Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Krav på Förarutbildning atv

7 inlägg 5465 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Krav på Förarutbildning atv

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72291 Har börjat höra lite rykten från facket att man troligtvis kommer att bli tvingad att ta en speciell förarutbildning för atv om man skall jobba åt vissa skogsbolag. Är det någon här som gått någon förarutbildning för fyrhjuling? var det isåfall en lärorik kurs eller var det mest bara självklara saker?

känns som att det är att kasta pengar i sjön då man exempelvis redan har skoterkörkort, samt att man kört ett antal 100 timmar i skogen..... I dagsläget lät det som att det skulle bli en 3 dagars kurs för denna utbildning och det lär knappast bli en billig historia om man har 3-4 anställda som också då måste gå denna kurs....

Fanns även en risk att det skulle komma något sorts förarutbildning för skoter också om man använder den i yrkesmässigt bruk, hoppas dock att det räcker med skoterkortet men man vet aldrig :S

Har ni hört något om detta? fick reda på det igår men det känns som att det kan bli dyrt.... Förstår iofs efter alla olyckor som inträffat med fyrhjulingar att det kan vara på sin plats, men det är ju oftast dom som kör antingen på fyllan eller är ute och buskör som skadar sig.... och då hjälper det sällan med utbildning :/



   TS
Avatar Fallback

Re: Krav på Förarutbildning atv

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72301 jodå det stämmer vid yrkesmässig användning skall man ha ett speciellt förarbevis. gick kursen för fyra år sedan och tycker att kursen var nyttig.
han är grymt duktig Dag http://www.atv.nu

Användarvisningsbild

Re: Krav på Förarutbildning atv

henrik_1  
#72441 De här kurserna man ska gå för snart allting det är helt jävla meningslöst o dyrt..
Har ett exempel, jag har precis börjat köra lastbil och företaget jag jobbar för vill att jag ska ha truckkort,kranutbildning och traversutbildning, har bara kranutbildningen kvar.

Truckkortet va ett teoretiskt prov med självklara frågor, en fråga "om det händer en olycka vart ringer man då?
1) 118118
2) 112
3)444
Rätt självklart att det är 118118,,hehe..
Den praktiska delen bestod av att flytta två vanliga pallar från punkt A till punkt B. 2 minuter sen va det klart. Det kunde jag redan så jag lärde mig inte ett dugg, tur man inte behövde betala kurse själv. Sen får man ju ändå inte köra trucken utan man har tillstånd av företaget, antar att det kommer bli likadant med förarbeviset för ATV.

Naturbruksgymnasiet i stora segerstad har en kurs för att få vanligt förarbevis, kanske man ska ta utifall man blir stoppad av fabror blå på vägen..
http://www.lj.se/index.jsf?childId=1393 ... odeType=12

Men det är väl lika barnslig kurs som allt annat, man börjar på asfalt och ger sig in i skogen med vagn, låter riktigt spännande.

Användarvisningsbild

Re: Krav på Förarutbildning atv

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113948 skulle vara intressant att veta om det är några fler som gått denna kurs? själv gick jag den i höstas.

är det någon som vet om något skogsbolag har börjat kräva att man skall ha denna utbildning för att få använda fyrhjuling/terri i skogen till exempelvis utkörning av plant, virke och dylikt?

på kursledaren lät det möjligtvis att även skogsägare som använder fyrhjulingen i skogen även kan komma att behöva gå utbildningen eftersom den trotsallt används i "yrkesmässigt bruk"

http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_414.pdf
http://sakertbondfornuft.se/?p=29957&m=3809

   TS
Avatar Fallback

Re: Krav på Förarutbildning atv

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114184 Vist är det bra att förebygga olyckor men jag tycker det börjar bli lite löjligt med alla kurser. Verkar mest vara gjorda för att klämma ut pengar. Dessutom blir det bara ännu lättare för skumföretag som Geffle att konkurera ut seriösa företag, för de lär ju knappast betala en krona på utbildning eller kurs.
Sen vet jag att det ibland kan vara en tolkningsfråga när det gäller dessa krav, Ibland går det lika bra om man har skaffat sej samma erfarenhet på annat sätt än den föreslagna kursen.

Avatar Fallback

Re: Krav på Förarutbildning atv

Nolltax AB  
#114187 Tankade flygplan ett tiotal år.
Sen skärpdes kraven, så en kurs i att tanka flygplan jag gick.
Sen skärpdes kraven ytterligare så en kurs i att tanka plan jag gick för enkom flygbolag.
Sen skärpdes kraven än mer å jag tyckte till.....
Tankade flygplan ett drygt tiotal år.......

Användarvisningsbild

Re: Krav på Förarutbildning atv

totte  
#114189 En utmärkt sammanfattning av hur det brukar gå till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).