Skördare

vilken??

14 inlägg 11973 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vilken??

johan  
#669 jag jobbar i första gallringar ,och nu håller jag och mina vänner på att diskuterar om vilken maskin som är den bästa i gallring,
det står mellan : rottne 2004 , tigercat ho9, sampo1046.

mvh johan



   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#674 Tjena Johan och välkommen till forumet!

Menar du bäst för: föraren, skogen, köparen av virket, plånboken...?

Jag vet inte om jag kan ge dig ett proffsigt svar i vilket fall, men hoppas nån annan kan komma med synpunkter...

MvH Fredrik

Avatar Fallback
johan  
#676 Den som är bäst i skogen att ta sig fram ,och för föraren, samnt reparationer.
// johan

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#684 Hej,
Det vore intressant att veta vad ni kommit fram till hittills?
Hur värderar Ni nivelleringen på Rottnen, 8-hjul på H09, de olika hytterna, etc?

Vi hörs!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Neeo  
#700 Du har glömt det senaste tillskottet i förstagallringar.
FORESTLINE Steppenwolf. Den tillverkas i Örnsköldsvik,och är överlägsen
alla tre du räknat upp. Den har 8 hjul som tigercat och väger 8ton.
184 - 240 cm bred "400 - 700" hjul. fördelen med denna maskin är att man byter från skotare till skördare på 5minuter.
Man får en 9 tons skotare och en skördare för samma pengar en
Tigercat H09 kostar. Läs mer om maskinen på www.forestline.se

Avatar Fallback
Fredrik  
#712 Hej,

Forestline verkar spännande.
Har läst om den i nån skogstidning tidigare i år, men det var synd att hemsidan inte var så innehållsrik ännu.

MvH Fredrik

Avatar Fallback
johan  
#714 Saker vi kom fram till:
när det gäller smidigheten och att vara rädd om stamarna i skogen så är det rottne 2004 som vinner en vändradie på 4,7m och att man kan luta maskien både längs o sidleds .. men ganska trång ..

om man tar ho9 :
klara allt från 1G till klena slutavverkninga ,8 hjul ,boggi, större hytt ,längre och starkare
kran, klarar blötare mark, stabil, större motor, m.m .. men 8 hjul att få punka på. vet ej priset, vändradien ca 5,2m, kan ej luta maskien..

sampon har vi strukit på grund av att körning på väldigt stening mark kan nog vara svårt med stel framaxel..

ja så har vi forestline, en sån kan jag tänka mej och jag har frågat några virkes uppköpare och dom tände på iden...
men hur fllytar man maskien. och vad är det för pris.
med nya maskiner så brukar det bli visa barnsjukdomar så om några år när dom är borta ..

mvh johan

   TS
Avatar Fallback
Norge  
#717 Hejsan!

Forestlines skördare kan väl knappast jämföras med de maskinena som Johan pratar om då yttermåttena på den gör att den hör hemma i klassen
stickvägsgående. Konseptet däremot verkar spännande med kvistare och skotare i ett.
Rottnes maskin slår nog allt i dålig terräng men Sampo är ett fullgott alternativ i lätt terräng.


Hålsn. Norge

Avatar Fallback
Neeo  
#744 Forestline är en flexibel maskin,Yttermåtten som beståndsgåendeskördar
är 184cm bred,framvagn bakvagn spårar exakt,vridvinkel i midjan 56gr
boggilyft på framvagn, vändradie 4,9meter. midjelås och markfrigång på 65cm. Samt en riktig transmission med dragkraft på 15 ton !
momentet kan regleras mellan bak och framvagn beroende på backtagning eller last. Jag har kört en forestline maskin nu i 2veckor
och är helt imponerad. Motor en perkins 6a på 159kw säger aldrig nej
och hydrauliken lika så 100cc kranpump och 130ccaggregatpump.
samt att det finns möjligheten att lätt vikta upp maskinen till 12ton,700 hjul och hänga på ett logmax 5000 och köra slutavverkning.
Jag har beställt en ny forestlinemaskin jag får den i mars,jag betalade
ca 3milj för Dragardel,skotarvagn och skördare med aggregat
logmax 4000. Förflyttningen går till så att man kopplar på skotarvagnen
fram på dragardelen och huggarkojan bakom skotarvagnen sen
kör man på allt på en långtrailer ock låter huggarvagnen rulla efter trailern,skördarvagnen är kopplad bak på dragardelen.

Avatar Fallback
johan  
#788 Ja det låter ju bra , men vad klarar den för sidolut , och 6a på 156kw hur mycke bränsle tar den i h,
men att det går att ha ett log max 5000 på gör att den vart mer intressant , hmm man kan alltså köra 1G till slutavverkning med samma maskin
,det är för bra för att vara sant, men om det stämmer så är det jätte bra, det innebär att maskinen är kraftigt byggd.

mvh johan

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1166 morsning! är själv ute efter en gallringsmaskin,då jag lyckats "skaka"fram i princip hur mycket jobb som helst,vilket inte verkar vara speciellt svårt i dagsläget! å mer lär det ju bli !! alla uppköpare jag pratat med vill helst se en bestånsgående maskin, å jag behöver inte hålla med skotning,vilket ju är bra,för då kan jag ju helt gå in för skördning! för mig går sampon bort helt!! ser ingen som helst fördel med den faktiskt!! rätta mig om jag har fel! då återstår rottne & tigrcat......fram tills nu!! forestlinen verkar väldigt intressant! även om man köper den enbart som skördare är den intressant! går det? men jag är lite skeptisk till att braka in i en första gallring med stora sexcylindriga motorer! förvisso så har dom fått till en ganska förlåtande bränsleförbrukning på dagens sexor! så jag kanske har fel!? pratade med en som kör en sexhjulig 901a,han sa att dom som har bästa ekonomin i gallringar idag är dom som kör 2004! pga bränsleförbrukning,rottnes utbytes system på resevdelar,driftsäkerhet & att dom är "lättskruvade" å snabba!

med forestlinen är man ju mer flexibel..helt klart! men att hänga på ett 5000 vette tusan!!! det väger ju som sagt en del,dessutom ska man hantera slutavverkningsskog!! å de var ju inga bamsekranar direkt man kunde välja på! extra aggregat flera däckuppsättningar på både skördar & skotardel, inkl band å kedjor!!! visst kanske det går,men frågan är hur länge!!? å vilken ekonomi blir det på "kalaset"?? men helt klart en mycket intressant maskin!! men jag väntar tills dom blir mer etablerade,så man har lite mer fakta & resultat att gå på!! dessutom är dom väl fullbokade antar jag!
kom gärna med synpunkter på mitt inlägg! ingen vet allt,dessutom är det bra att få disskutera ämnet med likasinnade!! ha de bra ute i busken så länge!!

Avatar Fallback
Neeo  
#1196 Fördelarna med en sexcylindrig motor är många.
Bränsleförbrukningen på en sexa är mestadels lägre än en 4-cylindrig dieselmotor. För att sexan ej behöver jobba lika hårt.Sexan har finare gång,och betytligt längre livslängd.
Som i Forestline´s fall 159 KW. Den motorn är elektronisk Steg-3motor
vilket innebär att ,behöver man bara 20% av effekten,så ställer pumpen om sig för att bara leverera 20% energi. Trycker du på kap knappen
finns full effekt där på 0,2 sekunder.+ att man kan dra ner varvtalet
något om pumpstorlek finns. I Forestline´s fall maxvrid vid 1200 rpm
över 900 Nm ! Oljeflödet finns vid 1200rpm för att driva ett Logmax 4000.
Jag hade en Rottne 2004 förut, jag har kört en Forestlinemaskin nu i
ett antal veckor på prov. Jag har höjt produktionen med 25% med en
Forestline C90. Och köra med 5000 Slim som väger ca 900kg,ska inte vara ett stort problem,men kanske inte den grövsta skogen.
Loglift L 141 är en lämpligt kran alternativ för 5000 slim.
7,6meter och lyfter 1,2 ton på full längd.
Samtidigt behöver man inte köpa ett nytt 5000 slim det finns en hel del
beg på marknaden för vettig peng. Det är bara ca 400 timmar/år
det kan vara intressant med slutavverkning,för min del.
Ekonomiskt tror jag man kan komma under 3 milj.För skördare
med två aggregat och extra hjulutrustning.

Avatar Fallback
Norge  
#1198 Hej!


Neeo säger
Jag hade en Rottne 2004 förut, jag har kört en Forestlinemaskin nu i
ett antal veckor på prov. Jag har höjt produktionen med 25% med en
Forestline C90.

Vad är det som gör att du höjer produktionen så våldsamt på bara några veckors användning av en för dej ny maskin? Är det hydrauliken som är bättre eller något annat ,kan du berätta ?
Dom bilderna jag har sett av maskinen så ser det ut som tyngdepunktet på hyttdelen sitter väldigt högt.

Mvh. Norge

Avatar Fallback
Neeo  
#1202
Norge skrev:Hej!


Neeo säger
Jag hade en Rottne 2004 förut, jag har kört en Forestlinemaskin nu i
ett antal veckor på prov. Jag har höjt produktionen med 25% med en
Forestline C90.

Vad är det som gör att du höjer produktionen så våldsamt på bara några veckors användning av en för dej ny maskin? Är det hydrauliken som är bättre eller något annat ,kan du berätta ?
Dom bilderna jag har sett av maskinen så ser det ut som tyngdepunktet på hyttdelen sitter väldigt högt.

Mvh. Norge


Det är ett par saker som är bättre på C 90. Först och främst stabilitet,
boggilådor har många funktioner men framför allt hålla ner maskinen när
man kör på full kranlängd.Den känns stabil även vid skråkörning.med 2004 an fick man sitta och parera hela tiden speciellt när man avverkade nerför då kunde man vipps stå på tvären när man tog ett träd snett framåt,Vilket resulterade i panik för föraren och stillestånd ett tag för att
få tillbaka maskinen. 2004an upplevdes att man förflyttade maskinen mera,krantiden utnyttjas bättre på Forestline.
Vi har ganska kuperat landskap med mycket snö där vi kör.
Så framkommligheten med 8hjul och band är betydligt bättre.
Vi har haft en steber BGS förut så inkörningen på maskinen har inte varit
så olika mot den.
Sen 25% ökad produktion har varit i just dom här kuperade markerna.
En vanlig första gallring med bra terräng tror jag dom kan vara likvärdiga. Forestline känns då modernare,och kraftigare.
Men Forestline är lågbyggd när det gäller Dieselmotor och pumpar,
Hytten är hög,men väger inget där uppe.Tyngdpunkten på maskinen
är strax ovanför boggin på maskinen,+att boggilådorna och band gör sitt
med stabiliteten.

MVH
Neeo

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).