Sågtimmer

björktimmer

3 inlägg 4303 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

björktimmer

Anders Gustavsson  
#720 Jag har en svåger som tog ner tre rejäla björkstockar för nio månader sedan. Stockarna skall han låta såga upp till plank. Är det någon idé att såga efter så lång tid? Björkarna har legat under tak.



   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#721 Hej,
Jag har för mig att sågverken som sågar björk är mån om att få in timret snabbt. Björken börjar mörkna annars.
Jag har lagrat obarkad långved av björk ofrivilligt :wink: och kunde se i några av stockarna att de blivit mörkare när jag arbetade upp dem till ved, men det var ingen regelrätt röta och den mörka veden var fortfarande "hård".

Tja, det är vad jag kan bistå med, hoppas nån annan har mer info åt dig.

MvH Fredrik

Avatar Fallback

Björktimmer

JN  
#873 Hej
Har inga kunskaper om björktimmer, men vid snickerier kan ju misfärgning vara snyggt om det inte är röta. Testa och hör av dig om resultatet.
Själv hade jag en par bitar furu som blev kliggande lite för länge i varmt väder och blånade. En kompis fick bitarna och sågade upp dem. Han gjorde en sängram och bord. Det blev riktigt snyggt med "missfärgningen".

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).