Avverkning (slutavverkning)

underväxt röjning innan slutavv

198 inlägg 61957 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

masterchief  
#71885 I kontrakten står det att det ska vara förröjt.
Rabateringen kommer som ett brev på posten iom medelstammen höjs och avverkningskostnaden sjunker.....

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71951
masterchief skrev:I kontrakten står det att det ska vara förröjt.


Vilket kontrakt menar du?

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

flisshejk  
#71978 Mangan undrar det gör jag åckså

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

masterchief  
#71999 Det entrepenören har med uppdragsgivaren 8)

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

drängafan  
#73273 Är väll ingen hemlighet att om man som markägare underröjer själv stiger nettopriset både i gallring å slutavverkning underröjer själv alltid innan maskinen kommer gärna ett tag innan så de träden ligger ner när skördaren kommer. Tycker dessutom de som kör maskin har för dåligt betalt som de har så nån "rabatt" för att man underröjt är nog inte å räkna med. Se det i stället som ett sätt å röra på kroppen när man gör det å med glädje se att man får bättre netto än om man inte gör det!
Försöker att ta ner iaf alla "enbitaträ" i gallringar å kanske även en del tvåbita trä i alutavverkningarna de träden kostar bara pengar när de går genom skördaren bara å ta väck dom själv innan eller leja in nån som gör det för det blir också billigare än å låta de träden gå genom skördaren..

346xpg is the shit:)

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73275 Ett förröjt bestånd borde vara lättare att sälja som (leverans)rotpost? Eller i alla fall ge mer betalt.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

tantgron  
#73315
flisshejk skrev:Jag börjar med att ställa en samvetsfråga till er som äger en skördare om ni kommer till en slutavverkningstrakt som är fullständigt underröjd hur mycket är ni beredd att rabatera sködarpriset/ kubik.

...

Jag frågade antreprenören som anlitades om priset reduserats och fick till svar -20 kr/ kubik, det var ett granbestånd ca 110 år som stod i en backsluttning där den största granen höll två kubikmeter.


Skogshuggarens ersättning är oftast uträknad på när allt går optimalt. Man hugger mindre, skotar mindre och reparerar mera i oröjd skog. Kan bara tala för egen del (verksam på Åland), men vid huggning av oröjd skog tar vi ut en extra ersättning motsvarande röjningskostnaden, men ändå kompenserar det inte inkomstbortfallet. Så frågan är inte hur mycket enreprenörern är villig att pruta, utan hur mycket extra skogsägaren är villig att betala för att slippa röja sin skog, som han ändå till slut måste göra.


20 kr ~ 2 €?? Hur kan en entreprenör ha råd att ge bort 2 € på sin taxa (~35%)? Här kostar röjningen ~ 1 €/m3 om jag inte har fel. Det finns ingen möjlighet att vi skulle ha råd att betala röjningen ur egen ficka, våra taxor är inte i närheten av det. Är de så mycket bättre i Sverige? :P

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73324 En skogsägare får oftast betalt i kr/m3 enligt kontrakt. Förröjning ger inte mera kubik. Alltså finns det inget ekonomiskt incitament att kosta på detta annat än möjligen i gallring eller om man avtalat om att betala faktisk avverkningskostnad(vilket gör det svårt att bedöma olika anbud).

/Nisse

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73326 Det tror jag är anledningen till varför skogsägare inte förröjer mera. Varför virkesköpare inte ser till att det blir gjort när det tydligen är lönsamt är för mig en gåta.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

masterchief  
#73358 Vi brukar emellanåt fälla ut buketterna när vi planerar...
Är det mycket alston och björkbuketter så ser det bättre ut efteråt......

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Pensionär  
#73403 Hej hej alla.

Nu är jag inte direkt den typen som orkar sitta och räkna upp en massa olika siffror och matematiska formler men ett litet enkelt undantag kan jag väl sträcka mig till.
Min son gjorde en slutavverkning för några år sedan och jag har tittat lite i hans papper.
Han fick ett tillägg på 0.5 euro ~ 5 kr / kubik om det var förröjt före avverkning.
På den avverkningen kom de lite över 600 m3.
Vi säger 600 så är det lätt räknat. Vilket gjorde att han fick 300 e mer på slutnotan ~ 3000kr.
Eftersom han har ett jobb att sköta så hjälpte jag honom en del med röjningen. 3 tankar var med motorsågen i 3 dagar. Då röjde vi även en del andra områden som inte berörde slutavverkningen.
Då gick alltså ca 10 liter bensin åt som kosta ca 1.3e ~ 13kr. 13 e ~ 130 kr. En dunk kedjeolja och tvåtaktsolja. Va fan den nu kosta då för några år sedan.
Låt oss säga att han kosta på 50e ~ 500kr på att röja, tog i med lite marginal så att även de räcker till för slitaget på gummistövlarna. Han hade då 250e ~ 2500 kr mer på virkeslikviden.

Skulle han inte röjt hade bolaget satt dit sina egna röjare och "bonusen" ( usch vilket fult ord ) hade han gått miste om.

Så frågar ni mig så är jag av den uppfattningen att man tjänar på att röja.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Pensionär  
#73405
nisse skrev:Knappast alla. Då skulle alla skogsbolag infört detta rutinmässigt för länge sedan. Det har nog räknats mer än en gång på detta.

/Nisse


Hej Nisse.
Måste bara få göra en liten anmärkning på de här. Det finns matematik och verklighet. Stor skillnad.

Sen ska vi inte glömma en sak, i stora bolag likt som i regeringen finns det ofta mycket idioter och ganska få av dom ser faktiskt vet någonting.

Annars brukar jag ofta hålla med om dina råd och funderingar.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73407 Jo,det är lite lättare att ta ställning till om man har ett konkret erbjudande. 5:-/m3 blir ju ca 1000-1500:-/ha.Det är väl ung vad kostar att leja bort jobbet. Gör man det själv kan man förstås räkna hem en viss lön för mödan.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

svenjo  
#81421 Citat ut skogsland 4 februari 2010:

Olönsamt förröja slutavverkning

Publicerad 4 februari 2010

Rent ekonomiskt är det inte lönsamt att förröja inför en slutavverkning. Men det finns fördelar som ligger utanför den ekonomiska kalkylen.

Det visar en studie som har gjorts av Skogforsk i samarbete med SCA Skog.
Skördarens produktivitet sjönk med 5-8 procent beroende på hur många underväxande träd som lämnades kvar. Även grotskotningen försvårades utan förröjning.
Trots att avverkningen alltså blir effektivare med förröjning än utan så blir åtgärden totalt sett olönsam. Röjningskostnaden är helt enkelt för hög.
− Men förröjning ger plusposter som inte syns i kalkylen, bland annat renare skogsbränsle och mindre slitage på flishuggen. Markberedning och plantering underlättas också, säger Lars Eliasson på Skogforsk.


Slutsats: Det ligger inte i markägarens intresse att förröja om han inte utför arbetet själv (om han inte räknar med egen arbetskostnad dvs.) och har valt en försäljningsmetod där hans arbete påverkar nettot.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81430 En skogsägare som inte kör med GROT uttag eller markberedning torde ha få positiva poster som inte syns,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).