Före och efter jobbet

Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

28 inlägg 10058 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71405 Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.
http://www.2grader.se/se/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71432 Känns som en grej som våra politiker skulle utnyttja för att höja diverse skatter ännu mera 😡 Skriver inte under på nåt sånt även om saken i sig är god.

Användarvisningsbild

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71468 Varför då, egentligen? Varför ska vi försöka "stoppa klimatet från att ändras" för. Förutom att det är troligen en helt meningslös åtgärd som kommer kosta massor med pengar i onödan, så vet jag forfarande inte varför?

Avatar Fallback

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71483
roten skrev:Känns som en grej som våra politiker skulle utnyttja för att höja diverse skatter ännu mera 😡 Skriver inte under på nåt sånt även om saken i sig är god.


Sant är att skatterna kommer att höjas rejält på energi. Oppositionen har lovat 2kr/l i bensinskattehöjning om de vinner valet nästa år. Men oljan kommer att kosta 20kr/l snarare än många tror.

Citat från dagens http://www.di.se:
"IEA ljuger om tillgången på olja"
Världen är mycket närmare soppatorsk än vad de officiella beräkningarna vill erkänna, uppger källor för The Guardian.
Internationella mätningar av oljereserverna stämmer inte. Parisbaserade IEA, Internationella energibyrån, överdriver konsekvent tillgången på olja i framtiden.
Det uppger högt uppsatta IEA-tjänstemän för den brittiska tidningen The Guardian.
De hävdar att energiorganet medvetet hyfsar beräkningarna för att undvika panik på marknaden och "inte förarga amerikanerna" med uppgifter om att världens olja börjar ta slut."

Att oljepriset snabbt kommer att för dubblas är inte svårt att förstå när man läser följande:
"Personbilsförsäljningen i Kina ökade med 83,6 procent i september"
"Kinas totala bilförsäljning kan stiga till 13 miljoner enheter i år, jämfört med 9,38 miljoner under föregående år."


Elpriset i Sverige kommer snart att vara 2kr/kwh. Sverige har ett avtal klart om att bygga en jättekabel till Baltikum för 8 miljarder kr.

"Sverige, Litauen och Lettland skrev i dag under en avsiktsförklaring om en elkabel som ska dras på Östersjöns botten för att transportera el mellan Sverige och de baltiska länderna.
Avsiktsförklaringen undertecknades av litauiska Lietuvos Energija, Latvenergo i Lettland och Svenska Kraftnät i Sverige. Utläggandet av den 350 kilometer långa kabeln kommer att kosta uppemot 738 miljoner euro, motsvarande drygt 8 miljarder kronor."
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar ... %26o%3Dsp4

"Svensktillverkad el har alla förutsättningar att bli en framgångsrik exportvara och sänka övriga Europas koldioxidutsläpp med 60-70 miljoner ton per år; lika mycket som vi i Sverige släpper ut totalt idag, inklusive trafiken. En export skulle ge vinster på runt 100 miljarder kronor. Kan vi säga nej till detta?
På kontinenten är elpriset relativt högt, och elanvändningen per capita en tredjedel av vår. Vi har fortfarande billig el. Gemensam handel med el och på sikt utsläppsrätter gör att skillnader i elpris mellan länderna kommer att utjämnas."
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article12437.ece

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71511 Om nu tempen går upp 2C så är det ju ändå inget nytt, den har varit 6 grader högre än idag.

Avatar Fallback

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

flisshejk  
#71525 Jag tror inte att vår herre som styr vädret kommer att bry sig om den påskriften! skämt åsido. Vad som är betydligt allvarligare är när profesorer i energiteknik vid Lidköpings tekniska universitet och Chalmers i Göteborg på fullt allvar tror att vi människor kan styra vädret, mycket skall man läsa innan ögonen ramlar ur. Snacka om ego när världens politiker tror att de skall kunna bestämma över hur många grader det skall få bli varmare till nästa millenium. För drygkt 11000 år sedan när den senaste istiden upphörde, så ökade temperaturen i polartrakterna med 10 grader på femtio år och det utan människans inverkan det fanns inte speciellt många fabriker och bilar heller. Två grader Blaha-Blaha

Användarvisningsbild

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

stegmaster  
#71543 Ta det lugnt, det kommer inte att henda "nånting". Dette ordnar naturen av själv efter et tag.
Det här klimapanelet blev ju tagit i at ljuga om issmeltingen i Nepal, så varför ska vi då tro på dom om andra ting.
Det som e den värklig stora utmaningen e befolkningsökanden som skjer, detta kommer värkligen bli en stor problem om man inte snarast gör nåt med det, och det klarer själv inte naturen at ordna til om inte vi människor ordnar til det. Så något större bekymmer för denna "temperaturökande" har jag inte, då det finns andra saker som kommer at ta våran liv, lenge för et evt. temperaturökande.

Avatar Fallback

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71553 Fast befolkningsökningen har avstannat kraftigt mot vad man trodde för bara 20 år sedan. Ju rikare vi blir, desto färre barn skaffar vi.

Att människan påverkar klimatet är en sak, men att STYRA är en helt annan sak. DÅ måste man verkligen veta vad man gör...

Användarvisningsbild

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

Torparn79  
#71605 varför ska man vara motståndare till att medeltemperaturen ökar..??
jag som lantbrukare/skogsbrukare anser nog att jag tjänar på klimatförändringen trots allt..
grödor som är skapta för ett varmare klimat kommer ju att klara av förhållandena hos mig..
varmare klimat innebär högre tillväxt på mina slaktdjur då det går åt mindre underhållsfoder och dom "får i sig mer mat som blir mat"..

dessutom så har temperaturen varierat sedan jorden skapelse så det är inget vi kan komma åt..

förresten, den här växthuseffekten, skulle inte den göra så att vi fick ett varmare klimat och att våra barnbarn skulle få höra talas om snö i sagorna, jag vet inte om jag tror så mycket på det, förra vintern var ju trots allt det närmaste en "riktig vinter" man kunde komma i Bergslagen sen slutet av 80-talet, hmm................

Användarvisningsbild

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

totte  
#71660 Tja, det är ju inte bara det att det blir lite varmare, vore det så enkelt skulle jag gärna ha det. Problemet är att om jordens medeltemparatur ökar så medför det långtgående konsekvenser för hela det globala vädersystemet. En av de mest påtagliga är att energin i alla system ökar, det blir större omsättning på vatten, luftströmmarna får större kraft. Det kan i sin tur leda till dramatiska omsvängningar i fördelningen av temperaturer över klotet. Det är vad jag förstått omöjligt att förutsäga vilka effekterna blir, det kan mycket väl bli kallare på en del platser och en stööre ökning på andra. Det är i varje fall inte så att en temperaturökning sker jämnt över jordytan.

Men väldigt mycket i allt det här är osäkert, den mesta "kunskapen" härrör från datorsimulerade modeller där även små misstag i vilka värden man sätter in kan ge mycket stora fel. Det som väl är ganska klart nu är att vi har en global uppvärmning och att ökningen av klotets medeltemperatur just nu är större än nån gång under modern tid. Men prognoserna för hur mycket det skall bli och konsekvenserna är ofta rena gissningar.

Hämed inte sagt att det inte finns goda skäl att minska utsläppen och minska energianvändningen, men det är ett problem av rang att det skall beslutas om åtgärder av den del av befolkningen som vanligtvis begriper minst, politikerna. Kolla bara hur det gått med den omhuldade etanolen, en av de mest vansinniga satsningarna. Bidrar i stor sett inte alls till att minska utsläppen, och med utformningen av reglerna så kan man alltså köpa sig en turboladdad grunka som öser i sig bränsle och påstå att man har en miljöbil.

Avatar Fallback

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71682 Hallå där, kör man på etanol minskar utsläppen av fossil CO2 med ca 80%. Inräknat allt.

Användarvisningsbild

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71698 men om tempraturen ökar 2 grader varför inte bara ställa ut frysarna med öppen dörr för att sänka tempraturen *ironisk*

Användarvisningsbild

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

masterchief  
#71699 Den dagen golfströmmen mattas eller ändras pga klimatförändringar så lär vi intte njuta av varmare klimat....

Användarvisningsbild

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

totte  
#71700
Mangan skrev:Hallå där, kör man på etanol minskar utsläppen av fossil CO2 med ca 80%. Inräknat allt.


Därom råder det mycket delade meningar, det jag läst senast pekar mot helt andra siffror, inräknat hela kedjan, produktion, transport och användning. Räknar du också in att en stor del av etanolen produceras på skogsmark som avverkats för att ge plats för odlingen så har du där en koldioxidskuld som det lär ta uppskattningsvis 400 år att betala av genom en minskad användning av fossila bränslen, förutsatt också att produktionskedjan är maximalt effektiv och miljöoptimerad.

I vilket fall så är den svenska etanolsatsningen ett typexempel på hur man för att verka handlingskraftig satsar vilt på en enda lösning, trots att det finns klara belägg för att det inte är långsiktigt hållbart. Minns nu inte hur mycket areal som skulle behövas för att ersätta fossila bränslen med etanol, men det är förskräckande mycket.

Jag är alltså inte särskilt imponerad av etanol som bränsle.

Avatar Fallback

Re: Skriv under att temperaturen får öka högst 2 grader.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71707 Visst råder det delade meningar, men siffran jag tpg kommer från VTI:s beräknaingar som uppdateras regelbundet. Och som jag sa, allt det du nämner är inräknat.

Vilken skog menar du har avverkats för att odla etanolgrödor?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).