Bioenergi

Ved från skogsbolag/flishugg

10 inlägg 5935 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ved från skogsbolag/flishugg

peppe73  
#71643 Hej!!
Har precis bilvit medlem i detta trevliga forum!! Jag har en några frågor om vedförsäljning?? jag har hållit på att sälja ved ett tag, o det känns lite som att vedbranchen inte drabbas av ngn lågkonjuktur :wink: tänkte satsa lite hårdare!! o nu undrar jag hur ni ser på, att köpa ved av skogsbolag?? är dom villiga att sälja?? priser?? också lite inne på att investera i en mindre flishugg!!(mobil) såg en mindre skapelse på skogsnolia förra året!! såklart går det ju inte att konkurrera med dom stora huggarna!! men jag undrar om det finns ngn marknad för dom mindre?? t,ex flisa åt privatpersoner, komunerna har ju ett miljöansvar, div att flisa upp det dom har svårt att bli av med!?? likaså allt vägsly som måste bort!?? Tacksam för svar!! o försök se saker positivt, det GÅR att vara företagare i sverige. :wink: mvh Peppe



   TS
Avatar Fallback

Re: Ved från skogsbolag/flishugg

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71645 Att köpa virke från ett större bolag tror jag inte är att satsa på för det kommer nog inte bli en billig historia, särskilt inte nu när det är sug efter bränsleved/flis.
Då tror jag nog de vill göra den vinsten själva och inte sälja virket till en billig peng vilket jag tror du hade hoppats på. Tanken som du tog upp har slagit mig också, men man får nog gå till mindre markägare och dylikt som hugger själva.

Användarvisningsbild

Re: Ved från skogsbolag/flishugg

Skogshuggarn  
#71651 Köpa in råvara från skogsbolag är nog ingen omöjlighet, men garanterat det dyraste alt.
Problemet är alltså att få vettig avkastning på det hela,,,,egen lön/maskinkostnader osv.

Avatar Fallback

Re: Ved från skogsbolag/flishugg

peppe73  
#71652 ja det är kanske ingen omöjlighet!! men som sagt det är kanske inte det billigaste allternativet. Jag lever inte på detta enbart!! men för att kunna expandera så kräva det vinst annars så är det ju inte lönt, jag har också en röjfirma, kört skördare/skotare mm !! o det som slår mig! är att i hela skogsbranchen så pratas det om hur dåligt det är, o hur alla tvingas pressa priser! o inga nya aktörer spås en chans att klara sig!! hur ser ni på detta ?? då måste ju hela branchen dö ut då!?? Eftersom vi VET att skogen aldrig kommer att försvinna så är ju detta prat rent skitsnack!! är det den stora brodern jante som talar eller??? obs inget ont om era inlägg!! bara rent allmänt. /Peppe

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved från skogsbolag/flishugg

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71679 jag köpte av Siljan skogs AB i sommras, det fattades ca 70 m3 åt mej... å gav 160 kr m3 travmätt, å inklusive moms, fick det hemkört (kostade 500 på sidan om) å sålde samma ved(långved) till kund för 230 kr m3 travmätt exl transport (450 kapat/kluvet).... ja förväntade mej priser som var "dyrt" men i det här fallet så lönade sej inte ens att hugga ved själv i skogen...

Sen om detta var en engångs grejj eller om det är stående ska vara osagt... å ja glömde skriva att det var massaved, REN björk! men i ngt klen dim från första gallring....

å jag kommer iaf att höra mej för hos bolagen innan jag hugger nått själv, för äre sånna priser så KAN det inte vara billigare att hugga själv...

Avatar Fallback

Re: Ved från skogsbolag/flishugg

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71694 Varför skulle man sälja björkmassa för 160:-/m3? Eller var det klenare än massadimension? Var det hugget i deras egen skog?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Ved från skogsbolag/flishugg

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71712 det var hugget som björkmassa, å hugget på uppdrag.... men obs att det var travmätt, EJ fastkubik... hade dom tagit 320 för fatkubiken hade det varit ung samma sak.... eller har ja fel?... räknar man inte att fastkubiken på massa är X0.5?

Användarvisningsbild

Re: Ved från skogsbolag/flishugg

Skogshuggarn  
#71716 160:- m3tpb INKL MOMS!?!,,,,, det var ett "snällt pris" må jag säga.

Fastvolym på bark gällande löv är annars helt beroende av längder/krokighet/dimensioner och i viss mån även travhöjd.
Den kan skilja så mycket som 0.3 m3 mellan bättre och sämre dito, så visst ska man hålla koll på vad man köper in som "vedfabrikant".

Avatar Fallback

Re: Ved från skogsbolag/flishugg

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71719 Inte alla vedaffärer är helt kritvita,har jag förstått. Rent allmänt menat.
Jag gissar att ett o annat björklass trillar ur statistiken,även vid avverkningsuppdrag.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Ved från skogsbolag/flishugg

Knegarn  
#71722 jag tror du kan köpa in björkmassa av ett större bolag och sälja det som ved till ett betydligt bättre pris ja! du borde få björkmassa för en 300-350 kr/fast kubik. torka, klabba upp o sälj för 600/fast kubik.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).