Traktorer och processorer

Justera flöde i lastarpaket?

12 inlägg 9174 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Justera flöde i lastarpaket?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70708 En fråga till nån som är vass på hydraulik...
Kan man justera flödet i ett lastarpaket?
Jag har precis köpt en ny vikplog och tycker att vingarna går lite väl långsamt.
Har dessutom monterat en diagonalventil och när man kör båda vingarna samtidigt kan man ta en kopp kaffe...
Förra vikplogen jag hade funkade bättre pga mindre kolvar.
Traktorn är en CASE 956, så kapacitet för en vikplog bör finnas.

Bifogar en bild på ventilpaketet.
Det sitter 2 "pinnar", som går att skruva ut och in, på den funktion som behöver trimmas lite, är dessa för justering tro?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Justera flöde i lastarpaket?

Skogstomte  
#70736 Gör en test! 8) Markera på något sätt nuvarande läge på skruvarna. Vrid sedan ut dem ett eller två varv. Blir vingarna snabbare så är det en strypning, blir de svagare (sämre ork) så är det chockventiler.

Ang. flöde så har vi en 1056 (samma som 956, bara lite uppskruvad) de ger bara 45 liter :x vid över 2000 varv (kommer inte ihåg varvet exakt) inte mycket att pynta granen med, speciellt som man inte vill varva en sexa för mycket. Gamla IH 1056 gav endast 34 liter, samma som BM 430:s stora pump!!!

Hoppas det blir bättre.

Avatar Fallback

Re: Justera flöde i lastarpaket?

Danne  
#70760 Skruva bort snabbkopplingarna om du inte behöver dom, de hindrar en del. Många bäckar små. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Justera flöde i lastarpaket?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71095 Tack för tipsen!
Det var chockventiler så jag får nöja mig med nuvarande hastighet, då jag behöver snabbkopplingarna också.
Håller med om att flödet är väl lågt, iaf för en så stor traktor.
Det kan inte gå att göra nåt åt det möjligtvis...? 😈

   TS
Användarvisningsbild

Re: Justera flöde i lastarpaket?

Skogstomte  
#71197 Tyvärr får man nog leva med det dåliga flödet. Om man tittar på hydraulsystemet (utan att räkna) så ser det inte ut som om det kan svälja mycket mer olja än så. Ganska klena rör både på sug och tryck... Vill man ha mer så blir det frontpump eller kraftuttagspump. Det är sällan man ser en traktor med tillräcklig hydraulkapacitet :sad: , möjligen de nyare med variabel pump.

Avatar Fallback

Re: Justera flöde i lastarpaket?

alias  
#71213
Skogstomte skrev:Tyvärr får man nog leva med det dåliga flödet. Om man tittar på hydraulsystemet (utan att räkna) så ser det inte ut som om det kan svälja mycket mer olja än så. Ganska klena rör både på sug och tryck... Vill man ha mer så blir det frontpump eller kraftuttagspump. Det är sällan man ser en traktor med tillräcklig hydraulkapacitet :sad: , möjligen de nyare med variabel pump.


Hej Skogstomte!

Det är väl med hydraulkapacitet som med kranlängd eller lastarea - hur mycket man än har så skulle det vara bra med lite till. :grin:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Justera flöde i lastarpaket?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71223 Bara att gilla läget och räkna får när kolvarna går meo. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Justera flöde i lastarpaket?

Skogstomte  
#71313
alias skrev:
Skogstomte skrev:Tyvärr får man nog leva med det dåliga flödet. Om man tittar på hydraulsystemet (utan att räkna) så ser det inte ut som om det kan svälja mycket mer olja än så. Ganska klena rör både på sug och tryck... Vill man ha mer så blir det frontpump eller kraftuttagspump. Det är sällan man ser en traktor med tillräcklig hydraulkapacitet :sad: , möjligen de nyare med variabel pump.


Hej Skogstomte!

Det är väl med hydraulkapacitet som med kranlängd eller lastarea - hur mycket man än har så skulle det vara bra med lite till. :grin:

MVH
Alias


Så sant, mycke vill ha mer och fan vill ha fler , men visst är det dålig sprutt på hydraulerna överlag?. :geek:

Avatar Fallback

Re: Justera flöde i lastarpaket?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71362 Behövs så grova kolvar som sitter där då? Byta till klenare?

Användarvisningsbild

Re: Justera flöde i lastarpaket?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71458 Jo, det tror jag att det gör.
Gäller på rätt bra om man ska kunna vrida med bladet i backen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Justera flöde i lastarpaket?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71480 Diametern behövs annars stämmer inte chockventilen utlösningstryck och kolvarna blir skitsvaga

Användarvisningsbild

Re: Justera flöde i lastarpaket?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71864 Ännu bättre anledning.
Nu har man lärt sig nåt nytt igen. :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).