Inomgårdsmaskiner

Betesputs till 4-hjuling

84 inlägg 115064 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

totte  
#63607 Annars är det ju lätt ordnat om man har remmar med spännrulle, bara nån form av vajer/länk som drar åt spännrullen. Men en viktig sak, om man har det så så skall det runt motorremskivan vara nån form av anhåll som remmens utsida stöder mot när den är slak. Annars släpar remmen på remskivan och kopplar inte ur ordentligt. Stöden skall ligga sådär 3 - 5 mm utanför remmen när den är spänd.

remdrift.jpg

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63612 Tänkte inte på det.

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

BosseA  
#63681
Slurfi skrev:Verkar inte behövas, den går så lätt att dra igång så jag skulle låta den vara igång jämt för att förenkla.
Den jag fick har centrifugalkoppling så valsen snurrar inte förrän jag drar på gas så motorns varvtal ökar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Mickev  
#63691 De var ett bra tips totte. Sådana småsaker som annars är lätt att glöma.

Det är ju ingen större konst att sätta en spak med spännrulle på för att sköta drivningen. De blir ju precis som på en gräsklippare. Jag vill gärna ha möjligheten att frikoppla när jag vill. Sedan hade vi tänkt dra fram en nödstopp som man krokar fast på hjulingen bara. Det räcker med 2 sladdar och en stor stoppknapp för att stanna motorn. säkerhetsgrejer kan man aldrig ha för mycke av.

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

totte  
#63703
Mickev skrev:De var ett bra tips totte. Sådana småsaker som annars är lätt att glöma.

Det är ju ingen större konst att sätta en spak med spännrulle på för att sköta drivningen. De blir ju precis som på en gräsklippare. Jag vill gärna ha möjligheten att frikoppla när jag vill. Sedan hade vi tänkt dra fram en nödstopp som man krokar fast på hjulingen bara. Det räcker med 2 sladdar och en stor stoppknapp för att stanna motorn. säkerhetsgrejer kan man aldrig ha för mycke av.


Jo, det där med rem-anhållen har jag lärt mig från snöslungor och jordfräs med remkoppling, Utan dom så hugger remmen hela tiden när den är urkopplad. Ett annat tips, om remmen hugger när den är helt ny, spraya den med siliconspray, sån som man har för gummilister. Ger ingen märkbar slirning i drivläge men för hindrar att remmen hugger i skivan. Höll på att bli vansinnig när jag bytt rem på fräsen, tills jag kom på det här knepet.

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63769
BosseA skrev:
Slurfi skrev:Verkar inte behövas, den går så lätt att dra igång så jag skulle låta den vara igång jämt för att förenkla.
Den jag fick har centrifugalkoppling så valsen snurrar inte förrän jag drar på gas så motorns varvtal ökar.

Undras om det inte är en sån på min åxå men den greppar jämt, inget problem.
Måste kolla mer noga när jag öppnar skyddsplåten nångång.

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63815 kan du lägga in denna tråden i nån kategori, tycker de är jobbigt att den ligger utanför hela tiden, samt den passar väl i nån av de som ligger här?

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70574 Är själv sugen på en kellfri klippare. Håller den? Och hur hårt kan man köra med den
Kommer att ta kör den på åkrar som är för sura för att köra med traktorn på.

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70585 Jag som hade tänkt låna en betesputs av dig, och så har du ingen???

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70613 måste ju skaffa en så att du kan låna den....

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70628 Jodå den går på blötmyrar, den släpar efter som en kälke när inte hjulen bär.
Enda problemet är att då går valsen med slagorna så tungt så remmarna går av.
Jag körde i en myr i somras och råkade ut för just det, så nästa gång jag kör i myr så ska
jag göra medar till den först så den inte går på buken.

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70629 Här ett par bilder på myren jag körde i, det fanns öppet vatten vid skogskanten man ser
och det sprutade vatten om hjulen när man körde.
Katajavuoma2009b.jpg

Katajavuoma2009a.jpg

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70637 Ser ju ricktigt bra ut det där

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

knassven  
#72398 Det har varit intressant läsning, Är maskinen känslig för stenar och stubbar? Vi är en förening som sköter våra motionsspår och har nu kört slut på vår slåtterbalk och funderar på denna maskin. Hoppas ni kan ge mig några tips

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72425 Den är inte känslig för nåt, du åker på att byta slagor och remmar ibland men kör man med höga varv
och lite matning så tar den vadsomhelst.
Ska du köra mer professionellt måste du skaffa en traktorburen manick och då kan du inte köra lika
fritt omkring som med atvbogserat så det är väl däremellan du måste avväga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).