Skogsröjning

Hur många lövstammar

11 inlägg 5118 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur många lövstammar

sthil  
#71491 Hejsan jag undrar lite om hur många stammar ha jag ska lämna kvar efter en röjning
jag har ca 7ha som ska röjas och där står det ca 20stammar per 2+2meter i snitt :surp:
det blir ca ca 50000 stammar per ha kan det verkligen stämma eller har jag fel.?
Det är snuskigt tätt med 95%björk som är ca 25år gammalt.Vad göra



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur många lövstammar

skogsjan695xl  
#71493 normalt är väll allt mellan 1700 till 2500 stam per hektar. du får räkna stam på en provyta av 100m2 så får du ut hur mycke det står på hektaret sen,

Avatar Fallback

Re: Hur många lövstammar

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71507 Lämna minst 5-6000 stam första vändan,annars är risken stor att det bockas o bugas vid första snöfall med ett riktigt fult bestånd som resultat. Jag har provat..

Slitsam röjning,men efter några år kan du iaf plocka ut en hel del lättkvistade vedbitar. Finns det 150-300 fina stammar/ha kan du friställa dessa ordentligt och satsa på att de blir timmerbjörk och få upp gran under.
Så har jag gjort,men hur det går i praktiken vet man först om 30 år..

7 ha av den typen är inte direkt röjt i en handvändning om man fritidsröjer. Kanske kan man punktröja fram ett fåtal fina stammar och ta resten i mån av tid o lust?

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Hur många lövstammar

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71509 Jag har precis röjt klart ett 7.3ha stort område som var som du skrev, det tog 13 dagar att röja så om man bara har tex helgerna på sig så tar det ju ett tag...

Hur grova är stammarna?
Det beror rätt mycket på grovleken hur många stammar du bör lämna på det området.

Avatar Fallback

Re: Hur många lövstammar

sthil  
#71515 Ja det verkar vara det bästa.Bara att sätta i gång. Vimek biokombi vad tror ni om den i ett sånt bestånd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur många lövstammar

skogsjan695xl  
#71519
sthil skrev:Ja det verkar vara det bästa.Bara att sätta i gång. Vimek biokombi vad tror ni om den i ett sånt bestånd?


Det är nog ingen dum ide, sälja allt som flis sen så tjänar du en hacka på det också, men det allra klenast i beståndet kan ju ligga kvar som gössel.

Användarvisningsbild

Re: Hur många lövstammar

Torparn79  
#71602 här har du några exempel på stammantal/ha vid diverse olika förband (c/c mellan stammarna):

c/c 125 cm = ca 6400
c/c 150 cm = ca 4500
c/c 175 cm = ca 3300
c/c 200 cm = ca 2500

hoppas detta kan vara till någon hjälp..

själv brukar jag röja löv efter "tumregeln", dvs säga avståndet mellan tummarna på utsträckta armar :-bd , detta ger ett c/c på 170 cm i mitt fall och då får jag ca 3500 stamm/ha kvar..
när det är ett sånt bestånd som du beskriver så ställer jag de granplantor som finns under med ett likadant förband..

Avatar Fallback

Re: Hur många lövstammar

alias  
#71865 Hej Stihl!

Du sa att det var ca 25 år gammalt (känns som att det redan borde varit röjt och gallrat en gång- var i landet ligger fastigheten?), men vad är det för höjd på beståndet?

Mitt råd är också att röja det löst första gången (5-6000 stammar/ha) för att sedan vänta 3-5 år så att de kvarvarade stammarna får chans att stabilisera sig innan du röjer ut beståndet till produktionsförband.

Tips: Röj tidigt på våren så att de kvarvarande stammarna får möjlighet att bygga på sig lite extra stamdiameter innan nästa snöperiod.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur många lövstammar

sthil  
#81073 Hej alias det ligger i mellersta jämtland och stammarna är ca 5m höga på magra marker så det är ingen
direkt lövmark.Och visst är det som du säger att det borde vara röjt redan men skiftet är nyköpt av sveaskog så man
har fått en hel del jobb på köpet.Jag röjde gallrade ett sånt bestånd i för 2år sen och det har klarat sej bra.då
röjde jag det med ca 1.6-2.0meter mellan stammarna.Men det är så tidsödande om man har småbarn och heltidsjobb.
Bra tips att röja tidigt på våren tackar för det..

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur många lövstammar

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81398 5m och 25 år? Minst 3 meter(1100stam/ha) mellan stammarna skulle jag ställt ut om du tror de håller för snön.Mager mark orkar inte med täta björkbestånd,då tar det förevigt att få grovlek på dem.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Hur många lövstammar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83871 Jag röjde ett björkbestånd som liknar det du beskriver för 2 vintrar sen. Satsade på ca 3 meter mellan stammarn. Stack ut efter varje tyngre snöfall första vintern och slog på dem, den här vintern ser de ut att ha klarat sig alldeles utmärkt.
Fast för mig handlade det förstås bara om 0,5 Ha.....

Fast det där med snötålighet och björkar tycker jag är svårt att förurse, ett litet bestånd såg ut som långa riktigt rängliga pinnar med en tofs högt upp. Nog stod de raka och fina efter vintern (såga ner dem ändå, fast av andra orsaker). Samtidigt så kan en del som ser välvuxna med grenar över 2/3 av stammen vika ned sig. Kan det ha med hur mycket vatten de har i sig och om de hinner "frysa till", eller?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).