fre 30 okt 2009, 20:22#70299
Största avgörande del för spår djup är upp till förarna men sen även markägare och skogsbolag.
Dåligt preparerade basvägar riskerar så klart att bli sönderkörda vilket är upp till markägaren.
På dåliga marker sen så är det bara å risa så mycke det går. Även om det är risanpassad körning.
Risanpassning är fasen upp till skördar och skotar föraren att avgöra inte markägare eller skogsbolag.
Har kört på ställen tidigare som annställd där det varit jättedålig bärighet med djupa spår som fölljd. Självklart så skulle det ju ris anpassas där men skördar förarna som körde risade inget och så klart så blir det spår då.
Men är det dålig bärighet så risa framför skördaren så fort det behövs, skit i att det ska ris anpassas då.
Sen det här med spår i terrängen är rätt överdrivet i bland. En del klagar tydligen på 10-15 cm hehe.
Skillnad då man kommer neråt 50cm då börjar det bli djupt.
Men sådant får man räkna med att det kan bli som markägare. Dom som kör maskinerna kan inte göra något åt marken förutom att risa där det är lämpligt. Sen avgör tidpunkten då avverkningen görs så klart vilket entrepenören inte kan göra något åt.
Kan inte heller jämföra en jordbruks traktor spår i förhållande till en stor skotar. 6 ton virke på traktorn mot 16-18 ton på skotaren.
Finns många marker där en jordbrukstraktorn inte ens kommer ut till första virkes högen utan att fastna.
Där man sen med skotare ska köra ett X-antal ggr.
skulle va roligt å se en studie i diesel åtgång mellan jordbrukstraktor och en stor skotare.
Rottne H20 -07. Valmet 860.1 -05. Valmet 860.4 -10. John Deere 4850. JPM Maskintrailer.