Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Elverk...

19 inlägg 14305 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elverk...

stefan andersson  
#71469 Går det inte att få veden till elen istället för elen till veden???
Det där med elverk tycker jag att det är bara en nödlösning om man är i panikbehov av ström, ex vid strömavbrott och reparationer o dylikt när man är inte kan vara i verkstad.
Får du ett abonemang dit så kan du ju göra vad du vill där sen med belysning mm

Avatar Fallback

Re: Elverk...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71534 Jo, det lutar åt fast el.... men det de hänger upp sej på för tillfället är omarrandering.... vi har förvisso blivit lovade att få ha denna markplätten kvar, efter som den ligger inne i byn, men man kan inte vara helt säker heller förrens det är klart, man kan bli överkörd trots att vi fått "klartecken" säger dom som vet, därför känns det lite kluvet att dra dit el åxå, å sen bli av me marken...

nåja, ja ska iaf höra vad det kostar, för linjan går över marken i ena hörnet så dom borde kunna dra ner ström i den stolpe som står på vår mark, men det lär väl inte gå:(.... vi får se va som händer....

   TS
Avatar Fallback

Re: Elverk...

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71704 jag hade nog köpt en till liten gammal traktor.. du kan ju ploga snö med den lille istället för t190an ifall det bara är plogning för ditt egna. o när du då drar trailern med den så är den ju inte alltid hemma och då är de ju inte helt fel att ha en liten traktor hemma( ifall de ska flyttas nåt, ploga snö osv) och de behöver inte bli bortkastade pengar ifall du nu skulle bli av med den markplätten och hade fixat elen där.

förslag
http://www.blocket.se/dalarna/MF_30_med ... m?ca=6&w=1

Avatar Fallback

Re: Elverk...

frassee  
#71780 Jag hade nog satsat på ett elverk för att slippa abonnemang och dessutom kunna flytta maskineriet.

För 7,5 kW så blir det 400 v*16 A = 11,1 kVA

och med det skulle man få ut 400v*16A*1,41*0.8=8,9 kW. De flesta billiga elverk brukar vara mindre. 1,41=roten ur 3 (3 faser) och cosq=0.8 (brukar stå på motorskylten).

Jag skulle som nämts letat efter ett bra Deutz eller liknande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).