Skogsvagn (Huggarvagnar)

Stödben

19 inlägg 13115 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stödben

JEK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7064 Hejsan.
Funderar att ev. skaffa en griplastarvagn (7-8ton).
Har kommit fram till att jag vill ha ramstyrning och vinsch på den.
Vad mer bör jag tänka på vid ev. köp?
(Det lutar åt ny eller nästan ny vagn).
Några har teleskåp-, andra lavettstödben.
Vad tycker ni är fördel/nackdel med resp. modell?
/Jan-Eric



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7069 Jag tänkte på vilken som hade längst avstånd från vagnen för att få så bra stöd som möjligt. Jag valde lavett.

Lavettben kräver lite utrymme att fälla ner (går i båge ner), vilket borde vara lättare med teleskåp.

För mig har det fungerat bra med lavettben.

Ramstyrningen är guldvärd! Den skulle jag inte kunna vara utan, liksom vinschen.

//.D

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#7114 ja har teleskåpiska det funkar bra .för det krävs inget ut rymme för å fälla ut dem.å oftas när man e i skogen så är det trongt o besvärligt. vad för vagn funderar du på å skaffa

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7138 Jan-Eric:

Finns + och - för bägge beroende på vem du frågar ;-)

Lavettben (jfr teleskopiska): + Stadiga då stödpunkten kommer långt ut, i regel bättre markfrigång i uppfällt läge. - "sveper" åt sidorna när de fälls ned, en del tycker att de hamnar i luften över diket när de lastar/lossar på smala vägar, ngt mer känsliga för sönderkörning om du kör iväg och glömt dra upp dem.

Välj ett fabrikat som erbjuder bägge modellerna!

Vad har du tänkt att använda för traktor och i villken terräng?

MVH

Morgan Nordin, K.T.S Maskiner

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7139 Jag valde lavett har egentligen aldrig haft några problem med dem. Kan man inte få ner benen är det väl så trångt att man kan köra kranen där...

Jag har en KTS-vagn som jag är nöjd med. Dock tog det ett bra tag innanjag fick min vagn och det var en hel del strul från deras sida innan jag fått allt och allt blivit rätt. Fick ganska dåligt bemötande tycker jag.

Vagnen i sig fungerar väldigt bra. Det jag saknar ibland är att jag inte skaffade ett extra bankpar. Kör man lite längre längder och man inte vill justera boggien ständigt hade det det varit bekvämt. Dessutom blir svängradien lite bättre om man kan behålla boggien lite längre fram.

Dessutom funderar jag på att skaffa radiostyrning till vinschen. Det blir ett jäkla springande fram och tillbaka när man vinschar.

Jag skaffade ett grävaggregat till också som jag knappt använt. Tänkte ha det först och främst för att rensa diken, men använder hellre gödselgripen jag istället. Jag satte snabbkopplingar för hydrauliken så det går i ett vips att byta verktyg.

Lite bilder på vagnen hittar du
här.
Och där är det inga problem med lavettstödben.

Är det något speciellt annat du undra över får du fråga så får vi se om du kan få ett svar...

//.D

Avatar Fallback
JEK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7146 Hej.

Jag har en IH 685 Xl.
Har inte någon vändbar stol, men ska prova att montera en "vändplatta". Det verkar finnas plats bakom stolen så det borde funka.
Hydrauliken hoppas jag också räcker till.
Terrängen är ganska gynnsam, inte mycket sten, berg.

Ang. vagn så har vi (min far och jag) bara börjat fundera än.
Men jag kikat på många olika fabrikat på nätet och på Mowi
och Källefall hos handlare.

/Jan-Eric

   TS
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7147 Jag slängde i en vändplatta i min Fendt. Även om man inte slänger runt den helt så är det skönt att kunna vrida den 90 grader.

//.D

Avatar Fallback

Lavettben

JN  
#7150 När man välter med tomt vagn är det bra med lavettben :P

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7159 Sundhult: Kul att du är nöjd med vagnen trots det var strul med levtid och annat i början. Du vet att det går att ordna det du saknar? ;-) Är du intresserad så ta det på PM istället.

Jan-Eric: Du har PM!

MVH

Morgan Nordin, K.T.S

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7220 Har haft både lavettben och teleskopiska stödben. Föredrar de teleskopiska. Huvudsakligen för att de är mer förlåtande mot ofokuserad hjärna (=nedfällt ben vid färd frammåt...)

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7222 Kom på en sak till:

Jag tog "motorsågslådan" och den är guld värd. En låda som sitter på grinden där man kan slänga med sig motorsåg, block, slingor och annat som är bra att ha med sig ut för att kunna vinscha och få hem virket.

//.D

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#7223
Sundhult skrev:Kom på en sak till:

Jag tog "motorsågslådan" och den är guld värd. En låda som sitter på grinden där man kan slänga med sig motorsåg, block, slingor och annat som är bra att ha med sig ut för att kunna vinscha och få hem virket.

//.D
ja jag snålade och köppte inte en sådan låda men funderar på att skaffa en verkar gör bra

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7235 En lösning på att man glömmer stödbenen nere är att montera induktiva givare mot dom.
Kopplar man dom mot en STOR lampa i hytten så borde det vara svårt att glömma dom.
Kostnaden blir inte stor om man jämnför med vad priset på en ny vagn är.
Borde ligga på runt 1500:- för allt kabel, givare, lampa m.m. på www.elfa.se

Avatar Fallback
JEK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7246 Tack för era svar.

Behöver man alltid använda stödbenen? Står den inte själv när man fått
lite last?
Enda erfarenhet av kärra jag har är med raka bankar, och då rullar
ju stockarna så fort det lutar.

Motorsågslåda verkar bra.
/Jan-Eric

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7247 Jan-Eric: Använd alltid stödbenen! Även om vagnen inte tippar när du fått lite last på så står den mycket stadigare och du slipper att kranen "gungar".

MVH

Morgan Nordin, K.T.S Maskiner

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).