Bioenergi

Omräkningstal GROT-välta till flis

11 inlägg 29511 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Omräkningstal GROT-välta till flis

larso  
#48346 Jag håller på att lägga upp en välta med GROT, som jag förhoppningsvis har köpare för, även om den inte blir så stor. Södra var inte intresserade, trots att jag är medlem, men jag har hittat en annan som nappade.

För att alls kunna räkna på det här så behöver jag veta hur mycket flis det blir av en välta, ex vid bruttomått på vältan om säg 60 kubikmeter 2*3*20, hur mycket flis blir det? Relativt klen GROT, då jag tar ut egen ved av det grövre. Mycket luft. Naturligtvis svårt att säga, någon som har någon skattning alls? Hörde något omräkningstal på sex. Sex vadå? 1/6?

Därtill kommer det en välta med stammar som skall flisas, skadade träd, murkna träd och träd som är för grova för min vedklipp och inte duger till varken massa eller timmer. Säg 15 m3t (bruttomått på traven, ex 5*3*1 m). Hur mycket flis blir det av detta? Såg omräkningstal på 2.6 för m3fub, så om det är 0.55 m3 fub per m3t, så blir det 15*0.55*2.6=21.45 m3 flis.



   TS
Avatar Fallback

Re: Omräkningstal GROT-välta till flis

orre  
#48380 Du kan kanske ge köparen vältornas bruttomått så kan han (eller hon) avgöra själv.
Å andra sidan kan det vara bra att veta ungefärlig flisvolym så du inte blir lurad.
Själv sålde jag en trave bakved till södra som var ca 120 m3 travat.
Det gav 127 m3 flis i "bingen" och ca 5 m3 på gårdsplanen 😡

Avatar Fallback

Re: Omräkningstal GROT-välta till flis

skotarlasse  
#49109 Omräkningstal för grot till m3s flis vältans bruttovolym X 0,45 för m3fub X 2,5 det blir inte exakt men bra nära.

Avatar Fallback

Re: Omräkningstal GROT-välta till flis

bergqvist  
#49236 jag sålde en flisvälta igår den var 40meter lång 3,5 meter hög och 5meter bred det blev 110m3 medelsammen var på ca 10cm mvh tobias

Avatar Fallback

Re: Omräkningstal GROT-välta till flis

skotarlasse  
#49337 Mäter du rätt, borde ha blivit ca 300 m3s flis.

Avatar Fallback

Re: Omräkningstal GROT-välta till flis

bergqvist  
#49343
skotarlasse skrev:Mäter du rätt, borde ha blivit ca 300 m3s flis.



ja jag mätte rätt fatta inte att det var så lite i den högen men men fick 70:- kubiken + moms

Avatar Fallback

Re: Omräkningstal GROT-välta till flis

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49354 priserna är väldigt lokala pga hur långt det är till köparen/förbrukaren.
Vill också skicka med med hälsning att det underlättar om ni tillkännagav vilket landskap ni hör hemma i.
Det är stora skillnader på priser beroende var man verkar.

Avatar Fallback

Re: Omräkningstal GROT-välta till flis

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49355 0,45 räknar Stora Enso på i omräkningstal, stöda okvistat.
Betalning i m3s . 2,7 m3s per fub

Avatar Fallback

Re: Omräkningstal GROT-välta till flis

Gösta Hedlund  
#67079 Jag brukar räkna med att en nyskotad grothög med barrgrot som är ex. 1000m3, har efter ett halvår när den ska flisas sjunkit till 50-60 %, 500-600 m3, när du flisar den får du ut 50% av det i m3s, 250-300m3s, för att få flisvolymen i torrton dividerar du antalet m3s med 5,6.
MVH
Flisgubben...

Avatar Fallback

Re: Omräkningstal GROT-välta till flis

Lindsey  
#72503 Längd*bredd*höjd dividerat med 3 för vanlig grot, längd*bredd*höjd dividerat med 2 om du har mycket stam. Klippta volymer är svårt att säga, varierar från fall till fall, men ca travmåttet * 0,75-0,8. Så brukar jag säga till de MÄ som ringer till mig, det är grova mått men kan ändå ge en hint om m3s-volymen som vanligtvis är prisgrundande. Även om jag som köpare av biobränsle föredrar ett pris/MWh, speciellt på volymer som vi inte skotat i egen regi.
Hälsningar Linda

Avatar Fallback

Re: Omräkningstal GROT-välta till flis

Flisen  
#72606 Omräkningstalet från m3t till m3fub är väsentligt lägre än 0,55. Prova med 0,20! Vill också rekommendera dig att fundera i termer av MWh istället för m3s. Det är vad din slutkund köper och därför också vad du som säljare ska försöka maximera.

Grota på!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).