Avverkning (slutavverkning)

Skördarrapport

24 inlägg 8558 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skördarrapport

Contorta  
#72776 Vad är era erfarenheter, efter slutförd avverkning:
- Får ni alltid skördarrapport?
- Hur lång tid tar det innan ni får skördarrapporten?
- Hur lång tid tar det innan VMF skickar sin slutredovisning?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72787 Skördarrapport? Skojar du? Det har jag aldrig fått förutom de gånger jag
lyckats fånga skördaren innan den försvinner från gården.

Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

Gubben  
#72816 Skördar rapporter får vi inte lämna ut till markägaren för vissa bolag. Markägaren får ta kontakt med bolagen. Det kan bli ett väldans liv om inte skördar rapport och inmätning stämmer till 100%. Det kan ju skilja 1-2% hit eller dit.

Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72841 Tror jag ska försöka få det inskrivet i nästa kontrakt:)
Borde inte vara något problem eller vad säger ni på Södra som läser det här :wink:
Senast redigerad av Röjkvist ons 25 nov 2009, 20:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

alias  
#72848 Kanske kan vara ett förslag till Mangans tråd "Exempel på avtal inom skogsbruket" under "Offerter avtal och priser" (eller i vilken ordning det nu ska vara).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72853 bara dom som har nått att dölja nekar till att lämna ut skördarrapporter skulle ja tro.
Sen är det viktigt att veta att den skördade volymen sällan stämmer exakt med vmf volymen p.g.a tex kollektiv vrak, brovirke m.m.

Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

Gubben  
#72923 Det är ju det som är svårt att få en gammal markägare på 70 år ett förstå. Självklart har vi skördaren kalibrerad med data klave (5-10 träd i veckan). Annars vet man ju inte hur mycket man levererat samt att en dåligt kalibrerad maskin inte producerar lika bra. Ex stämmer inte dia funkar inte kap kontroll i ordning med spjälkning och kap sprickor som följd.

Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72942 Som ni säkert alla vet så använder vi här i FIN maskinmätningen direkt som överlåtelsemätning,dvs skogsägaren får betalt för varje o,1 kubik som maskin mäter in.
Men det är väldigt sällan som en skogsägare vill ha en pappersrapport ur maskinen av oss,vanligvis frågar dom efter totalmängden.
Rapporten sänds in i digital form till bolaget,och vanligen inom en vecka efter avslutad avverkning träffas köparen och säljaren för att göra klart,ibland tom. samma dag :D
Allting lagras i maskindatorn ifall om...men det har ännu aldrig behövts 8)

Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72950 Nej men så kan vi ju inte göra i Sverige, skogsbruket ser ju HELT annorlunda ut... :wink:

Var på en träff anordnad av SVS och Derome i alla fall trodde att allt skulle vara maskinmätt om 10 år (eller var det 5?). Jag frågade om inte de kunde vara först att erbjuda detta, men njaa...

Användarvisningsbild

Re: Skördarrapport

masterchief  
#72955 Håller på maskinmätning som framtidens melodi.
Dagens maskiner mäter enligt min mening nogrannare än vikesmätare, speciellt i lågkonjunkturer.
Sedan får man som entrepepenör och även skogsägare betalt för vraket.
Det får man även idag hos vissa uppdragsgivare/köpare.
Dock inte hos de allra flesta....

Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

alias  
#73016 Tanken med de nya mätningsinstruktionerna för barrsågtimmer var väl att på sikt kunna rationalisera bort virkesmätarna. Det var väl därför man slopade subjektiv nedtumning och avkortning av stockarna.

Dagens instruktioner bör ju lättare att mäta med hjälp av endast mätramarna på sågverket, med viss förbättring borde ju inte bara längd, diameter och krökar gå att registrera utan även mindre avvikelser i stockens mantelyta såsom rotveck/övervallningar, dubbskador, kvistdiameter och sprötkvist.

Är inte helt orienterad på "Virkesmätningstråden" - kanske Bertilsson redan har redogjort för avsikter och teknikutveckling på området.

Anser för övrigt att det är självklart att skogsägaren ska ha betalt för vrakvolymen (iaf på virke som inte kommer från leveransvirke). Idag tillämpar väl många virkesköpare en maxgräns för hur mycket vrak, per sortiment, som är acceptabelt på t.ex. avverkningsuppdrag.

På ett sätt kan det vara berättigat att tillåta en mindre andel vrak eftersom entreprenören annars troligen skulle lägga för mycket timmer i massaveden och massaved i energivedshögen - tvingas tyvärr inse att alla gör vi misstag.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

charger  
#82686 Hej allihop på skogsforum,att få en skördarrapport är inte de lättaste,ofta försöker dom skriva ut en
rapport innan avverkningen är klar,i dalarna är fusket utbrett,bland alla köpare,jag tror enda sättet att
få en någorlunda schysst affär är att sälja ett leveransrotköp med ett pris/fub ,för att slippa allt fusk
vid inmätningen, kräver jag sedan ett lägsta pris för posten, tex uppskattad volym 1000 fub
då vill jag ha betalt för minst 950 fub om jag ska skriva kontrakt ,idag går det att göra en mkt noggrann
uppskattning av förrådet med de hjälpmedel som finns, money talks bullshit walks.

ps inte undra på att timmerlagren är på mkt låga nivåer med den affärsetik köparna haft hittils

Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82702 Förr kallades fusk i skogen för Baggböleri 😡
Inget har altså hänt på den fronten på över hundra år :???:

Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82705 En granne fick ingen skördarrapport med motiveringen att denna skulle stämma väldigt dåligt p.g.a att mycket av virket var grovkvistigt och därmed svårkvistat, mest asp.
Vad jag antar att dom menade var att dom behövde köra stammarna fram och tillbaka så mycket i aggregatet för att få bort grenarna, och att detta ledde till att rapporten skulle vara missvisande.

Stämmer detta ? ......jag köper i.a.f argumentet, kanske i brist på bättre vetande :wink:

Om detta med missvisning i grovkvistig lövskog stämmer så kanske det är en anledning till att vissa inte vill att markägarna ska få se skörarrapporten.
Ena gången i rak och fin barrträdsskog så stämmer rapporten kanske väldigt bra mot inmätt volym, den andra gången kanske det handlar om grov lövskog och den rapporten kanske visar en väldig diff mot inmätt.

En tanke bara.....

Avatar Fallback

Re: Skördarrapport

Contorta  
#82765 Slutrapport, eftersom jag öppnade tråden: Avverkningen var klar i slutet av oktober. Skördar-rapporten kom i januari, men det visade sig vara långt ifrån självklart att få ta del av, dock fick jag den när jag begärde att få den, efter lite tjat. Slutavräkning i februari. Differens: -2% dvs helt ok, och denna diff inkluderar även vrak antar jag. Bättre än förväntat.

VMF har däremot skickat en massa brev med blandat innehåll, allt ifrån prel mätrapporter till helt meningslösa "mottaget men ej inmätt"-rapporter. Någon slutrapport, som de säger sig leverera enligt sin hemsida, har inte synts till.

Branschen har lite att göra på att förkorta ledtider och förbättra rapportering.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).