Skördare

Gallring på blötmark

7 inlägg 3394 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallring på blötmark

tredor  
#70909 Den bästa skördaren på blötmark borde vara en 8 hjulig gremo/silvatec/tigercat. band runt om att rekommendera,
Allt för att fördela vikten.Inte roligt att lämna halvmetersspår till skotaren! Vad tycker ni?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring på blötmark

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70913 här är det en entrepenör som bara kör blötmarker... han har en Gremo HpvR med band runt om... och sen en skotare Gremo 950F med band runt om.... går nästan på grumligt vatten :)

Användarvisningsbild

Re: Gallring på blötmark

masterchief  
#70927 Ska bli spännande att se nya H10 hur den fungerar i blötmarkerna.

Användarvisningsbild

Re: Gallring på blötmark

skogsjan695xl  
#70928
masterchief skrev:Ska bli spännande att se nya H10 hur den fungerar i blötmarkerna.


Precis, en H10 med band runt om kommer nog bli en riktigt monster att gå där det är blött, sen ska man ha en mirakel skotare som kör ut virket också.

Avatar Fallback

Re: Gallring på blötmark

Ursus 385  
#71813 Jag tycker nya Timbear Lightning verkar vara den utmärkta blötmarksgallraren och dessutom är den ju en dualmaskin (dvs skördare/skotare ien o samma maskin). Såg den för första gången på elmia, sen har jag läst lite om den o kollat den på youtube. Vet att Stora Enso kör med en sån, vet ej om det finns nån mer eller om den börjat serietillverkats.
Häftig maskin sen vet man inte hur den är kvalitetsmässigt än, ska bli kul o följa denna maskin.

Användarvisningsbild

Re: Gallring på blötmark

skogsjan695xl  
#71816
Ursus 385 skrev:Jag tycker nya Timbear Lightning verkar vara den utmärkta blötmarksgallraren och dessutom är den ju en dualmaskin (dvs skördare/skotare ien o samma maskin). Såg den för första gången på elmia, sen har jag läst lite om den o kollat den på youtube. Vet att Stora Enso kör med en sån, vet ej om det finns nån mer eller om den börjat serietillverkats.
Häftig maskin sen vet man inte hur den är kvalitetsmässigt än, ska bli kul o följa denna maskin.


Detta är säkert en jätte fin maskin när det gäller blötmarker, men den blir nog inte så bra då det kommer till de stenigare partierna, då den har band och endast "plattor" åt ett hål så kanar den säkert lätt i sidled, var väll norcar eller nått sånt som var rätt lika med band och sånt.

Läste i en artikel om den där Timbear så planeras det att bygga 2 andra maskiner, en som enbart skotare och en skördare med samma koncept med band.

Användarvisningsbild

Re: Gallring på blötmark

Sedvall  
#72200 Timbear är ju den färdiga maskinen av prototypen timberjan, som är byggd av skogsjan

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).