Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Något för hemmapulare?????

41 inlägg 25574 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6934 jag troro inte de lastar mer än 4- 5 ton eller ngt. Tycker det är lite litet

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6995 Allt är relativt.
Men 4-5 ton är skapligt ändå. Hade väntat mig mindre faktiskt.
Med det ligger man i överkant i klassen småskotare.
Det finns en finskt bandgående skotare som heter Logbear som lastar ungefär så mycket.
Kran o lite annat tillkommer förstås.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7007 Är den inte väldigt bred om man vill ha den skom skotare i en första gallring

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7015 Den är 1,87 bred tydligen. Hittade en massa siffror om den på en sida som heter www.soldf.com. Maxlast för bakre vagnen var bara 1600 kg.
Så det får allt bli en bra liten gallring om allt ska få plats :).
Kanske dom gamla asen med stålkaross tålde mer. Men såna är nog svårare att få tag i.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7020 kan nog vara så :P

Användarvisningsbild
Ojje  
#7033 Här har ni en länk till en som konverterat gamla bv 202 för skogsbruk .... verkar vara en rätt bra idé
http://www.offroadmachine.com/snowcat/s ... tering.htm

/Ojje

   TS
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7036 Verkar ju fun ka fint till massaved :lol:

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7228 Ser ut som vilken serietillverkad liten skogsmaskin som helst.
Torde vara en ganska listig smed som kan bygga så fint.
Men det blir nog svårt å få till en vändbar stol i den hytten om man vill ha
en kran.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7240 Jag har kollat en del på möjligheten att bygga en sån där o det största problemet är väl att längden på vagnen bara är knappt 3m. Går ju bra till massaved men mindre bra med timmer.
Vad gäller lastförmågan så ringde jag o pratade med han som har hemsidan o dom hade konverterat BV202 till kalkspridare o dom lastade lätt 4 ton. Midjan skulle hålla för det mesta enligt honom. Om man ska köra bland stubbar o sånt är tydligen bandkrängning det vanligaste problemet. Ska man över en stubbe ska den va mitt på bandet eller inte alls o inte styra så länge bandet är på stubben.
En BV202 med framflyttad dieselmotor,avskalad kaross,traktor/lastmaskinshytt ungefär på mitten samt kranen monterad bakom hytten skulle sitta fint.

Magnus M

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#7244
Ojje skrev:Här har ni en länk till en som konverterat gamla bv 202 för skogsbruk .... verkar vara en rätt bra idé
http://www.offroadmachine.com/snowcat/s ... tering.htm

/Ojje


Citat från länken:

"där vi inte tog oss fram med snöskoter förut är det nu inga som helst problem att ta sig fram".

Det argumentet köper jag inte för ett ögonblick.
Har aldrig varit med om att man inte tar sig fram med snöskotern i skogen.
Dessutom är ju skotern betydligt mera lättmanövrerad när man ska trixa sig fram i bestånden.

I övrigt så var det ett intressant "koncept", men det krävs nog en hel del jobb för att få till den 100 %ígt anpassad för skogsbruk.

Vad ligger en fin 202 i för pengar?.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7266 Han som har den sidan brukar ha några till salu. En fin ligger runt 50-60. Körbara objekt ca 25-30.

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).