7388 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mer modd! Bygger kran till timmervagnen.

Robin  
#72918 Regn och rusk ute, så vad ska man göra. Ja, man kan ju förbereda för vinterns vedkörning. Tyckte det var tungt att lyfta på stockarna så nu när jag hade material kvar sedan andra vagnsbygget så tog jag och började konstruera.

Kranen blir som dom vanliga som sitter på dom man köper. En elwinsch från Clas Ohlson ska inhandlas. Jag uppdaterar med lite bilder när bygget går framåt, kanske är andra som får inspiration. Behöver man ha stödben tror ni?

Risiga bilder och fogarna är väl inte dom bästa heller, svetsar bara några gånger om år. På sista bilder siter ett spännband för att kolla, blir en kätting där sedan.

http://www.ladda-upp.com/bilder/27073/kran-till-vagn

http://www.ladda-upp.com/bilder/27074/kran-till-vagn

http://www.ladda-upp.com/bilder/27075/kran-till-vagn



   TS
Användarvisningsbild

Re: Mer modd! Bygger kran till timmervagnen.

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72927 Vill bara varna för winchen du har tänkt köpa... hade en sådan på min gamla kran och det fungerar helt enkelt inte. Den är på tok för långsam så man orkar inte vänta på den utan man handlastar allt åndå. Jag tycker till och med att min warn är för långsam men den är ändå som en blixt i jämförelse.

//

Användarvisningsbild

Re: Mer modd! Bygger kran till timmervagnen.

Robin  
#72931
trilla skrev:Vill bara varna för winchen du har tänkt köpa... hade en sådan på min gamla kran och det fungerar helt enkelt inte. Den är på tok för långsam så man orkar inte vänta på den utan man handlastar allt åndå. Jag tycker till och med att min warn är för långsam men den är ändå som en blixt i jämförelse.

//

Jo, jag har den på fyrhjulingen och den är ju inte snabb. Vad ska man tänkas ha för winsch då? En warn 3.0 kostar väl 5 papp.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mer modd! Bygger kran till timmervagnen.

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72937 Jag vet egentligen inte. Det finns ju dom som har warn rt25 på kranarna men jag tycker som sagt att den är för långsam då det går tungt.
Jag skulle tro att det enda som egentligen funkar är hydraulisk winch. Kranman har en film på sin hemsida där de använder en sådan. Men en sån winch kostar ju 10 loppor och hydraulpaketet kostar ju 10 loppor det med...
Jag slutade bort hela iden med vajerkran och köpte en riktig XYZ kranvagn som är helhydraulisk, hur kul som hellst måste jag tillstå.
Den andra gamm vagnen finns kvar för att köra klenare ved och att ha insatsflaket på.

Användarvisningsbild

Re: Mer modd! Bygger kran till timmervagnen.

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72938 hittade detta på warns hemsida, det gäller warn rt25

Full-load Linespeed: 5 ft./min. (1.5 m/min)
No-load Linespeed: 18 ft./min. (5.5m/min)

1,5 meter per minut...... Inte konstigt jag tycker den går sakta....

http://www.warn.com/atv/winches/RT25.shtml

Användarvisningsbild

Re: Mer modd! Bygger kran till timmervagnen.

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72940
Robin skrev: En warn 3.0 kostar väl 5 papp.....


Jag köpte en rt25 på polaris handlarn i sundsvall för 3000 ink moms ink fästjärn. Då var den brandad polaris men det är ju samma grejer, polaris säljer dessa under eget namn. Detta var 1,5 år sen men kan vara värt ett försök om man bor i timrå som du.

Användarvisningsbild

Re: Mer modd! Bygger kran till timmervagnen.

Robin  
#72987
trilla skrev:
Robin skrev: En warn 3.0 kostar väl 5 papp.....


Jag köpte en rt25 på polaris handlarn i sundsvall för 3000 ink moms ink fästjärn. Då var den brandad polaris men det är ju samma grejer, polaris säljer dessa under eget namn. Detta var 1,5 år sen men kan vara värt ett försök om man bor i timrå som du.

Ja, ,man kan ju kolla. Dock så blir det ju bara dom tyngsta stockarna man lyfter. Då kanske man kan vänta. Bor du i Sundsvallstrakten? Polaris-center har väl nya ägare nuförtiden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mer modd! Bygger kran till timmervagnen.

Robin  
#72988 Såg ju att då är ju tom. CO winschen snabbare för en tredjedel av priset, ja visst skiljer väl det i kvalite. Men den kommer inte mata många meter vajer per år så det kvittar.

Elvinsch 12 V LDW3000-A med fästplatta och styrgrind. Manöverknapp med relä och kablage för anslutning. Koppling ger möjlighet att frikoppla och dra ut wiren för hand. Max. dragkraft 1361 kg enkel lina. 12,2 m stålwire diam. 4,8 mm. Hastighet/strömförbrukning obelastad 8 m/min 20 A, fullast 2,05 m/min 185 A. Mått 31,3 x 18,8 x 12 cm. Vikt 10,5 kg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mer modd! Bygger kran till timmervagnen.

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72998 Om jag ska vara riktigt ärlig så hade jag inte en class winch utan en som var inköpt av importlagret i lule. Den ser precis likadan ut. Den hade en fjärrkontroll som var i valnötsimitation?!? Hur korkad får man vara? Garanterat helt omöjlig att hitta om man tappat den. Lite farligt med fjärren var att man bara behövde trycka på inåt kanppen tvärt så gick den tills man tryckte på stoppknappen på fjärren, tror knappast den var godkänd.

http://www.made-in-china.com/showroom/l ... 0-AI-.html
en sån här winch var det där sere ni också den lilla löjliga fjärren. Kostade 1000:- men var pengar i sjön.

Jag skulle tro att specen för dessa china winchar inte har någon som hellst anknytning till verkligheten.

Näe jag är inte från sundsvall men köpte fyrhjulingen där. de var väldigt trevliga då men jag har förstått att de bytt ägare eller nåt, jag ringde dit och frågade efter säljaren som jag hade gjort affär med men fick bara ett kort -"han har slutat här" som svar. Jag frågade om dom visste vart han hade tagit vägen då jag behövde komma i kontakt med honom men de var väldigt snäsiga och ville inget mer berätta.

Användarvisningsbild

Re: Mer modd! Bygger kran till timmervagnen.

Robin  
#73003
trilla skrev:Om jag ska vara riktigt ärlig så hade jag inte en class winch utan en som var inköpt av importlagret i lule. Den ser precis likadan ut. Den hade en fjärrkontroll som var i valnötsimitation?!? Hur korkad får man vara? Garanterat helt omöjlig att hitta om man tappat den. Lite farligt med fjärren var att man bara behövde trycka på inåt kanppen tvärt så gick den tills man tryckte på stoppknappen på fjärren, tror knappast den var godkänd.

http://www.made-in-china.com/showroom/l ... 0-AI-.html
en sån här winch var det där sere ni också den lilla löjliga fjärren. Kostade 1000:- men var pengar i sjön.

Jag skulle tro att specen för dessa china winchar inte har någon som hellst anknytning till verkligheten.

Näe jag är inte från sundsvall men köpte fyrhjulingen där. de var väldigt trevliga då men jag har förstått att de bytt ägare eller nåt, jag ringde dit och frågade efter säljaren som jag hade gjort affär med men fick bara ett kort -"han har slutat här" som svar. Jag frågade om dom visste vart han hade tagit vägen då jag behövde komma i kontakt med honom men de var väldigt snäsiga och ville inget mer berätta.

Ja han råkade väl illa ut som jag forstått det.
Provar classes i alla fall tror jag. Är ju inga hiskeliga pengar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mer modd! Bygger kran till timmervagnen.

totte  
#73006 En fördel med Clas i sjön är att dom har en mycket bra reservdelspolicy, så långt det går så försöker dom att hålla/skaffa delar till allt dom säljer.

Användarvisningsbild

Re: Mer modd! Bygger kran till timmervagnen.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73008 Hade en sån till min manuella kran förut och sedan även för lunning. Den drar bra och så men har en svaghet osm inte jag visste om. Det är att linan gärna hoppar ner mellan "chassit" och trumman. Det är ett rent 😈 att hålla på och reda med i skogen. Dessutom så skar jag mig otaliga gånger på den fransiga linan. Jag köpte en Warn med syntet lina (XT30) efter det, fungera väldigt bra så här långt. Men den var dyr i inköp, hoppas den bli billig i längden. Har en fantastisk fin fjärrkontroll till den.!

Men som sagt, om man ska ha den till kranen och är lite noga med att inte dra snett in mot vinschen (riskerar att linan klättrar av trumman och halkar ner mellan) så borde den funka länge.

Avatar Fallback

Re: Mer modd! Bygger kran till timmervagnen.

axwell  
#74490 Classes vinsch måste vara den mest prisvärda av alla alternativa tips som du fått. En svaghet på den tidigare modellen var att det läckte in vatten men jag fick en ny då den bara var ca två år. Efter det missödet brukar jag skydda den med en plastpåse, så fixa nå´t bra skydd. Jag har aldrig varit med om att wiren klättrat av trumman och då borde det väl vara någon konstruktionsmiss för linhjulet längst ut på kranen. I fortsättningen kommer jag att använda en precis likadan vinsch som du men den har jag satt på fordonet för att skona vagnen och stödbenen. Jag vet inte hur stor eller tung vagn du har men mitt problem har varit att man först måste handlasta för att få lite tyngd på vagnen annars tippar den när man drar in eller lyfter stora rotstockar från sidan. Även min kran är ett hembygge som jag är mycket nöjd med trots att mina svetsar inte är de snyggaste(kattskit säger proffsen). Om du vill stjäla någon idé så finns grejerna i Söråker(maila genom forumet)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).