Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor!!!

238 inlägg 104948 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alstor!!!

Ojje  
#63254 Funderar stark på att köpa en Alstor till gallring/ved/vindfällen/fröträd/allmänt skog/jordbruk/trådgårdspyssel och skulle vilja ha lite synpunker från er som HAR en Alstor och kör med den, hur ni upplever den, funktion, vilken längd ni har på maskinen osv...

Den maskin jag har offert på är utrustad enligt följande:

Basmaskin med Dieselrova 3,5m kran
Radiowinch
Flyttbar banke
Utdragbar sista banke
Såg och dunkhållare
Skyddskapell
Tippkolvsfäste
Tippflak
Skoptillsats till gripen

/Ojje



   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

skog+ terri  
#63318 tjena ja du va har du så mark i skogen för är de mycket sten så passar alstor skit bra men är de surt o mycket snö så skulle ja då köra en terri eller något me band men annars så är de inget att tveka på köp om du har pengarna till en alstor sså kommer du njöd :grin:

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Sverker  
#63376 Det paketet ser mycket bra ut.
När jag köpte min så fanns det ett proffspaket att köpa till.
Idag kanske det är standard. Lite förstärkta boggy lådor m.m

Du kommer inte att ångra dig. Sök på forumet om alstor så finner du en hel del om maskinen

//Sverker

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#63380 Jodå jag har "plundrat" forumet på allt vad som skrivits om Alstor, har även provkört en och känt lite på den (grymt imponerad av smidighet/framkomlighet samt hastighet/styrka på kranen) men skulle ändå innan jag fattar beslut om köp höra vad ni som ägt/brukat maskinen har att säga om den.
Huruvida den kan bära sin kostnad är inte en prioritering men visst skulle det vara roligt om maskinen går "plus"!!!!!



/Ojje

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Sverker  
#63470 Hej!

Jag använder alstorn till privat bruk.
Har bara gjort några små jobb för länsstyrelsen hittills. Körde ut ca 100 kubik med flis till en gångbana som finns runt ett hällristningsområde här i Norra Bohuslän. Där var det "RIKTIG" terräng om man säger så.. brant som bara tusan men det var inga problem med alstorn som gick upp för bergen utan minsta problem.

//Sverker

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63495 Jag har kört min i drygt ett år nu och det är en alldeles ypperlig maskin. Det som man skall tänka på är utrustningen. Köp winchen fabriksmonterad den har man användning av. Tippflak lika så, du ökar maskinens användningsområden med den investeringen. En riktig arbetsbelysning är också bra att ha till vintern.

Det enda som jag tycker är negativt är att den svänger lite dåligt pga att den alltid är diffad. Blir mycket slitage om man skall göra jobb på asfalt som inte är så förlåtande mot drivlinan. Kör du mycket åt kommunen på gc-vägar så köp hem lite drivkedjor och en drev sats. Då slipper du bli stående ifall de havererar.

I övrigt är jag mer än nöjd med maskinen. Byter inte bort den mot något, vilket är ett gott omdöme.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Aberg31  
#67290 Hej är alstor ägare och är mycket nöjd, hur mycket tar ni betalt i timmen när ni kör?

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

H-E  
#67823 Får man fråga vad en Alstor ligger i för kurs? Vad kostar exemplevis en med den utr som Ojje skriver om i början här?

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Aberg31  
#67956 Min kostade 365 plus moms, då var den skogsutrustad radiowinch och 18hp bensinmotor

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#69688 Då var Alstorköpet klart och maskinen levereras vecka 44, dock blev det lite ändring i utrustningen.
Maskinen blev som följande:
Basmaskin 3.1m, diselrova, 3,5m kran
Utdragbar sista banke
Radiostyrd hydraulwinch
Såg och dunkhållare
Tippkolvsfäste

Flak och gripskopa tänkte jag köpa in nästa år.....


/Ojje

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

gunnarlevin  
#70390 Ojje: Fått maskinen nu? Har du hytt? Hur resonerade du angående hytt? Vad fick du ge för din Alstor totalt?

Har provkört en Alstor utan hytt och då hade man ju väldigt bra översikt osv. Upplevs en Alstor med hytt på samma sätt? Det verkar ju ändå vara stora fönster osv.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#70460 Maskinen kom idag ... fick dessutom hyra ut den innan den kom hem (blev en maskinvisning i Ånge med min maskin).
Jag gav f*n i hytten efter mycket grubblande .. (vill ha full kontroll över hjulen för att undvika körskador samt lätt av och påstigning på maskinen dessutom har jag varma kläder som jag kan använda).
Priset blev 434000:- plus farbror staten (och det är ganska exakt vad en terri kostade ny i början av åttiotalet om man räknar på snittårslöner kontra maskinpris)......

Håller som bäst på att ladda ur kameran så bilder kommer ......

/Ojje

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#70465
Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#70466
Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#70467
Bild

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).