tis 03 nov 2009, 09:53#70566
Helt rätt så har vi kommit in på (djupt) sidospår,men blir en väldigt intressant debatt detta så kanske Admin kan splitta denna tråd så vi kan fortsätta
Spårbildning,må så vara grund lr djup men oxå en markpackning är ju egentligen ett misslyckande av utförd drivning.
Men hur ska man göra för att undvika spår
Är väl en fråga som sysselsatt många men här följer mina funderingar samt hur vi jobbar idag
För att lyckas krävs samarbete och rätt utrustning.
Antalet personer i "kedjan" ska minimeras,ju fler kockar...
Vid rotköp så kommer skogsägaren och köparen överens om lagerplats samt var basvägen ska dras,detta matas in digitalt och kommer automatiskt till skördar-resp. skotardator,givetvis inritat med GPS
Att få en papperskarta av en drivningsarbetsledare som inte har en susning om skiftet är liksom föråldrat.
När man då som entreprenör diskuterar direkt med köparen så kan man utföra en vettig grovplanering,oftast lönar det sej att flytta lite extra och inte ta ett skifte "bara för att det ligger bredvid..."
Samt givetvis innan avverkningen startar slå en signal år skogsägaren för att meddela "att nu börjar vi",då ännu har skogsägaren möjlighet att diskutera tidpunkten,om den är lämplig.
Sen måste entreprenörerna samarbeta.
Oftast har entreprenörerna lite olika maskiner,då gäller det att placera maskinerna rätt och inte bara försöka "roffa åt sej" dom bästa bitarna,visst det låter surt men i längden tjänar alla på det.
Sen en prisfråga,en sommarstämpling betalas normalt bättre än en vinterstämpling så därför måste skogsägaren "tåla" en viss spårbildning vid sommaravverkningar (givetvis med måtta,och en gallring får ABSOLUT INTE SPÅRA)
Rätt bandtyp gör underverk,Magnum på kalyta,Baltic i gallring (magnumen blir för breda i gallring)
Väderleken är jätteviktig,använd torrperioder för att driva känsligare områden,vi följer med långtidsprognoserna regelbundet,tex Augusti i år var torrare än normalt så vi hann med en hel del "problemskiften" då
Sen då till "brandfacklan" stora skotare
Jag har oxå trott att en liten maskin ger mindre spår,men efter att ha kört våran "mopedskotare" (Valmet 830) jämsides med en 1710-a så har jag fått tänka om.
Är förstås svårt att dra nån generell linje,men det är tex 1000m3 som ska ut så håller jag nog på en stor maskin ändå,man har liksom mera valmöjligheter.
Klart är det över en gungflymosse så förstås en liten maskin men i normal skogsterräng så...
Klart att man inte kan köra med överlass,men en stor maskin med bra bärande band runt om och man kör med ca 70%-iga lass så bär fruktansvärt bra,och ett sånt lass är ändå vad en medelstor har som fullt
Bevis
Visst,gjorde ett ordentligt test våren -08,var en kalyta på 700m3 som skulle köras över en trädlös myr,ca 3 meter till skarp botten.
Började med max.last på 1710-an,dubbla Eco-OF,då försvann bakboggin
Men med ca 11-12 tons last så kunde man köra 2 gånger i varje spår.
Sen tog jag dit Valmeten,dubbla Eco-trac och med max last så "försvann" hans bakboggi oxå
Med halvt lass,ca 5 ton virke så kunde man oxå köra 2 gånger i samma spår,men om jag fortsatt att köra "moped" så hade nog bredden på myren tagit slut innan allt virke var ut
Om jag skäms för att ha kört sönder myren
Nähä,den blev utdikad och höglagd med grävmaskin så nu får naturen sköta föryngringen där ,samt att jag återigen blev påmind om att allt jag vet är att jag ingenting vet
Samlar på grönt skrot,ja och lite rött oxå....