Skördare

Packa hytten!

63 inlägg 22050 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Packa hytten!

skogsjan695xl  
#71529
kalhygge skrev:Enda gången det är tillåtet att lämna maskin under arbetstid är för planering, matlådda intages i maskinens närhet ute (särskillt vårsoliga dagar), alt i hytten. Max tid att äta: 14 minuter!

Undatag finnes: Om inköpare el motsv. kommer med bullar får man gå ifrån maskin!


Precis är det så, efter 15min kommer driftuppföljning på och där vill man inte trycka in olika grejer.
Å när det kommer "högt uppsatta folk" så är det inte värt de ser maskinen som säkert dryper lite olja eller nått precis när de kommer.

Avatar Fallback

Re: Packa hytten!

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71576
skogsjan695xl skrev:
kalhygge skrev:Enda gången det är tillåtet att lämna maskin under arbetstid är för planering, matlådda intages i maskinens närhet ute (särskillt vårsoliga dagar), alt i hytten. Max tid att äta: 14 minuter!

Undatag finnes: Om inköpare el motsv. kommer med bullar får man gå ifrån maskin!


Precis är det så, efter 15min kommer driftuppföljning på och där vill man inte trycka in olika grejer.
Å när det kommer "högt uppsatta folk" så är det inte värt de ser maskinen som säkert dryper lite olja eller nått precis när de kommer.


Vad kul ni har det ;)

Användarvisningsbild

Re: Packa hytten!

masterchief  
#71577 Finns något som heter g15B tid :lol:

Avatar Fallback

Re: Packa hytten!

Gubben  
#71583
kalhygge skrev:Enda gången det är tillåtet att lämna maskin under arbetstid är för planering, matlådda intages i maskinens närhet ute (särskillt vårsoliga dagar), alt i hytten. Max tid att äta: 14 minuter!

Undatag finnes: Om inköpare el motsv. kommer med bullar får man gå ifrån maskin!


Man kan fundera om du är maskin ägare eller stubb knäckt med sådana fantasier.

Användarvisningsbild

Re: Packa hytten!

masterchief  
#71584 Det är precis som med en bilmekaniker.....
De får skit om de inte har 9 debiteringsbara timmar efter ett arbetspass....
Avrundas vad jag vet aldrig nedåt mellan olika bilar....
8 maskintimmar samt rast och smörj kan ge det fenomenet om man sprider ut det under dagen utan att bryta g15 tiden.
Dock spelar det ingen roll då det mesta körs på ackord....
Anställda har en förmåga att vänta ut G15 tiden istället för att vis så hög fub/timme istället....
En 14minutersrast straffar rätt hårt på en dag :lol:

Användarvisningsbild

Re: Packa hytten!

Knegarn  
#71588
Gubben skrev:
kalhygge skrev:Enda gången det är tillåtet att lämna maskin under arbetstid är för planering, matlådda intages i maskinens närhet ute (särskillt vårsoliga dagar), alt i hytten. Max tid att äta: 14 minuter!

Undatag finnes: Om inköpare el motsv. kommer med bullar får man gå ifrån maskin!


Man kan fundera om du är maskin ägare eller stubb knäckt med sådana fantasier.
spakbränd :D

Användarvisningsbild

Re: Packa hytten!

masterchief  
#71624
Knegarn skrev:
Gubben skrev:
kalhygge skrev:Enda gången det är tillåtet att lämna maskin under arbetstid är för planering, matlådda intages i maskinens närhet ute (särskillt vårsoliga dagar), alt i hytten. Max tid att äta: 14 minuter!

Undatag finnes: Om inköpare el motsv. kommer med bullar får man gå ifrån maskin!


Man kan fundera om du är maskin ägare eller stubb knäckt med sådana fantasier.
spakbränd :D

Verkligheten :???:

Användarvisningsbild

Re: Packa hytten!

Knegarn  
#71638 som maskinägare är det ju verkligeheten ja, fast g15 har ju ingen betydelse för oss vi kör enbart per kubik. men ändå, sitta en kvart skulle jag knappast klara av, man blir ju nervös när fikat är slut och maskinen står still :D

Avatar Fallback

Re: Packa hytten!

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71646 Nej nu får ni ta och lugna er lite, nog fanken måste vi ha tid att ta oss en rast och tänka på nåt annat en stund!

Användarvisningsbild

Re: Packa hytten!

masterchief  
#71657 Tror det är lite ironi i inläggen 8)
Personligen tar jag några fler och kortare raster än tex 2 långa.
Sedan är det en pressad branch där det ska stressas ut kubik.
Inte blir det bättre av att skogforsk gör tidsstudier som visar bolagen X antal hundratusen som kan tjänas bara de anställda inte har en social konservation vid skiftsbytena....

Användarvisningsbild

Re: Packa hytten!

Golddigger  
#71661
Valmet 890 skrev:Nej nu får ni ta och lugna er lite, nog fanken måste vi ha tid att ta oss en rast och tänka på nåt annat en stund!


Precis...
Är det så dåligt med ekonomin att man inte ens kan ha en normal rast så skall man nog fundera på att lägga ner verksamheten.

Användarvisningsbild

Re: Packa hytten!

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71663
Gubben skrev:
kalhygge skrev:Enda gången det är tillåtet att lämna maskin under arbetstid är för planering, matlådda intages i maskinens närhet ute (särskillt vårsoliga dagar), alt i hytten. Max tid att äta: 14 minuter!

Undatag finnes: Om inköpare el motsv. kommer med bullar får man gå ifrån maskin!


Man kan fundera om du är maskin ägare eller stubb knäckt med sådana fantasier.


haha, jag har inte definitionen av stubbknäckt klar för mej, men jag titulerar mej väl maskinägare mest..

Och det var ett rätt ironiskt inlägg.. Siktar på 40timmars arbetsvecka, med lagom många pauser.
Blir en hel del småstopp under en dag, kaffet ska drickas upp, planering i terrängen, service mm mm
Dock är tid en bristvara, så man lär vara effektiv även vid födointag - jag lägger hellre tid på en middag hemma med familjen, än fördriver tid i skogen ensam med matlåda..
Har märkt att hytten på den röda är bra för blodcirkulationen - iom. att man måste krypa runt i hytten för att komma åt ryggan med mackor & matlåda, så rör man ju lite på kroppen.. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Packa hytten!

dexter  
#71668 system? ställer väskan i nåt hörn så tätt mot vägen de bara går, ger fan i tar av mig skorna (finns ingen plats..) sen sitter ja å sparkar på väskan varje gång ja snurrar hehe

ang. g15 säger ja bara en sak. G60 G60! xD haha

Avatar Fallback

Re: Packa hytten!

Gubben  
#71793 Jag är själv maskinägare men har ändå tid med matraster. Måste däremot säga åt min anställde att ta rast och äta i kojan. Den var ju dyr i inköp så den bör väll användas. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Packa hytten!

masterchief  
#71798 Det är en viss skillnad mellan skördare och skotare.
Skotaren kommer regelbundet ut till vägen, medans skördaren i extremfall har 30minuters rulltid ut.
Är det lite ruskväder så rullar de då ut med maskinen.
Räkna på ett snitt på 15minuter, det är inte otroligt, då går det åt 1 timme tomkörning om dagen på 2 raster, 10-15liter diesel, samt värdeminskning mellan 100-200kr på maskinen samt lön....
Blir dyra raster.......
Då tycker jag det är värt att äta mackan eller matlådan i hytten samt ha skiftbyte inne i skogen....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).