Skotare

Skotare med pendelarmar?

53 inlägg 22709 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skotare med pendelarmar?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70835 har funderat lite och det finns ju skördare med pendelarmar så man kan stå rakt.... men sen är det ju alltid mindre roligt att komma dit med skotaren.... så min fråga är om det är någon som vet om någon som har gjort någon med pendelarmar så maskinen står rakt ? och sen även sån tilt så man kan få kranen lodrätt? menar det är ju inte alltid det är platt och fint om man säger som så :D


Mvh Jonas



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

masterchief  
#70837 Den som uppfinner en skotare som håller och nivellerar borde få nobelpris....
Då slippar man gnället om snedlut :lol:
Har för mig om att det togs fram en skotare med pendelarmar, vet i tusan om det inte var skogsjan...
Men den blev ingen succe....

Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

skogsjan695xl  
#70846 Det var ju skogsjan trollet då som hade detta finurliga system, men det blev ju inte massproduktion av den maskinen direkt, finns nått klipp på youtube, skogsjan soft kanske den hette om jag gnuggar mina tanke knölar lite.

Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70849 jo men egentligen med alla nya uppfiningar och allt annat dem kommer på så tycker man ju att dem borde kunna göra det... menar skördarna går ju bara framåt och framåt i utvecklingen.... men skotarna tycker jag ha stannat av lite...? eller är det bara jag som tycker detta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

skogsjan695xl  
#70892
970D skrev:jo men egentligen med alla nya uppfiningar och allt annat dem kommer på så tycker man ju att dem borde kunna göra det... menar skördarna går ju bara framåt och framåt i utvecklingen.... men skotarna tycker jag ha stannat av lite...? eller är det bara jag som tycker detta?


Håller med dig på detta, visserligen har det ju gjorts steg vad gäller komfort och sånt med luftfjädring och snurrhytt och så.
Ponsse har ju gjort 10hjul och så finns bandgående på nytt igen.
Men tycker idag borde det kunna gå att få till ett hjularms system som funkar.

Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

masterchief  
#70893 Borde gå att sätta hydraulkolvar på var sida om axelinfästningarna och på så sätt kunna nivellera maskinen och ändå ha kvar kardan mm

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70896 öhh.... går det inte att använda boggielyft? på vår tigercat skördare så kan man ju iaf köra boggielyften å på så vis hamna rakt... men det kanske inte går på skotarna?

Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

skogsjan695xl  
#70898
nutte skrev:öhh.... går det inte att använda boggielyft? på vår tigercat skördare så kan man ju iaf köra boggielyften å på så vis hamna rakt... men det kanske inte går på skotarna?


Jo visst går det men tror inte det är bra att köra så i längden, alla hjul bör nog vara i backen.

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

Gubben  
#72402 Fanns det inte en skotare med pendel armar?. Var det inte någon skogsjan som hette soft som hade tvär ställd motor.

Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72418

Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72420
Henrik K skrev:http://www.youtube.com/watch?v=JGCVsQrgV78


den ser ju ut att kunna vara grymt smidig iallafall :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

Torpan  
#72502 Hade inte Cat en prototyp på ELMIA mässan för ett antal år sedan. Jag tror det blir svårt att få länkarmar,infästningar att hålla i längden på en skotare.

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72732 Hade pendelarmar hjälpt? Mycket snedlut är det i skogarna i södra Östergötland :???:
http://www.corren.se/ostergotland/kinda ... =&menuids=

Användarvisningsbild

Re: Skotare med pendelarmar?

masterchief  
#72739
Röjkvist skrev:Hade pendelarmar hjälpt? Mycket snedlut är det i skogarna i södra Östergötland :???:
http://www.corren.se/ostergotland/kinda ... =&menuids=

Åkte förbi den platsen nu på kvällen...
Dock för mörkt för att se något...
Beundrar dock att de ens kom på tanken att avverka branten då jag sett den i dagsljus innan.
Hoppas föraren inte blev alldeles för mörbultad....

Avatar Fallback

Re: Skotare med pendelarmar?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72817 har boggien bak gett sig eller kan det vara bandet som är på väg av :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).