Vedmaskiner, flishuggar

Bilke eller Superpilke?

19 inlägg 21367 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bilke eller Superpilke?

Norrlänningen  
#72431 Bilke eller SuperPilke, vilken skulle ni välja? :grin:


SuperPilke


Bilke



Jag tycker att Bilkes inmatningsfunktion verkar "bättre". Då kan man ha ett avlastningsbord bredvid och bara rulla ned stockarna. Sen verkar själva funktionen vara enklare och mer rappelfri tycker jag iaf?

Några erfarenheter, och någon som vet hur dom ligger till prismässigt? Runt 60k gissar jag iaf.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilke eller Superpilke?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72432 Det är väl hugget som skitet vilken man tar, men Superpilken tilltalade mig på nåt vis
efter att ha sett filmerna.
Priset borde nog vara närmare 40 papp än 60?

Avatar Fallback

Re: Bilke eller Superpilke?

Norrlänningen  
#72435 Jag tror också att det är hugget som stucket. Nu hade SuperPilken en lite snyggare film, men jag tycker nästan att det ser ut som att Bilken klyver veden snyggare (mindre fult), men det kan helt och hållet bero på hur filmen är gjord.

Är det någon som vet vad dessa godsaker går lös på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilke eller Superpilke?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72436 Personligen vill jag nog inte ha någon av dom!

Har inte hört något positivt förutom att dom är snabba.
Men att dom gör hackmat av mycke och tar inte så grovt heller det har jag hört.
Stora högar efter dom med sönder hackad ved som är som stora flisor.

Avatar Fallback

Re: Bilke eller Superpilke?

Norrlänningen  
#72440 Henrik,

Du har rätt i att det går undan. Dom tar i regel inte grövre än 22-23cm, så där är dom helt klart begränsade.
Har du något tips på någon annan maskin som båsar mindre?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilke eller Superpilke?

Solo  
#72444 Jag har en Bilke sedan 4 år tillbaks och är jättenöjd! Tycker inte alls att det är ngt problem med flisor och småskit,
Prioriterar snabbheten och att den är så lättanvänd!

Användarvisningsbild

Re: Bilke eller Superpilke?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72449 Båsset är inget problem, räfsa ihop och bränn på plats eller använd som utfyllnad.
Tänk om det vore en kapklinga eller än värre kapkedja då får man bada i spån.
Men det vore ju fint med en avskiljare så man slipper dra hem skräp.

Avatar Fallback

Re: Bilke eller Superpilke?

Norrlänningen  
#72453 Solo,

Hur mycket har du rustat med den ungefär? Har du någon koll på vart dom ligger prismässigt numera?

Tack för svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilke eller Superpilke?

Tosca  
#72463 Vi har en Superpilke hemma, den är några år så säkerhetsbygeln är lite enklare och bättre på vår. Den sitter infäst i överkant av v-et och går rakt ned. Det gör att inte krokig ved som tallkvist bråkar med den lika mycket.
Borde gå att korta armen in till matarreglaget tycker jag det ser ut som.
De problem som vi har haft är där veden går ner i elevatorn, plåtkanten i elevatorn stukas vilket gör att veden travar sig.
Sen var läckreturslangarna i plast, vilket gjorde att de inte tålde att det kom flisor i kläm. Återförsäljaren pressade vanlig slang istället och sen har det hållt.

På Bilke har jag hört att matarmattan slits relativt fort, inget jag sett själv dock bara hörsägen.

Veden blir skräpigare och mer ojämnt kluven med den här klipptekniken, fördelen är produktionskapaciteten i klen till medelgrov dimension. Man har jämnt göra att stoppa i. Jag brukar kapa björkveden i 4 m längder, då hinner man ta upp nästa utan att stressa. Fallande brukar bli lite för tungt att hantera efter ett tag.
Sen är ju begränsningen dimensionen, grövre än 20 cm går inte in.

Avatar Fallback

Re: Bilke eller Superpilke?

Norrlänningen  
#72464 Jag står nämligen i valet och kvalet angående vilken maskin jag ska köpa och jag har en budget på ~60 lök.
Någon kanske sitter på något annat tips?

Jag eftersträvar en maskin som:

- Är enkel och problemfri
- Snabb som fan
- Traktordriven
- Gärna lättdriven så att man kan köra den bakom någon mindre veterantraktor

Tips? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilke eller Superpilke?

stegmaster  
#72493 Kan inte ha någon av dessa om man ska gjöra ved för försäljning.
vet inte vilken veddim. ni brukar ha i sverige, men i Norge funkar det inte med något som tar maks 20cm dim.
(kjöper ca 70fub med tall, och inte mange av dessa stockar kunne klyvas med dessa maskiner, kanskje 10%)
Til eget bruk funkar det säkert helt ok., men va jag har blivit fortalt,så blir det alldeles för mycket småkap och olika vedlängder med båda dessa maskiner ochså. Det ende jag skulle kunna bruka någon av dessa til var tilsammans med en proffmaskin, för at ta undan dom småträd som fanns.
Som du kan se i denne videoen om du orkar se hela. :wink:

Dessutan koster dom nog ochså ca 60lök.

Jag skulle gå för en palax 35 eller liknande. Kaper upp til 35cm och e ganska snabb och inte dyrara. :grin:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NHLQhEq59Ac[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Bilke eller Superpilke?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72501 Är en av 6st. delägare på en Superpilke sedan några år, och vi är mycket nöjda.Har man övervägande 20 cm ved satsar man på en Pilkemaster.
+ Transportör bakåt samt bara en matta att hålla reda på.
- Instämmer att krokböjar kan jäklas.
Kan användas på MF 135 och BM 430, Fastnar något i kan man lägga i drivhjulsberoende och backa loss det.

Avatar Fallback

Re: Bilke eller Superpilke?

Solo  
#72523 Vi är 4 delägare i en Bilke. Varje delägare har "egen" inmatningsmatta, det är ju det enda som slits!
Funkar kanon, årsveden fixad på några timmar för varje delägare och det är lätt att flytta klyven med ett vanligt bilsläp! Blir billigare om man är några stycken!

Avatar Fallback

Re: Bilke eller Superpilke?

Norrlänningen  
#72525 Solo,

Har du någon uppfattning hur många kubik man kan processa på ett inmatningsband, samt vad kostar reservbanden?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilke eller Superpilke?

Solo  
#72540 Minns inte vad jag gav för bandet, men jag har kanske kört 110-130 m3 med det jag har.Inte slut på än

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).