Skotare

Minibrunett 578 och band

12 inlägg 6611 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Minibrunett 578 och band

Jonas_brunström  
#70718 tja! jag har en gammal ombygd 578. Har även orginal bruksanvisningen och där står att man under inga omständigheter får använda band på varken vagnen eller på maskin delen. Har nån praktisk erfarenhet av det eller en aning om varför man inte skulle kunna använda band på den?. Har hört att om man sätter på 600 hjulbredd på den så lär inte hjulbultarna hålla. Kan det kaniske vara samma sak med band, att brytningarna blir för stora kansiske?
tacksam för svar!



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 och band

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70746 Det man har hört om brunetterna är ju att dom skall ta sig fram på dom blötasten av marker utan band, så varför använda band :wink: Tror inte att banden har att göra med hjulbultar.. Har aldrig heller sett en mini med band.

Användarvisningsbild

Re: Minibrunett 578 och band

skogsjan695xl  
#70749 Sen är det ju inte säkert det går pga att det kan ta i någonstans. På 810 måste man sätta breddningsringar på hjulen för att det ska gå att köra med dom.
Och med tanke på att minibrunetten hade 500 hjul från början och redan då gick hjulbultar av, så när de satte dit 600 hjul så bytte de aldrig bult utan körde på samma som tidigare.
Så det kan bli så att de går för tungt med band.

På Elmia pratade jag med en på mes smide och de hade tagit fram några band som skulle vara gjorda för dessa mindre maskiner.
Ist för att ha vanliga länk i sidoran på banden så kan man säga att det satt kätting ist för att spara in på bredden.

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 och band

Jonas_brunström  
#70750 tackar för svaren. har inte ännu kört nånstans som band skulle ha behövts, undrade bara vad de kunde bero på att dom inte fick använads. den jag har är utrustad med 500 hjulbredd och ändå har fälgarna och bultarna spruckit och gått av några gånger. Bultcirkeln som håller fast fälgen har onödigt liten diameter och bultarna är otroligt klena jämfört med moderna grejer. Funderar på att bygga en egen adapter platta så man skulle kunna montera modernare fälgar.Men man får se vad det blir av det

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 och band

alias  
#70795 Hej Jonas!

Vet inte exakt hur det ser ut med 578 jmf med 678 vad det gäller konstruktionen av boggielådor och fälgtallrikar, men jag vill minnas att bl.a. Södra tidigare hade kompletta set med s.k. Mockasin-band (en tidig variant av bärande band) till 678:orna, som man hyrde ut till entreprenörerna när de hade extremt blöta objekt så att de fick band på alla 8 hjulen.

Kan minnas - ska höra med en tidigare avverkningsledare på Södra.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 och band

Jonas_brunström  
#70799
alias skrev:Hej Jonas!

Vet inte exakt hur det ser ut med 578 jmf med 678 vad det gäller konstruktionen av boggielådor och fälgtallrikar, men jag vill minnas att bl.a. Södra tidigare hade kompletta set med s.k. Mockasin-band (en tidig variant av bärande band) till 678:orna, som man hyrde ut till entreprenörerna när de hade extremt blöta objekt så att de fick band på alla 8 hjulen.

Kan minnas - ska höra med en tidigare avverkningsledare på Södra.

MVH
Alias

har hört om liknande band men aldrig sett såna påriktigt. Tror att bogien på 678 är nästan likadan som på 578. Skulle vara intressant och få tag på ett par såna band och se hur långt man kommer på mossen innan man sjunker :o

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 och band

alias  
#70800 Hej igen!

Vet av erfarenhet att 678:an inte är osänkbar utan band runtom. :-)

Både jag och farsgubben har bevittnat hur traktordelen färdats mot jordens medelpunkt. Vill minnas att vi sänkt maskinen, så vi har behövt hjälp att komma loss, vid tre tillfällen under de fyra år vi haft den - tror 5,7 till 5,8 ton av totalvikten ligger på främre boggien.

Med band ska det ju som sagt vara en helt annan sak med framkomligheten.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Minibrunett 578 och band

jockekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70809 farsan har ett par band till salu som setat på en 678 om de kan vara intressant ?

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 och band

jem  
#70939 Har en liten fråga ang 578/678 har hört att de inte ska köras efter väg någon längre sträcka. Vad beror detta på? Funderar på att byta ut 868 mot en 578 och i dag blir det att hjula hem, ca 5 km. Så går det att hjula den sträckan utan problem eller?

Användarvisningsbild

Re: Minibrunett 578 och band

masterchief  
#70953 Kan inte tänka mig att hjula är bekymmer för dem.
Hade för att antal år sedan en som hjälpte mig med skotningen och han hade visserligen en 678, men han hjulade ofta 2-3 mil mellan objekten utan bekymmer.
Dock är de hemska i halka då de lätt halkar av vägen.....

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 och band

Jonas_brunström  
#70958 jag har kört min långa sträckor på lansväg och det har inte varit några problem med det. Endast på sommaren kan den gå lite onödigt varm men tar man det lungt så går det nog bra!

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 578 och band

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70965 678 fanns med urkopplingsbar vagnsdrift och det är en klar fördel om man ska hjula mycket. Vad gäller band så kan jag tänka mig att de tar i och skrotar både bakar och grind vid fullt boggieutslag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).