Inomgårdsmaskiner

Betesputs till 4-hjuling

84 inlägg 115259 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

mellis2b  
#72755
Slurfi skrev:Den är inte känslig för nåt,

Klarar manicken en del sly bland gräs och tuvor? Vilken typ av slagor sitter det på maskinen?
Har några delvis igenväxta betesängar som behöver rensas och funderar på en Kellfri.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72780 Slyet kan lägga sig så man måste ta en sväng eller två från motsatt håll.
Maskinen klarar sig, kör bara sakta med höga varv så blir det finmalet.

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Valmet830.3  
#72807 Intressant tråd, resultaten ser ju riktigt bra ut.
Kellfri får ju lite blandade omdömen men här verkar man ha lyckats bra.

Någon som kan ta lite detaljbilder på slagor och justeringsmöjligheter?

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72826 Justeringsmöjligheterna är rätt så små, det skiljer inte mer än ca 10cm mellan högst och lägst
om man har motorn horisontellt, låter man motorn luta lite så går det att justera lite till men jag
vill helst ha motorn i våg åtm längre stunder.

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

matte57128  
#76173 Som ett alternativ till Kellfri vill jag föreslå Myrebacks slaghack för atv, http://www.myreback.com/slaghack.html
Jag köpte ett demo-ex för sex år sedan som jag använt flitigt, dels på ett ängsområde som hade växt igen med sly och elände, dels på en strandäng med vass, tuvor och sly. Jag har inte bytt någonting på den, inte ens en enda av slagorna. Verkar alltså vara ett under av kvalitet. Kostar iof en bra slant mer än Kellfri, men det verkar återigen som att man får vad man betalar för.

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76174
Bild

Den ser rejäl ut, B&S Vanguardmotor ger ju åxå mer förtroende än kinajox.
Så vad jag kan bedöma på bilderna är det en bättre maskin än Kellfris, frågan är ju om dubbla priset
är värt för en hobbysnubbe.

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Valmet830.3  
#76179 Ser ut som en riktigt bra konstruktion. Men som Slurfi skrev frågan är ju om det är värt det för hemmafixaren.

För nåfon som kör yrkesmässigt är det nog inget att diskutera, då är det Myreback som gäller.

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Joooell  
#84537 Hej!
Vi kom över ett hemmabygge i somras, nu är den lite ombyggd och allmänt förbättrad.
Fungerar långt över förväntan att slå gräs med hjulingen nu, bara de inte är för stora markbitar åt gången.
Här kommer en bild om nån e intresserad:
Bild

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

totte  
#84561 Vad är det för motor, ser ut som en V-twin?

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Joooell  
#84654
totte skrev:Vad är det för motor, ser ut som en V-twin?

De e en Honda W-twin på 24 hk:)

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

totte  
#84670
Joooell skrev:
totte skrev:Vad är det för motor, ser ut som en V-twin?

De e en Honda W-twin på 24 hk:)


Det ja, det är lite att dra med, och förmodligen nåt som håller i längden med. Hela mackapären ser ju väldigt gedigen ut.

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Joooell  
#84673
totte skrev:
Joooell skrev:
totte skrev:Vad är det för motor, ser ut som en V-twin?

De e en Honda W-twin på 24 hk:)


Det ja, det är lite att dra med, och förmodligen nåt som håller i längden med. Hela mackapären ser ju väldigt gedigen ut.

Ja har ju aldrig lyckat köra stopp på den iaf, fast ja klippt mindre träd.
Ja den e allt ganska tung, men de brukar allt gå bra endå, bra kultryck så de driver fint.

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

M_M  
#92008 Slurfi och alla andra också såklart, hur funkar det att klippa en "gräsmatta" med kellfri´s slaghack?
Gräsmattan i det här fallet är en gammal liten täkt som numer klipps med vanlig gräsklippare, i stort sett bara för att hålla den öppen, men även andra lite grövre ytor med en hel del sten. Det spelar alltså ingen roll om det klippta gräset ligger kvar i tofsar, men samtidigt vill jag ju att det ska se skapligt ut.

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92012 Nog blir det väl acceptabelt, bara ställ ner den max och kör med höga varv och ngt saktare.

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

M_M  
#92034 Hur lågt är lägsta läget?
Hur reagerar den på sten?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).