Skogsröjning

Hur bli av med vass?

11 inlägg 36110 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur bli av med vass?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71955 Har en vassrugge nedanför huset som har vuxit enormt på dom år vi bott här. Hur bli av med den? Inte hela men typ 90% som kommit upp under åren. Har en fundering på att gräva bort eländet för röjer man det så kommer det ju tillbaka lika fort om inte fortare.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur bli av med vass?

skogsjan695xl  
#71959 antagligen är det väll väldigt blött där, dika ur eller dränera, fyll över skiten så du får en fin gräsmatta ist :)

Användarvisningsbild

Re: Hur bli av med vass?

Elias  
#71962 Vass kan ju som finnas kvar fastän det är urdikat för ett halvt århundrade sedan. Förstår som inte själv hur det kan stanna kvar och överleva men bränning brukar fungera rätt hyffsat på det mesta.

Avatar Fallback

Re: Hur bli av med vass?

flisshejk  
#71985 Jag har en bekant som har en sommarstuga långt in i grund havsvik där har det så småningom växt upp en väldig vassrugge. Han gjorde så att han med en lie började slå bort vassen från strandkanten och en bit ut i vattnet det var otroligt vad fort det gick till det började växa gräs så fort det bara gick började han klippa med gräsklipparen så fortsatte han utåt i vattnet litegrand i sänder och gräsmattan ut i havet är nu 10-15 kvadrat.

Avatar Fallback

Re: Hur bli av med vass?

matz  
#72004 vass måste man klippa under ytan..gör man det 3 år i rad är vassen borta

Avatar Fallback

Re: Hur bli av med vass?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72034 Mestadels är ruggen på land. Rätt blöt mark som är rätt nedanför huset. Om man ska bränna det, finns det nån tid på året det funkar bäst?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur bli av med vass?

träis  
#72046 När vi jobbar åt Länstyrelsen med reservats röjning så brukar de vilja att vassen ska eldas när det är fruset.Det funkar jättebra med gasol brännare.

Avatar Fallback

Re: Hur bli av med vass?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72104 Vi har highland cattle som betar strandkanten ner mot våran lilla sjö,funkar fint. På den delen av hagen dom går året runt finns nästan ingen vass alls.

Avatar Fallback

Re: Hur bli av med vass?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72107
träis skrev:När vi jobbar åt Länstyrelsen med reservats röjning så brukar de vilja att vassen ska eldas när det är fruset.Det funkar jättebra med gasol brännare.


Kommer det inte lika mycket nästa år då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur bli av med vass?

träis  
#72233 Jag tror att det ska komma upp mindre ,men vet ej hundra gör bara som uppdragsgivaren tycker.

Avatar Fallback

Re: Hur bli av med vass?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72274 Då ska det provas då det fryser till.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).