Bioenergi

Uttag av biomassa längs skogsbilväg

4 inlägg 2919 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Uttag av biomassa längs skogsbilväg

Cagner  
#72163 Sitter och funderar på att börja med att ta ut biomassa längs skogsbilväg. Ni som kan detta eller sysslar med det kan väl berätta lite om hur det fungerar och hur den ekonomiska biten ser ut. Går ett uttag ihop eller förlorar man på det? Vilken metod fungerar bäst av alla metoder som finns? Ska mna endast se detta som en skogsåtgärd för bilvägen?

Tacksam för svar!



   TS
Avatar Fallback

Re: Uttag av biomassa längs skogsbilväg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72197 Är det en engångsföreteelse så går det ju att fälla med motorsåg. Kapa de längsta bitarna på mitten och plocka ihop det med en skotare utan extrautrustning eller t.o.m. med huggarvagn. Kan man göra det själv så borde det bli en vettig arbetsförtjänst. Träden bör ju vara i alla fall 5-6 cm i brösthöjd om det ska vara nån mening.

Avatar Fallback

Re: Uttag av biomassa längs skogsbilväg

Cagner  
#72673 ok.Det är så att jag och en klasskompis håller på med ett arbete om detta där vi skall se till ekonomin och volymen och även lämpliga maskiner.Sedan är jag även själv intresserad av att starta upp en sådan firma efter skolan. Studerar på skogsmästarskolan i skinnskatteberg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uttag av biomassa längs skogsbilväg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72756 Teknisk så är det enkelt. En skotare med klipp gör hela jobbet. Ekonomin kan bli god om det är någorlunda substans i uttaget. Knuten ligger i att komma överens om vem som äger pinnarna. Är det väghållaren eller skogsvårdaren?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).