Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Elverk...

19 inlägg 14301 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elverk...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71231 Hallå där ute;)....

Nån här på forumet kanske kan tala om för mej HUR STORT elverk som krävs för att driva min vedmaskin?...

Maskinen i fråga är ju en japa 320 tre, (traktor/el) Motorn är en 7.5 kw motor, å går normalt på 16a säkring här hemma...
Anledningen är helt enkelt att ja bara har EN traktor nu, å det är jobbigt att koppla dän vedmaskinen för att flytta vagnen, å sen kom ja på att det kanske är billigare att ha ett elverk än att köpa en billig traktor bara för att driva vedmaskinen, lika så kanske man kan ha lyse på elverket åxå för att kunna köra lite när det är mörkt....
å sist men inte minst så kanske man kan ha Elverket en bit ifrån maskinerna så det blir lite "tystare" än när traktorn går?!?!


Hur många KW måste jag ha? det finns ju ganska många rätt billiga elverk på blocket frågan är om dom räcker till?

Å jag har INTE ström där ja gör min ved!!!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Elverk...

Robin  
#71237
nutte skrev:Hallå där ute;)....

Nån här på forumet kanske kan tala om för mej HUR STORT elverk som krävs för att driva min vedmaskin?...

Maskinen i fråga är ju en japa 320 tre, (traktor/el) Motorn är en 7.5 kw motor, å går normalt på 16a säkring här hemma...
Anledningen är helt enkelt att ja bara har EN traktor nu, å det är jobbigt att koppla dän vedmaskinen för att flytta vagnen, å sen kom ja på att det kanske är billigare att ha ett elverk än att köpa en billig traktor bara för att driva vedmaskinen, lika så kanske man kan ha lyse på elverket åxå för att kunna köra lite när det är mörkt....
å sist men inte minst så kanske man kan ha Elverket en bit ifrån maskinerna så det blir lite "tystare" än när traktorn går?!?!


Hur många KW måste jag ha? det finns ju ganska många rätt billiga elverk på blocket frågan är om dom räcker till?

Å jag har INTE ström där ja gör min ved!!!


Man ska väl ha en hel del mer än vad motorn är på. Har ett 2.2kw verk men det driver inte 1800w kap/gersåg. Tar en en hel del extra för att få snurr på klingan. Är det 1.5 ggr motoreffekten som behövs på verket???

Användarvisningsbild

Re: Elverk...

Elias  
#71243 Jag skulle råda dig att få tag i ett gammalt deutz elverk, har ett sådant i stugan på circus 20 kVa. 2 cylindrig industrimotor som är i princip odödlig och en ombyggd motor som är omgjord med magnetisering för att den ska gå som generator.
Problemet är att de kostar ungefär som en gammal MF35. De som är på lite högre effekter kring 20 kVa ligger på ungeför 20 tusen i begagnat skick.

Det som är lite lurigt med kVa är att det är inte 1 till 1 med Kw utan 20kVa är kring 16Kw uteffekt pga reaktiv effekt som är verkningslös.

Användarvisningsbild

Re: Elverk...

Torparn79  
#71246 men du nutte, sätt vedmaskinen i frontlyften istället..
rätta mig om jag har fel, men det såg ut (enligt bilderna i din tråd) att vara front-pto på traktorn..

dumt förslag??

Avatar Fallback

Re: Elverk...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71265
Torparn79 skrev:men du nutte, sätt vedmaskinen i frontlyften istället..
rätta mig om jag har fel, men det såg ut (enligt bilderna i din tråd) att vara front-pto på traktorn..

dumt förslag??


Visst är det front pto på traktorn... men det är ju just det där när man ska lyfta fram virket, kanske flytta tippvagnen lite vartefter den blir fylld å sen äre ljudet... Å ja tänkte om det går att få tag på ett skapligt elverk för rätt pengar så kan man ju ha det stående en bit ifrån, å kanske lite inbyggt så stör man inte andra runtomkring lika mkt heller... Men börjar man närma sej 15-20´för ett elverk så är det kanske ide att dra dit ström... kanske är nått att fundera på åxå... har hört att dom tar 16´för att dra in el här, sen ngra uttag på en vägg i princip... så runt 20´ kostar det nog innan det är klart... men då ska man betala en massa fasta avgifter en halv sesong när man inte använder grejjerna... men å andra sidan kanske bränsleförbrukningen på ett elverk är högre än va elen kostar så det ändå är biligare med "el"...

Det tåls att fundera på, men om ja fick nått mer konkret att gå på så man kan kolla upp hur mkt ett elverk kan komma att kosta så är det enklare att ta beslutet :wink: ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elverk...

stegmaster  
#71284
Torparn79 skrev:men du nutte, sätt vedmaskinen i frontlyften istället..
rätta mig om jag har fel, men det såg ut (enligt bilderna i din tråd) att vara front-pto på traktorn..

dumt förslag??

Nå e det vel så at front pto vil rotera åt fel håll om man inte kjöper til en vändlåda, eller? :???:

Användarvisningsbild

Re: Elverk...

Elias  
#71297 Tänkte en annan sak, har du ditt vedställe långt ifrån där du bor?
Hör runt med några du känner om de inte vet av något elverk men annars som sagt så ligger de kring 20 tusen. I sådana fall är det billigast att köpa någon billig traktor som ved traktor. Den lär säkert dra mindre diesel eftersom du har en maximal verkningsgrad på en gammal generator på ca 80% av ingången effekt + ca 80% på elmotorn i maskinen. Kanske är bättre verkningsgrad i att köra kraftuttag direkt.

Användarvisningsbild

Re: Elverk...

stegmaster  
#71315 Kjöp en begagnat traktor istället för el.verk, det gjorde jag själv om min vedmaskin ochså har el. motor.
Kjöpte en 1965mod Deutz 3syl diesel på 35hk och luftkyld (fick ge kr 10000,- för den), och det finns inte mycket som kan strula på dessa gamla enkla traktorer.
E mycket nöjd med detta, den brukar endast nögra liter diesel på en dag, då den endast behöver varva på 1300rpm på motor för at ge 400rpm på pto(den har endast 540pto). Tror inte du får et så stort el.verk at gå snålare som du behöver, dessutan e en ekstra traktor för andra uppgifter ochså at föredra, då jag använder den til at flytta vedpaller och andra enkla uppgifter.
en bild på maskinen.
DSC00506 (929 x 696).jpg

Avatar Fallback

Re: Elverk...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71316 jo, ni har rätt, kostar ett aggregat runt 20´så äre faktiskt bättre med en traktor, eller möjligen att dra dit el, jag ska höra mej för vad exakt det kostar att få dit ström faktiskt, annars får man väl leta reda på nån traktor... frågan är om det finns nån VALTRA för 20´ :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elverk...

Elias  
#71339 Enda som är synd är att om du drar dit el får du en extra fast avgift och de är rätt höga!

Användarvisningsbild

Re: Elverk...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71364 http://www.blocket.se/angelholm/Elverk_ ... ca=1_8&w=3

15 lök 45A

Där har du grejen.

Användarvisningsbild

Re: Elverk...

stegmaster  
#71377
Slurfi skrev:http://www.blocket.se/angelholm/Elverk_Traktordrivet_23631093.htm?ca=1_8&w=3

15 lök 45A

Där har du grejen.

Det e ju et fint el.verk,men jag vet inte om jag har missat nåt här? :???:
Men var det inte et el.verk med egen motor som var alternativet til en traktor?
At kjöpa et traktordrivet el.verk e vel ingen lösen, då du måste ha en traktor för at driva detta ochså, då kan du ju lika godt koble traktoren direkte til vedmaskinen, eller? :???:

Avatar Fallback

Re: Elverk...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71387 klart det ska vara MED motor

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elverk...

Skogstomte  
#71397 Elverk är som sagt inte så billiga om de ska vara något att ha. Kör du mycket lönar det sig säkert att dra fram el, även en billig traktor eller ett elverk kostar snart 100 kr/h om man räknar allt (bränsle, service, underhåll, värdeminskning, försäkring) Elen till 7,5 kW får du för 10kr/h när de fasta avgifterna är betalda. 7,5kW brukar klara sig på 16 amp om man inte pressar för mycket.

Känns som ett väldigt slöseri att ha en T190 till att dra en vedmaskin. Dels bränsle, dels så tickar timmarna lika fort rätt så jobbet är lätt. Utan att räkna så tror jag inte du kommer under 200kr/h med allt inräknat. Har du inte traktorvakt på den så finns ju alltid risken att man missar en överhettning eller att oljetrycket försvinner någonstans...

Användarvisningsbild

Re: Elverk...

stegmaster  
#71411 Håller med om at en valtra t190 inte e nåt at driva vedmaskinen med.
Men 100kr/h koster inte min gamla traktor iallafall.
Maks 2l/pr timme diesel= kr 15. Enda underhållet er 4 liter motorolja en gång pr år. Ingen försäkring då den inte e reggad, och någon värdesminking e det inte tala om på en sådan gammal maskin, heller en värdesökning(var en som ville ge mig 15t för et tag sen, men man vil ju inte sälja :shock: ). Så över kr 20/h kommer inte min gamla Deutz. :grin:
Deutz kan varmt rekommaderas som drivkälle då dom inte har vättenkylning som kan ställa til mycket strul på gamla maskiner (inget vann i oljan eller läckande radiator). :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).