Grävmaskiner

Dikesrensning

41 inlägg 35605 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: dikesrensning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72088 Jag har en 13-ton med 700-band och en vända i lössnö förra året blev lite aha-upplevelse för mig ang marktryck.Nyare maskiner(min är 17år) har väl dessutom lite längre bandvagn?

Jag har ett större skogsdikningsprojekt på gång och funderar lite på grävteknik. Har en profilskopa och stel planeringsskopa med rotortilt(glapp rotor).Tyvärr går inte alla diken som skall rensas att gränsla.
Borde man skaffa en släntskopa istf rotortilten?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72090 Det är inte omöjligt att det är lite längre. Antar att den inte syns var du varit. :)

Vi kör i princip bara med stel planeringsskopa och rotortilt, har testat med profilskopa, men det fungerar dåligt, men blir lite stelare känns det som. Med planeringsskopan kan man följa marknivåer lättare samt att det går att återställa efter sig.

Kan det vara värt att renovera din rotortilt, eller är den slut? Märke?

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

conny  
#72122 Det var ju kul att det blev lite fart här! jag ser att det finns många åsikter, det är ju roligt att få lite olika syn på det hela: Jag kommer nog att köra igång nåt eget och bara koncentrera mig på dikesrensning i mycket svår terräng, min tanke från början var nog att ha en maskin på max 5 ton?? och på riktigt kniviga ställen köra med fyrhjuling,kran med gripskopa??va tror ni om det? lite vilda tankar men jag tror på iden! kanske lite svårt dom första tio åren ha,ha.
Det är väl så att det är lite svårt att få skogsägare att vilja betala för rensning,men om man e billig och inte gör åverkan på marken så måste det gå?!

   TS
Avatar Fallback

Re: dikesrensning

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72123
nisse skrev:Nu är jag ingen erfaren grävare,men det finns inte en chans att en ec45 är i närheten av en ec210 vid dikning även om timkostnaden är hälften.
Hur många tag får du ta med ec45 för att fylla en skopa på ec 210? Större stubbar/stenar får du ju trixa en del med/alt köra runt med liten maskin mm.

/Nisse


man fyller ju aldrig en skopa på en stor maskin i ett tag vid diknings rensning, de enda fördelen med stor maskin är att du når längre . är diket brett så kan jag få lite problem med att få över de på andra sidan diket. ifall man jämför snabbheten i hydrauliken så är faktist 45an snabbare än 210an. stubbar kan man köra över och är stenen för stor så kan jag köra runt rättså lätt, maskinen är ju inte så stor 1,80 bred mot 3,30 som 210an är

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72126 planer skopa föredrar jag och säkert många andra, antingen stel med rototilt eller en hydraulisk planerskopa. man kan ju stryka ut renset med planer skopa vilket blir lite svårt med profil skopa.

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72169 Jag har eg kört för lite för att argumentera själv,men de facto så verkar 13-15 ton dominera .
Poängen med skopstorlek var att fundera på hur många drag en 45:a måste ta för att täcka ett drag av 210 i ett ordinärt dike. Serpentindiken i skogen tror jag inte är någon höjdare.

Storleken spelar roll.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72174 Har även jag funderat lite på det här. Hos skogsägaren jag kör åt rensas dikena i skogen med en ca 20 tons daewoo. Vansinne enligt mig, vi som hugger upp gator åt den måste hugga nästan 5m brett eftersom den dessutom har ett arsle som heter duga.

Nä min ide på en smidig dikesrensare är en grävare 5-8 ton, zerotail bakvikt och breddbar och förhöjd bandvagn så man klarar att gränsla de flesta diken. Lämplig maxbredd ca 4m. Schaktbladet ska bort med.
Profilskopa med två dm bred bottenplåt gör att dikena inte slammar igen så fort som det gör om man gör ett dike med spetsig botten som man måste göra om man har planerskopa. Ingen ide att breda ut rensmassorna när man är i skogen, är ju mest slam som bara rinner iväg i vilket fall. Vill man kunna återställa lite efter sig kombinerar man profilskopan med tilthuvud.
På detta vis behåller det viktigaste enligt mig när det gäller skogsdikenas livslängd, skuggan!

De diken som jag har sett från monstret ovan är igenvuxna med vass och annat bös efter 3-5 år. Fin investering att gräva då...

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72177 Specialbygget "Varanen" var ju byggd ung så. Den var väl till salu nyligt,så antagligen gick det inte få lönsamhet på den.

Visst vore det ideal att alltid kunna grensla. Lätt att gräva då,även för en amatör. Jag har blivit rådd att hugga 4m. Är det lite höjd på skogen runt borde det inte växa igen så snabbt.

Jag funderar lite på hur grov skog det skall vara för att löna sig att hugga dikeslinje maskinellt där man kan grensla diket? Alternativet är att fälla det grova manuellt och lämna stammarna i skogen. Klenare stam kör man över.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72181
nisse skrev:Jag har eg kört för lite för att argumentera själv,men de facto så verkar 13-15 ton dominera .
Poängen med skopstorlek var att fundera på hur många drag en 45:a måste ta för att täcka ett drag av 210 i ett ordinärt dike. Serpentindiken i skogen tror jag inte är någon höjdare.

Storleken spelar roll.

/Nisse


de bli väl ca drag med 45an jämfört med 1 drag för 210an och det pga av längre räckvidd inte pga av hur stor skopa. och varför skulle de bli serpentin dike ifall det är en liten maskin?

som jesper nämde så tar en stor maskin jäkligt stor plats. 210n som är 3,30 bred och när man sen svänger ut arslet så bygger de 1,5 m minst så då har du en bredd på 5 meter plus att man inte gärna har larven ända intill dikes kanten så då blir de nästan 6 meter brett. och när de är så brett så kommer de in ljus.

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72187 MEN!.... Ja kom å fundera på 2 saker... dels gripskopa? jag har sett på youtube nån som kört med V-formad gripskopa kanske inte funkar men ändå... nån som testat....

Sen finns det ju sånna där planerskopor där ena gaveln är i 45 grader, eller nått däråt... äre nån som testat en sån? då kan man ju både skära dikena, vägkanter, å sen planera till viss del?!?

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

AndersG  
#72220 Jag kör med en 8 tons maskin och gripskopa när jag rensar skogsdiken. Maskinen är 2.25 bred och skopan gapar 220 cm fullt öppen. Behövs bara huggas minimalt för att snirkla sig fram mellan träden. Träden som står i dikeskanten skall man vara väldigt rädd om för dom skuggar ju diket från gräsbeväxning och igensättning som går ganska fort om solen kommer ner.

Dom diken du kan gränsla med en bandmaskin är ganska få och dessutom packar du ner kanten samt får dåligt vattenflöde ut sedan från intiliggande skogen genom humus och moränlagret.

Man har ju dessutom en hel del lagar att följa som tex att inte rensa kanterna på diket för humusutsläppet ökar men i verkligheten så så är ju ofta dikerna helt fulla av slam så då blir det ju nya kanter automatiskt.

Hinner inte skriva mera just nu men fråga gärna så skall jag svara, tex lönsamehet osv. Gripskopa eller inte m.m

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

Djang  
#72324 Har starka funderingar på att köpa en Volvo Ec55.
Har en del skogsdiken som ska rensas, trekammarbrunn som ska grävas framöver, dränering runt huset, osv, osv.

Men om man ser till dikesrensningen till att börja med. Har kommit fram till att det borde vara en lämplig storlek på maskin. Maskinerna i min prisklass är ju utan rotortilt. Fungerar bra ändå eller?
Har ingen tidigare grävningserfarenhet, men man lär väll sig.
Hur är framkomligheten i skogen, stubbar/stenar. de flesta går väll att köra runt.
Vilka skopor behöver man?

Hur långt hinner man rensa på 1 timme, givetvis beroende på dike, men ungefär.

Vad tar man ut för timpris/eller meterpris om man gräver åt andra.

Vilka band ska man ha på maskinen. Har läst att man ska ha stålband om man ska köra i skogen. Men gummilarver kanske fungerar till å börja med.

Har en idé om att börja i min egen skog å gräva och efter det när man lärt sig lite mer, gräva lite småsaker till andra.
Den idén bygger isåfall på att jag måste skaffa ett transportsläp till traktorn för att transportera den. Men de blir en senare fråga isåfall.

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72384
Djang skrev:Har starka funderingar på att köpa en Volvo Ec55.
Har en del skogsdiken som ska rensas, trekammarbrunn som ska grävas framöver, dränering runt huset, osv, osv.

Men om man ser till dikesrensningen till att börja med. Har kommit fram till att det borde vara en lämplig storlek på maskin. Maskinerna i min prisklass är ju utan rotortilt. Fungerar bra ändå eller?
Har ingen tidigare grävningserfarenhet, men man lär väll sig.
Hur är framkomligheten i skogen, stubbar/stenar. de flesta går väll att köra runt.
Vilka skopor behöver man?

Hur långt hinner man rensa på 1 timme, givetvis beroende på dike, men ungefär.

Vad tar man ut för timpris/eller meterpris om man gräver åt andra.

Vilka band ska man ha på maskinen. Har läst att man ska ha stålband om man ska köra i skogen. Men gummilarver kanske fungerar till å börja med.

Har en idé om att börja i min egen skog å gräva och efter det när man lärt sig lite mer, gräva lite småsaker till andra.
Den idén bygger isåfall på att jag måste skaffa ett transportsläp till traktorn för att transportera den. Men de blir en senare fråga isåfall.



gör ett flak till farma vagnen så är transporten löst... du får iof ställa av kranen men det är inte svårt alls... tänkte göra det själv tidigare... då kan man dra grävaren in i skogen en bit me traktorn så slipper man larvning, förutsatt att det är skaplig väg....

Avatar Fallback

Re: dikesrensning

JD 2006  
#230901 Hittade denna trevliga tråd....Något nytt från tidigare skribenter?

Nu är jag för tillfället mycket ute i skogen och ser vilket otroligt behov det finns att dikesrensa. Jag tror ju att det är viktigt att hålla så smalt upphugget som möjligt intill diket, då man ser att det slammar igen otroligt fort när solen kommer åt med gräs m.m.

Då borde ju en 5-9 tonnare vara idealiskt då man har lite längre räckvidd men ändå ganska lätt basmaskin. En 8 tonnare med 550mm stållarv bär ju otroligt bra.

Hoppas någon annan har lite synpunkter kring detta högst intressanta ämne :smile:

Användarvisningsbild

Re: dikesrensning

hlb  
#230941 Har rensat en hel del med v-formad gripskopa (insats utanpå gripen) ,ca 30 cm i botten och ca 75cm där uppe. Vanlig 9 tons griplastarvagn med 0,23 grip. Planka fastbunden i framändan under stödbenet. Upphuggen, gärna risad väg, 3,5 m bred, 2-3 m frän diket. Vissa träd kan stå kvar mellan diket och vägen för skugga i diket mot igenväxning och stabilisering av kanten. Skopan har skarpa kanter som skär uppifrån och trasar inte sönder dikeskanterna som det lätt blir med grävskopa. Skopan kan med förlängningen stickas in under grenar men det är ändå enkelt att hålla djupet utan full sikt. Skopans profil ger en perfekt form på kanterna.
Kapacitet ca 100 meter/tim.
En enkel lösning med ett förbluffande bra resultat.
Vid mycket grova rötter och stor sten tar jag grävaren med tiltskopa, men då är det ju knappast fråga om rensning.
Hlb

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).