Traktorer och processorer

Glapp i turbon

9 inlägg 6892 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Glapp i turbon

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71064 Jag har bytt avgasrör på min Valmet 605, och upptäckte glapp i turbon. Hur farligt är det? Vad kan hända? Oljeförbrukning+rökiga avgaser+olja i motorn är tydligen vanligt. Men jag har inte märkt av att den ryker så speciellt mycket. Är det bara och köra på tills det blir stora problem?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Glapp i turbon

mrlynx  
#71189 Radiellt eller axiellt?
Håll koll på oljeförbrukningen.

Användarvisningsbild

Re: Glapp i turbon

Skogstomte  
#71194 Det är ett ganska stort glapp även i en helt ny turbo. Axeln "lyfts" av oljetrycket, det är därför det är så viktigt att inte belasta eller varva motorn när den är nystartad, man måste få fullt oljetryck innan man kan ta i. Som sagt, låg oljeförbrukning (vår 505 går normalt utan påfyllning mellan bytena), ingen onormal rök och bra kraft så är det lugnt.

Användarvisningsbild

Re: Glapp i turbon

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71244 Precis som ovan.
Radiellt glapp ska det vara dock inget Axiellt.

Avatar Fallback

Re: Glapp i turbon

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71369
Skogstomte skrev:Det är ett ganska stort glapp även i en helt ny turbo. Axeln "lyfts" av oljetrycket, det är därför det är så viktigt att inte belasta eller varva motorn när den är nystartad, man måste få fullt oljetryck innan man kan ta i. Som sagt, låg oljeförbrukning (vår 505 går normalt utan påfyllning mellan bytena), ingen onormal rök och bra kraft så är det lugnt.

Bra inlägg och viktiga aspekter som Skogstomte lyfter fram angående turbomotorer...
Ett turboaggregat kan snurra uppemot 150-200 000 rpm vid full belastning...Taskig oljefilm vid sådana varvtal talar sitt eget språk...och bokstaveras h-a-v-e-r-i.
Minst lika viktigt för livslängden är att man låter motorn gå ner i varv och får gå på tomgång någon minut innan man stänger av den..
Detta för att sänka varvtalet på turbon och för att minska värmestegringen som blir när man stänger av motorn..Ni som har sett en rejält belastad turbo vet att den glöder av värmen från avgaserna, och stänger man av i sådana lägen så finns det nog ingen olja som inte koksar ihop..
Oljan ska ju inte bara smörja..Den skall ju även kyla..visserligen är bekymret mindre idag, då dom flesta har vattenkylning på lagerdelen av aggregatet..Men det sparar trots allt en hel del med lite tomgångskörning innan du dödar motorn.
Kanske inte några nyheter...men kändes ändå värt att nämna.
MvH. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Glapp i turbon

Skogstomte  
#71406
Ulf skrev:
Skogstomte skrev:Det är ett ganska stort glapp även i en helt ny turbo. Axeln "lyfts" av oljetrycket, det är därför det är så viktigt att inte belasta eller varva motorn när den är nystartad, man måste få fullt oljetryck innan man kan ta i. Som sagt, låg oljeförbrukning (vår 505 går normalt utan påfyllning mellan bytena), ingen onormal rök och bra kraft så är det lugnt.

Bra inlägg och viktiga aspekter som Skogstomte lyfter fram angående turbomotorer...
Ett turboaggregat kan snurra uppemot 150-200 000 rpm vid full belastning...Taskig oljefilm vid sådana varvtal talar sitt eget språk...och bokstaveras h-a-v-e-r-i.
Minst lika viktigt för livslängden är att man låter motorn gå ner i varv och får gå på tomgång någon minut innan man stänger av den..
Detta för att sänka varvtalet på turbon och för att minska värmestegringen som blir när man stänger av motorn..Ni som har sett en rejält belastad turbo vet att den glöder av värmen från avgaserna, och stänger man av i sådana lägen så finns det nog ingen olja som inte koksar ihop..
Oljan ska ju inte bara smörja..Den skall ju även kyla..visserligen är bekymret mindre idag, då dom flesta har vattenkylning på lagerdelen av aggregatet..Men det sparar trots allt en hel del med lite tomgångskörning innan du dödar motorn.
Kanske inte några nyheter...men kändes ändå värt att nämna.
MvH. Ulf


Tack Ulf.

Kan även komplettera med att om man stänger av en turbomotor som gått för fullt direkt, utan att den får "lugna ner sig" så riskerar man att förutom koks även att härda upp axeln, precis som du skriver så är turbon glödhet när den jobbar för fullt. Värmen går in i axeln som sedan kallnar = härdning. Detta kan leda till att axeln brister. Förmodligen ingen nyhet detta heller, men bra att veta :smile:

Användarvisningsbild

Re: Glapp i turbon

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72754 Min 505 tappar orken till och från när jag kör hem från skogen och den har gått hela dagen med NIABen.
Det märks inget när den är kall på morgonen. Den har gått över 12000 timmar och är orörd i motor turbo och koppling.
Är det turbon eller var skall jag söka felet?

Användarvisningsbild

Re: Glapp i turbon

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72773 Är nog mer att du bör kolla bränsle tillförslen på motorn. Byt filter och blås ledningarna. kolla om du har filter i matarpumpen och rengör det i så fall oxå.

Avatar Fallback

Re: Glapp i turbon

HÅkan N  
#77370
Skogstomte skrev:
Ulf skrev:
Skogstomte skrev:Det är ett ganska stort glapp även i en helt ny turbo. Axeln "lyfts" av oljetrycket, det är därför det är så viktigt att inte belasta eller varva motorn när den är nystartad, man måste få fullt oljetryck innan man kan ta i. Som sagt, låg oljeförbrukning (vår 505 går normalt utan påfyllning mellan bytena), ingen onormal rök och bra kraft så är det lugnt.

Bra inlägg och viktiga aspekter som Skogstomte lyfter fram angående turbomotorer...
Ett turboaggregat kan snurra uppemot 150-200 000 rpm vid full belastning...Taskig oljefilm vid sådana varvtal talar sitt eget språk...och bokstaveras h-a-v-e-r-i.
Minst lika viktigt för livslängden är att man låter motorn gå ner i varv och får gå på tomgång någon minut innan man stänger av den..
Detta för att sänka varvtalet på turbon och för att minska värmestegringen som blir när man stänger av motorn..Ni som har sett en rejält belastad turbo vet att den glöder av värmen från avgaserna, och stänger man av i sådana lägen så finns det nog ingen olja som inte koksar ihop..
Oljan ska ju inte bara smörja..Den skall ju även kyla..visserligen är bekymret mindre idag, då dom flesta har vattenkylning på lagerdelen av aggregatet..Men det sparar trots allt en hel del med lite tomgångskörning innan du dödar motorn.
Kanske inte några nyheter...men kändes ändå värt att nämna.
MvH. Ulf


Tack Ulf.

Kan även komplettera med att om man stänger av en turbomotor som gått för fullt direkt, utan att den får "lugna ner sig" så riskerar man att förutom koks även att härda upp axeln, precis som du skriver så är turbon glödhet när den jobbar för fullt. Värmen går in i axeln som sedan kallnar = härdning. Detta kan leda till att axeln brister. Förmodligen ingen nyhet detta heller, men bra att veta :smile:



Toppen slår sig oxå och eftervärmer om man inte lungnar ner motorn efter fullt efektuttag. Topppackningen kan gå och toppen slår sig och börjar läcka. Vänta 2-3 minuter är en billig tanke till motorn.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).