Motorsåg och handhållet

Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

51 inlägg 49278 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Skogshuggarn  
#72001
Elias skrev:Känns som att det har blivit mindre viktigt hos de stora skogsbolagen med riktigt bra kvalite när de tog bort en del klasser osv. Men jag kanske har fel, däremot snickerier och liknande kan självklart betala extra för riktigt bra virke.


Förslagsvis så lyfter vi den frågan i en separat tråd,,,,,,

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72051
Skogshuggarn skrev:Det kan man kalla för "komplett redogörelse", Niking. ^:)^ ,

En lite fundering är ju vilket avstånd ni har mellan vägkant och närmaste stammar när 4.7 m såg + 196 cm i "strumplästen" inte räcker till för att rensa vägbanan fr nedhängande kvist?


Trevligt att du gillade min recension.

De aktuella träden stod ca 1,0-1,5 meter från vägkant nere i en 0,5-1 meter djup svacka. Dessutom hängde grenarna duktigt ner, kanske 1,5-2,0 meter, vilket innebär en effektiv höjd på ca 6-7 meter ovan mark vid stammen. Men nu är en Bahco 5,8 meters alustång med tillhörande kvistsåg beställd och kommer förhoppningsvis på fredag. Dessutom har jag lånat hem en Fiskars toppsax, som förhoppningsvis ska passa på Bahco-stången.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Skogshuggarn  
#72055 1.0-1.5 m är inte mycket till vägren.

Ni har aldrig funderat på att bredda ut avståndet till åtminstonde det dubbla?.

Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72057 Nja, det får bli i samband med slutavverkningen på detta skifte och det är inte aktuellt förrän om 5-20 år. Just nu gäller det bara att få vägen godkänd för virkestransporter.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72341 Nu har jag hunnit testa Bahcos stångsåg något och jämfört den med Stihls Turbocut.

Långa alustången
Det första som slår är svajigheten. Fullt utdragen (till rekommenderad max) är Bahcos långa alustång mycket svajigare än Stihls turbocutstång, vilket för det mycket svårare att effektivt sågade grenar. När den smalare delen inte är fullt utdragen, så ökar dock stabiliteten.

Det andra som slår mig är låsningen, som sker genom att vrida stångdelarna. Den är inte alls lika stabil som Stihls turbocutstång i ändlägena (då de fjädrade stiften låser fast turbocutstången mycket effektivt). Vid nästan avsågade grenar som hänger ner går det inte med Bahco-stången att använda våld för att rycka ner dessa grenar (som det går med turbocutstången). Risken är nämligen överhängande att sågen och den översta stångdelen hänger kvar i grenen på onåbar höjd. Tack och lov fastnade toppdelen på nåbar höjd den gången som jag brukade våld, men jag hade sedan vissa problem att sätta ihop stången igen.

Det tredje som slår mig är den angivna stånglängden. Enligt ett flertal postorderkataloger (och Bahcos egen produktkatalog) så ska Bahcos långa alu-stång gå att dra ut till 5,8 meter, vilket skulle innebära att den skulle vara 1,1 meter längre än Stihls fullt utdragna turbocutstång. Detta är ren bluff. Fullt utdragen (till rekommenderat max) är Bahcos långa alustång endast ca 0,3-0,5 meter längre än Stihls turbocutstång, vilket var en rejäl besvikelse. 😡 Bättre hade nog varit att lägga pengarna på en trappstege eller dylikt!

Sågen
På grund av alla nackdelar hos Bahcos alustång, så lär Bahcos stångsåg bara användas när turbocutstångens längd inte är tillräcklig, varför det är vanskligt att jämföra Bahco-sågen med Stihls Turbocut-såg. Jag upplevde Stihls turbocutsåg som lite effektivare, men det kan mycket väl bero på en bättre stång till turbocuten.

Slutsats
Nu när jag har vant mig vid Stihls Turbocut, så var Bahcostången en rejäl besvikelse till stångsågen. Förhoppningsvis funkar Bahcostången bättre till den hemlånade toppsaxen, men det återstår att se. Annars är stången nästan helt bortkastade pengar 😡 .
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 24 apr 2011, 09:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73827 Nu när jag kört 7-8 dagar med Stihls Turbocut och kan göra ytterligare några anmärkningar.

1 Snabblåset slits ner otrevligt snabbt när jag krigar mot hängande grangrenar, varför stångsågen i praktiken bara funkar i två lägen, antingen skaftet helt utdragen där nere och helt indragen där uppe eller helt utdragen även där uppe.

2 Själva sågbladet är fäst med två bultar med tillhörande muttrar i hållaren. Dessa muttrar saknar gänglåsning och behöver dras åt var dag (2 st. 10 mm fasta nycklar), vilket jag dessvärre fick lära mig den hårda vägen 😡 :roll: Numera är originalskruvarna och muttrarna utbytta och de nya muttrarna har gänglåsning, men på förekommen anledning kontrolldrar jag bultar och muttrar innan avfärd.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 16 mar 2016, 23:51, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82109 Nu har jag införskaffat en Silky Hayauchi med den 630 cm långa tredelade teleskopstången i aluminium. Denna kombo har jag kört några dagar och här kommer en recension

Silky tredelad alustång
Alustången är tung (2550 g) men stabil. Jag upplevde att Silky alustången är mer stabil än Stihls turbocut-stång och mycket mer stabil än Bahcos dyngskaft.

Själva teleskopdelen är lite lustig. När teleskopstången skall dras ut, så måste den understa delen dras ut först. Sedan dras den mellersta delen ut, innan den översta delen kan dras ut. När stången skall dras in, sker då detta i omvänd ordning, alltså översta delen först och den nedersta delen sist. Denna ordning känns klart bakvänd, men har en klart fördel. Skaftet blir betydligt stabilare när skaftet inte är utdragen till full längd. Nackdelen är att när stången väl är utdragen till max, så ändras inte gärna detta i onödan.

Själva låsmekanismen är tvådelad för alla tre stångdelar med både fjäderbelastade piggar och snäpplås. Piggarna på Silkystången är klart grövre än på Stils turbocutstång. Snäpplåset är dessvärre inte tillräckligt stabilt för att kunna låsa fast stångdelen ordentligt i ett halvutdraget läge, varför stången bara kan låsas ordentligt i antingen fullt indraget läge eller fullt utdraget läge. Då är å andra sida stångdelen riktigt fastlåst, så man kan ta i rejält vid hängande grenar.

Själva sågdelen monteras på stången med två långa skruvar medelst vingmuttrar. Det gör att sågen sitter mycket stabilt på stången. Tyvärr blir det också mycket knöligt att ta loss sågdelen för att ta hand om "grankjolar", varför det är lämpligt att ha med sig en separat handsåg i bältet för detta ändamål (Skogma har flera lämpliga handsågar från bl.a. Silky i sitt sortiment). En annan nackdel med denna lösning är att den kompletta stångsågen blir rätt lång i indraget läge, ca 235-240 cm, varför den lämpligast transporteras på bilens takräcke.

Den översta (tredje) låsmekanismen ligger på ca 4,5 meters höjd och funkar rätt hyfsat för att kontrollera om den fria höjden över vägbanan är tillräcklig hög.

Silky Hayauchi
Sågbladet till Silky Hayauchi är minst lika effektivt som sågbladet till Stihl Turbocut. Reservblad finns att beställa på Skogma.

Tyvärr är det medföljande transportskyddet svårt att spänna fast ordentligt på sågbladet, vilket är olyckligt med tanke på att stångsågen ofta måste transporteras på bilens takräcke. Jag förlorade det medföljande transportskyddet redan på första bilturen.

Sammanfattning
En stabil och effektiv stångsåg som dock är rätt tung och lite knölig att ändra längderna på. Fordrar i praktiken en separat handsåg för grankjolar. Se upp med att transportskyddet lätt kan lossa.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Wester  
#82288 En bra stångsåg är annars
http://nakaya.jetshop.se/ars-stangsag-62m-p-151.aspx
tror att Nicklas som är bra på att utvärdera för/nackdelar skulle
kunna ge den en rättvis bedömning.

Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82298
Wester skrev:En bra stångsåg är annars
http://nakaya.jetshop.se/ars-stangsag-62m-p-151.aspx
tror att Nicklas som är bra på att utvärdera för/nackdelar skulle
kunna ge den en rättvis bedömning.


Tja, köper du en och skickar hit den så ska jag nog kunna utvärdera den... Dock har jag bara 2-4 dagar kvar innan jag röjt upp alla vägkanter på min mark så du får skynda på...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125152 I höstas blev jag klar med alla vägkanter på fastigheten :-bd , så nu har turen kommit till åkerkanterna. Arrendatorn gnällde på att trädens grenar kommer ut en bra bit på åkern och hindrar arrendatorns fulla utnyttjande av åkern. Detta problem tänker jag nu ska åtgärda i väntan på att snön smälter av inne i skogen.

I lördags gjorde jag ett mastodontpass, där jag testade kombinationen Bahcos stora toppsax http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s1430 med Bahcos långa svajiga stång http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s1430 För småbuskar och låga grenar använde jag en Wolf Farten RR 840 Vario grensax http://www.wolf-garten.se/index.php?id= ... uctdb_pi21[showUid]=164&cHash=547d498df0

Så här kommer några recensioner:

Bahco stora toppsax
Till skillnad från skogsbilvägarna, så körs det ju bara på åkrarna under barmarksperiod och således slipper jag kalkylera med några snötyngda grenar när jag bedöner lämplig kvistningshöjd. Dessutom så brukar väl lantbrukstraktorerna ha sina backspeglar lägre placerade än timmerbilarna, varför jag här inte behöver ha kvistfritt lika högt upp längs åkern som längs vägarna.

En annan egenskap är att Bahcos toppsax funkar bäst när användaren står rakt under och klipper, medan en stångsåg funkar bäst när användaren står vid sidan och sågar av grenarna. Således hade jag bara den nedre (grövre) teleskopdelen utdragen på stången vid denna test.

I början tyckte jag att toppsaxen var minst lika snabb och effektiv som Silky Hayauchi och Stihl Turbucut - särskilt på de mindre grangrenarna! På de större grangrenarna kändes det som att en stångsåg ändå vore att föredra rent tidsmässigt. En stor fördel är att det bara blir några få spjälkade grenar med toppsaxen, som kan fläka upp barken på trädstammen. Där spjälkningsskador och hängande grenar förekom, saknade jag onekligen en ordentlig stötkniv på toppsaxen för att få ner de hängande grenarna.

Efter 2-3 timmar kändes det som toppsaxens effekt sjönk markant. En bidragande orsak var att det då och då fastnade småbitar mellan toppsaxens knivdel och mothåll (vilket förhindrade kniven att fjädra tillbaks till utgångsläget), varför jag var tvungen att ta ner toppsaxen och manuellt dra loss kniven tillbaks till utgångsläget. Detta irriterande problem inträffade dessvärre med allt tätare intervaller ju längre tiden gick.

Även när det inte fastnade bitar, så blev det efterhand så att kniven inte ville fjädra tillbaka fullt ut - förrän jag hade tagit ner toppsaxen i tron att det fastnat bitar! Därmed uppstod många onödiga luftklipp och mycket dödtid mellan de effektiva klippen.

Bahco toppsax saknar utväxling, vilket innebär att lite grövre grenar fordrar en hel del kraft. I flera fall fick jag ställa stången på backen och dra i snöret för kung och fosterland med bägge händerna. Vid dessa tillfällen bågnade stången rejält - trots att bara den grövre delen av stången var utdragen. Vid dessa tillfällen hände det ibland att toppsaxen kom farande som en projektil, vilket tarvar en del beredskap för att undvika olyckor. Jag vet att andra toppsaxar har en ordentlig utväxling och jag skulle nog i första hand rekommendera en sådan variant.

Bahcos toppsax har ett linspel. Ibland kommer linan ur läge och då hjälper det inte hur hårt jag än drar. När linan väl kommit ur läge, vill kniven heller inte fjädra tillbaka fullt ut till utgångsläget. Då är det bara att ta ner toppsaxen och rätta till linan.

Bahcos toppsax kläms fast med 4 st M4-skruvar med tillhörande M4-muttrar. Det är inget större problem att dra åt skruvarna ordentligt, så att toppsaxen sitter ordentligt fast på stången. Dock är skruvarna ganska långa, för att passa olika diametrar på stången. Jag lyckades nämligen böja de övre skruvarna närmast själva saxen när jag slet med grova trilskande grenar. Det var med nöd och näppe som jag sedan kunde demontera toppsaxen ifrån stången inför hemfärden. Så jag vill starkt rekommendera att ha så korta skruvar som det bara går till den önskade stången. Eventuellt borde skruvhålen också borras upp, så att M5-skruvar passar.

Kontentan är att Bahco toppsax kan vara ett effektivt komplement till stångsågen, inte minst vid tunnare grenar och när användaren vill undvika spjälkningsskador, men att toppsaxen knappast fungerar som ett stand alone verktyg vid trädbeskärning. Vid nästa besök kommer jag att lämna toppsaxen hemma och återgå till stångsågen. Det skulle heller inte skada med en betydligt styvare stång till grensaxen än Bahcos dyngstång.

Wolf Garten RR 840 Vario grensax
Denna grensax visade sig vara en mycket trevlig bekantskap i jakten på småskott, kratt, mindre granar och lågt växande grangrenar. Upp till ca 3-3,5 cm grovlek så tyckte jag att denna grensax var snabbare och effektivare än en Silky Sugoi http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s1430 men vid grövre grenar är en handsåg trots allt att föredra rent tidsmässigt.

Wolf Garten RR 840 Vario har två utväxlingar, där jag i princip bara använde den som gav mest klippkraft. Vid något enstaka tillfälle råkade Varion växla över till den andra utväxlingen, vilket kändes direkt ("oj vad grensaxens kniv plötsligt blev slö"). Men det gick ju snabbt att åtgärda.

I övrigt saknar jag ett bra hölster för denna grensax, när jag vill använda andra medhavda verktyg. Jag är inte helt bekväm med att behöva lägga grensaxen på marken vid sådana tillfällen.

Summa summarum så är Wolf Garten RR 840 Vario en trevlig grensax, som lär få följa med på fler turer. Inte minst där det finns massa stenar och stenmurar där jag inte vill veta av några stensågningar. För grövre grenar rekommenderas dock en bra grensåg, typ Silky Sugoi. Möjligtvis skulle jag rekommendera storebror Wolf Garten RR 870 Vario http://www.wolf-garten.se/index.php?id= ... uctdb_pi21[showUid]=163&cHash=146b6131a6 som tar lite grövre grenar. Max klipphöjd med den testade grensaxen är ca 2,5 meter ovanför backen.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 05 apr 2011, 22:02, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Kjell S  
#125182 Kör endast med Trisaw´s 6m glasfiber med egentillverkade tillbehör.
Kolfiber är ajabaja vid elledningar.
Sågen får man ner det mesta med.
Hade en trasig Fiskar grensax m skaft. Skaftet krokna..
Satte hylsa på den så att jag kan klippa ca 2-3 cm kvistar 7m upp.
Har en tillfällig "båtshake", delar till ny finns - "att göra listan" - som jag använder till att skicka upp vinschrepet med.
Enkelt att skicka upp det ca 8m... Stegen får stå kvar hemma!

Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127190 Trisaw´s glasfiberstänger är (enligt Skogma) dessvärre inte godkända för linjeröjning och dylikt.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Kjell S  
#127229 De´va f:n...

Det får funka tills nå´n ser mig...
Endast vid tomtröjningar och då mest tel.ledn.

...men har Skogma nå´t godkänt?

Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127293 De har en dyr och blytung 8 m Ergo-Schnitt http://www.skogma.se/Servlet?Servlet?pa ... 00&sort=51
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

361  
#127320 Har hatt bra feeds på denna , men har inte provad den själva..
http://www.wolf-garten.se/index.php?id= ... uctdb_pi24[showUid]=83&cHash=392ff1ade9

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).