Skördare

SP vs LM

25 inlägg 6944 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SP vs LM

hajo  
#70295 :surp: Om jag står inför att välja Aggregat till en Valmet 911.3 05a på 14000 tim vilket skall man välja. Valmet aggregaten har jag helt valt bort så det står väll mellan ett LogMax 5000 eller ett SP 561 LF. :?: Någon som kan hjälpa mig i detta svåra val??
Ps Jag måste ha flerträdsutrustning



   TS
Avatar Fallback

Re: SP vs LM

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70322 loggmax p.g.a driftsäkerheten.

Användarvisningsbild

Re: SP vs LM

skogsjan695xl  
#70324
ume skrev:loggmax p.g.a driftsäkerheten.


Detta håller jag med på. driftsäkra, lättskruvat.
Logmax har även en mycket populär och enkelt flerträdsutrustnings grejer.

Avatar Fallback

Re: SP vs LM

hajo  
#70424 Har ängnat några timmar åt att jämföra aggregaten. Driftsäkerhet i all ära men jag vill prestera när jag sitter bakom spakarna. Verkar som att SPt har utvecklats de senaste åren. Högre matningshastighet + högre dragkraft! 15 cm smalare i infällt läge. Flerträdshanteringen stannar inne i vilande läge vilket verkar mycket smidigare. LM aggregatet öppnar lite mer mellan valsarna än SPt. De omsluter ganska lika. Valmet har ju SP som standard vad jag förstår och det måste ju va av någon anledning?
Fortfarande inte övertygad av något måste ut och titta laiv.

   TS
Avatar Fallback

Re: SP vs LM

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70427 Tyvärr har dom siffrorna inte så stor betydelse tycker jag, det hänger mycke mer på att agg.ska uppföra sig smidigt och va lättkört, Sen får man ju tänka på effekten av högre tu.
Har inte kört sp så mycke men både valmet 350 och logmax 5000 presterar bra med duktig förare och bra inställningar.

Användarvisningsbild

Re: SP vs LM

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70428 aggregaten går lika fort - om man har samma hjulmotorer, och samma flöde in...
Teori och praktik är inte alltid samma sak. Mitt 4000 gick iaf lika fort som mitt 451lf..

Avatar Fallback

Re: SP vs LM

hajo  
#71211 Har nu varit på fältstudie och tittat på både SP & LM. Det förts som slår en är att sp´t verkar gå snabbare och att träden går lättare genom aggregaten, det borde spara både diesel och material. Kan bero på att de bär upp stammen med de vinklade matarhjulen i stället för med kvistknivarna. LM aggregatet går väldigt bra det också men det verka fattas det där lilla sista som man vill ha ut av aggregatet. När det gäller flerträdsutrustningen ser LM ´s utrustningen lite robustare ut men de har ju fångstarmarna ute även när man inte behöver dessa. skall nu ta kontakt med några säljare och se vad de säger när det gäller priser m.m. 🧠

   TS
Avatar Fallback

Re: SP vs LM

hajo  
#72306 Har nu fått offerter på aggregat till 911an det skiljer ca 50 000kr på totalen monterat och klart. (SPt dyrare)
Kan det vara värt det? Enligt min uppfattning JAA!

   TS
Användarvisningsbild

Re: SP vs LM

skogsjan695xl  
#72326
hajo skrev:Har nu fått offerter på aggregat till 911an det skiljer ca 50 000kr på totalen monterat och klart. (SPt dyrare)
Kan det vara värt det? Enligt min uppfattning JAA!



ja det är det absolut, sp är ju ett betydligt enklare och mer lättskruvat än ett valmet agg.

Avatar Fallback

Re: SP vs LM

hajo  
#74668 Skall snart få mitt SP 561 LF på maskinen, har kört med orginalaggregatet (350.1)en tid och är mycket frustrerad över detta. Längtar SÅÅÅ äfter det nya. :!:

   TS
Avatar Fallback

Re: SP vs LM

Axl  
#74749 Enligt ryktet mäter SP bättre än LM vilket uppskattas av uppdragsgivare och markägare

Avatar Fallback

Re: SP vs LM

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78770 Har du fått något? Är mycket nyfiken på ett utlåtande på SP 561...

Är eventuellt ett på g på våran firma med.

Avatar Fallback

Re: SP vs LM

hajo  
#78777 Har nu kört över en månad med SP 561 LF. Ärligt talat varför gör Valmet egna aggregat? SP´t går hur bra som helst. Skulle kunna säga mycket mer men då blir väl någon ledsen. Har ni möjlighet att ha ett SP på er maskin så se till att det blir så! :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: SP vs LM

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78782 Kom igen nu, ingen blir ledsen. Allra minst jag om det är så bra :smile:

Vad har du kört för skog med det? Nån förstagallring än? Tanken för oss är väl att vi ska klara mer än vad vi gör idag med 451, men man vill ju inte att det ska gå sämre i förstagallring som vi kör mest.
Driftsäkerheten vet väl ingen något om än, det som hade gått mest hade visst gått 4000 timmar och hade spruckit nånstans, men där är godset 2mm tjockare på de nya.
Har du mekat något? Antar att det är lika trångt som på 451?


Kollade just på:


Ser ju ut att mata rätt fort i alla fall :shock:

Avatar Fallback

Re: SP vs LM

hajo  
#78789 OK, har mest kört lite grövre gallring ca 0,20 och där är nog detta aggregatet helt optimalt. Jag körde en liten post med första gallring i gran och där fick jag användning av flerträdshanteringen. Den funkade som den skulle och framför allt så har man inte ont av den när man inte använder den. Största skillnaden från det gamla aggregatet är nog ändå smidigheten i gallringen. 350 aggregatet var som ett fyrkantigt kassaskåp jamfört med SPt. Har inte behövt skruva något ännu men det är mer plats under huven på 561an jämfört med 451an. Slangdragningen är också bättre på 561an än vad den är på 451an. Pratade med en som kört 561an i snart 1500 tim och han hade fortfarande inte bytt någon slang. Tanken är att jag skall köra mer energived framåt våren och då får vi se vad det pallar för. :P

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).