Motorsåg och handhållet

Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

51 inlägg 49293 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70910 Jag är på jakt efter en bra och kraftig toppsax eller stångsax, för att få en godkänd väg http://www.skogsforum.se/viewtopic.php? ... &sk=t&sd=a utan att behöva ta ner alltför många träd. Vilken toppsax eller stångsax rekommenderar de ärade medlemmarna på forumet?
/Niklas


Senast redigerad av Niking lör 17 nov 2018, 18:44, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Skogshuggarn  
#70952 Hej Niking!

Ska du plocka ner grövre kvist fr gagnvirke som går in mot vägbanan?, så är det väl en "stamkvist/stångsåg" som eftersökes?.

Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71068 Tja, ofta lutar grenarna neråt från träden, varför det krävs en längre stång om grenarna ska sågas ner manuellt. Då verkar det smidigt att bara klippa av grenen. Tyvärr räcker inte ekonomin just nu till en motordriven stångsåg.

Annars vilken manuell stångsåg rekommenderas? Skogma har ju ett gäng, där Silkys stångsågar verka kosta mycket mer än Trisaw och Bahco. Även Husqvarna/Jonsered har ju också en modell. Finns det någon anledning att satsa på en stångsåg utan kniv?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Skogshuggarn  
#71088 Stamkvistningshöjd?,,,,,,

Jag har en 4 m av Silyvarianten utan stötkniv som jag byggt om med fast skaft i aluminium.
Den tar alla ggr 5 meter, med bekväm sågning i brösthöjd.
Har provat lite varianter av teleskopmodellen i aluminium, men de har antingen varit för sladdrig
eller glappat upp i låsningarna och jag vill gärna ha en "stum" såg för att inte orsaka felsågning/stamskador.

Stänger finns även i glasfiber, men har inte provat någon sådan.
Samma gäller motorvarianten.

Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71092 Fri höjd för lastbilen ska vara 4,5 m. Antag att jag behöver såga max 1-1,5 m högre om både grenen och markytan lutar åt "fel" håll, så bör stången vara runt 4,5-5 meter lång.

Trisaw har ju några extra starka (och tunga) glasfiberstänger, ska jag satsa på någon av dem?

Hur tycker du att Silkysågen är i förhållande till Bahco och Trisaw? Den kostar ju onekligen dubbelt så mycket som de andra, men är den verkligen dubbelt så bra?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Skogshuggarn  
#71106 Jag kan tyvärr inte delge några färska erfarenheter mellan dagens fabrikat.
Provade ett antal sågar för xxx år sedan, både svindyra och billiga, men det slutade med att jag slaktade de som hade
bästa/stadigaste sågbladet och satte dit hela rör av stadig/tunnväggig aluminium i 2.5 och 4.0 M längder.
Svarvade även in förstärkningshylsor vid själva infästningen för sågen, och de funkar perfekt än idag trots flitigt användande.

Fabrikatet är - såvitt jag kommer ihåg- "Silkys Acrobate" och båda är utan "stötkniv".

Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

masterchief  
#71109 Har införskaffat en stångsåg med telesop som är högspänningsisolerad i toppsektionen.
Har inte testat den än, osäker på märket, det kan jag ta reda på i samma veva jag provar den.
Den är 9m utskjuten och kostar kring 6000kr med ett par extrablad...
Återkommer med recension, dock så verkar den gedigen och stadig i bladen...
Men som sagt dyr, men hellre det än att bli grillad....

Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71175 Jag har kollat runt bland skogshuggande vänner och konstaterat att Bahcos toppsax/stångsax klipper underifrån, vilket gör att främst tyngre grenar lätt kan nypa fast saxen.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71538 Svängde förbi Tibro Skog och Trädgård och kollade på deras sortiment. Då slog jag till på en Stihl Turbocut med tillhörande stång. Ska förhoppningsvis inviga den i morgon.

Har dock inte gett upp hoppet med en vettig toppsax/stångsax.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Skogshuggarn  
#71727
Niking skrev:Svängde förbi Tibro Skog och Trädgård och kollade på deras sortiment. Då slog jag till på en Stihl Turbocut med tillhörande stång. Ska förhoppningsvis inviga den i morgon.

/Niklas


Utlåtande önskas! :grin:

Verkar vara märkvärdigt få som stamkvistar här på forumet. :surp:
Detta trots att man kan certifiera stamkvistade bestånd och (förhoppningsvis), öka värdet på skogen.

Avatar Fallback

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71731 Inte så konstigt med tanke på att den ev.intäkten är ca 70 år bort och de flesta har fullt upp med röjning mm som ger utdelning tidigare. Därtill finns risken att certifieringsdokumentet tappas bort av någon kommande ägare.

Har du själv dokumenterat något bestånd?

Jag har stamkvistat en del,men även om man förstås hoppas på mervärde så är det mest av estetiska skäl.Fina vårvinterdagar kan det vara rätt trevligt också..

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Skogshuggarn  
#71734
nisse skrev:
Har du själv dokumenterat något bestånd?

/Nisse


Jodå!,,,, jag har stamkvistade/dokumenterade bestånd på mina marker.
Primärt utförda av min far, men jag försöker att hinna med någon ha i egen regi oxå.
Röjning mm, kommer som sagt i 1´a hand.

Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Elias  
#71746 Får du verkligen någon vinst i att ha stamkvistat osv? I slutändan när du slutavv. får du extra betalt?
Känns som att det har blivit mindre viktigt hos de stora skogsbolagen med riktigt bra kvalite när de tog bort en del klasser osv. Men jag kanske har fel, däremot snickerier och liknande kan självklart betala extra för riktigt bra virke.

Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71754
Skogshuggarn skrev:
Niking skrev:Svängde förbi Tibro Skog och Trädgård och kollade på deras sortiment. Då slog jag till på en Stihl Turbocut med tillhörande stång. Ska förhoppningsvis inviga den i morgon.

/Niklas


Utlåtande önskas! :grin:


Här kommer utlåtandet på Stihl Turbocut efter ca två timmars sågande:

Sågen
Själva sågen (sågbladet) är nog rätt bra, även om jag saknar ett bra jämförelsematerial. Ett bra sågskydd med låsningsmekanism medföljer.

Stången
Själva stången är tredelad och fullt utdragen blir den ca 4,7 meter lång, vilket är i kortaste laget då grenarna måste sågas av närmast stammen. Trots min ansenliga längd på 196 cm, kom några kvarvarande grangrenars nedersta spetsar att nå ända ner till 4,3-4,4 meter över vägbanan. VMF kräver en fri höjd på minst 4,5 meter över vägbanan http://www.vmfsyd.se/default.asp?id=2064 så det får nog bli att införskaffa en kompletterande toppsax alternativt en stångsåg med längre skaft i alla fall. 😡

Stångens längd gör att stången fungerar ganska bra till att bedöma om den fria höjden är tillräcklig. Dock har jag låtit tillverka en lasthöjdmätaradapter till min 5 meters mätstång från LK Geomek http://www.lkgeomek.se/ för en slutlig koll av den fria höjden över vägbanan.

Stångens ihopdragna längd är 2,1 meter, vilket är i längsta laget vid biltransport.

Stångens profil är 2-3 gånger bredare i "sågriktningen" än vinkelrätt mot den samma, varför en betydande sidoflexighet uppkommer. Rätt utnyttjat kan denna sidoflexighet användas för att få ner hängande grenar, som inte riktigt har blivit genomsågade.

Låsningsmekanismen
Den tredelade stångens låsning är ett kapitel för sig. Själva låsmekanismen är ett excentriskt snabblås i plast, liknande snabbkopplingar på bättre cyklar. Det är i princip samma snabblåsningstyp både uppe och nere.

Mellandelen, som låses av det nedre snabblåset, har ett tydligt "kugghjulsspår", vilket medför en snabb och effektiv låsning av teleskopstången vid önskad utdragen längd. Fungerar mycket bra, tycker jag. ^:)^

Av någon för mig obegriplig anledning saknar toppdelen, som låses av det övre snabblåset, ett sådant "kugghjulsspår". Det innebär att snabblåset inte klarar av att nypa fast den övre stångdelen tillräckligt hårt. Den praktiska konsekvensen blir då att överdelen bara kan låsas i två lägen, fullt utdragen eller fullt indragen. 👎 [-x Denna låsning sker f.ö. med två fjäderbelastade piggar och passande hål på stången.

Då det oftast är smidigast att börja såga av de nedersta grenarna på trädet och sedan arbeta sig uppåt, får jag börja med att successivt dra ut mellandelen och ha ovandelen fullt indragen. När jag kommit så långt upp på trädet att mellandelen är fullt utdragen, så får alltså mellandelen först tas ner helt och hållet, för att sedan kunna dra ut ovandelen i sin fulla längd. Därefter får jag successivt åter dra ut mellandelen till önskad längd.

Det naturliga hade ju varit att först successivt länga ovandelen till full längd har uppnåtts och sedan fortsätta att successivt länga mellandelen till önskad längd.

Sammanfattningsvis
Stihl Turbocut är nog en ganska bra såg, men skaftet är i kortaste laget för mina behov och Stihl har uppenbart gjort en dundertabbe när de designade stångens toppdel. Skaftet flexar en del i sidled på gott och ont.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken toppsax/stångsax rekommenderas?

Skogshuggarn  
#71995 Det kan man kalla för "komplett redogörelse", Niking. ^:)^ ,

En lite fundering är ju vilket avstånd ni har mellan vägkant och närmaste stammar när 4.7 m såg + 196 cm i "strumplästen" inte räcker till för att rensa vägbanan fr nedhängande kvist?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).