Traktorn i skogen

Koppla in vinsch på huggarvagn?

25 inlägg 19214 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Koppla in vinsch på huggarvagn?

asseasse  
#70141 Hej!

Vet någon vad jag ska skaffa för ventil och hur jag ska koppla den för att koppla in en vinsch som jag har skaffat till ett skogsvagn med svansstyrning.

Traktorn har två dubbelverkande uttag som upptas av dels svansstyrningen samt kranens ventilpaket.

Jag skulle helst vilja parallell- eller seriekoppla vinschen med svansstyrningen så att jag slipper dra ur och byta några slangar mitt i arbetet. Tänkte därför att det borde fungera med en ventil som stänger av flödet till svansstyrningen samtidigt som flödet till vinschen öppnas. På vinschen sitter även en magnetventil men på denna bör man inte ha konstant tryck hela tiden.

Jag är inte heller säker på om utflödet från vinschen bör kopplas till returuttaget på traktorn eller om den kan kopplas mot det dubbelverkande uttaget.

Har jag rätt om jag antar att det jag behöver är en ventil med tre fasta lägen och sex uttag? Jag har sett att det finns både ventiler som heter riktningsventiler samt väljarventiler men jag vet inte riktigt vad det är för skillnad mellan dem.

Vänliga hälsningar och tacksam för svar!

/andreas.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

Danne  
#70232 Hej

Det smidigaste du kan göra enligt mig är att sätta en manuell 3-vägs kran på tryckslangen till ventilpaketet och släppa returoljan i traktorns returuttag alternativt sätta ett T-kors på ventilpaketets retur.

Det andra alternativet som du skriver är att sätta en 6/2 ventil eller en 3/1 (om du släpper vinschens retur på returuttaget) som du kan koppla ihop med vilket uttag du vill. Dock kan det bli lite dumt om du glömmer att slå över ventilen och trycksätter vinschen så att vagnstyrningen åker i väg.

Är du osäker på vilka flöden och kopplings storlekar du har så hjälper säkert din slangverkstad till med detta.

//Danne

Användarvisningsbild

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

stegmaster  
#70238 Varför gjöre det så svårt.
På min Belarus/farma går oljan från returen på vagnsentralen direkt upp til vinsjen och sedan til returen på traktoren. Dette funkar helt fint(inga varmgang eller andra problem). Vinjsen er altså endast innkoblat på returen från vagnsentralen. Montering tok ungefär 5 minutter efter va jag kommer ihåg. På detta sett så glömmer man inte bort at kopla inn vinsjen, då den alltid funker när kranen funkar.(fast det går ju at glömma bort el.sladden :wink: )
Inga ekstra slanger att kopla, akkurat som förut. 2 til svansstyningen och 2 til sentralpaketet(inkl vinsj)
Varför bör det inte sirkulera olja gjenom magnetventilen hela tiden? Det gjör det på min, och det va FARMA som anga denna tilkobling.

Avatar Fallback

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

Danne  
#70311 Men då har du ett öppen ventil system till din vinch stegmaster :?: :?: :?:

En risk med att cirkulera oljan igenom är om ventilen inte är byggd för aktuellt flöde så det stryper och bygger värme..

Användarvisningsbild

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

Skogstomte  
#70317 Stegmaster, sannolikt så har du en serienippel i ditt ventilpaket där du tar ut oljan, returen går vid sidan om. För om man trycksätter returen från ett vanligt ventilpaket (25 bar brukar vara max returtryck) så riskerar man att skjuta ut tätningarna ur paketet.

Det lättaste när man eftermonterar en vinsch är att vinschventilen har serienippel och man kopplar den före kranventilen. Det blir då tryck in (från traktor) tryck ut (till kranventil) och retur (till samma, trycklösa retur som kranen) Detta gäller om traktorn har fast pump (rundpumpningssystem). Precis som Danne skriver ovan så måste vinschventilen vara dimensionerad så att den klarar fullt flöde.

Om man har variabel pump (konstanttryckssystem) så gör man en förgrening (T-rör) på tryckledningen som kommer från traktorn och matar till vinschventilen, sedan en retur från vinschventilen till samma retur som kranventilen (T-rör igen) OBS! Detta kräver en vinschventil med stängt mittläge!

Ventiler:

Riktningsventil = ventil som styr riktning på en cylinder, motor eller vad det nu kan vara. Kranventilen består av riktningsventiler.

Väljarventil = ventil som skickar oljan från en riktningsventil till den ena av två olika förbrukare, vanlig på frontlastare till 3:e funktionen (när man håller in knappen så går 3:e funktionen). Går även att använda som avstängningsventil om man vill (tex stänga av lastarmsfjädring). 3/2 = 3 portar, 2 lägen (för enkelverkande cylindrar) 6/2 = 6 portar, 2 lägen. Detta system gäller både riktningsentiler och väljarventiler, en nackdel med detta system är att det talar inte om vad som händer mellan portarna.

Hoppas det klarnar lite, annars fråga igen, lite knepigt att beskriva i text...

Användarvisningsbild

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70326 Jag citerar och håller med Danne:

Det smidigaste du kan göra enligt mig är att sätta en manuell 3-vägs kran på tryckslangen till ventilpaketet och släppa returoljan i traktorns returuttag alternativt sätta ett T-kors på ventilpaketets retur.

Enkelt annars som en skrev oxå sätta den i serie med kran paketet men då måste du ha serienippel på ventilpaketet som är först i serie och vara säker på att vinschens paket klarar flödet.
Men det blir ändå dubbla returslangar. en från kran pkt och en från vinsch pkt.

Avatar Fallback

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

asseasse  
#70328 Hej igen och tack för svaren!

Det där med trevägskran låter ju som ett billigare men praktiskt taget lika säkert alternativ som en väljarventil. Får bara för mig att om jag kopplar ihop två returoljeslangar med ett T-kors (ett från ventilpaketet och ett från vinschen) så kanske en del av returoljan från vinschen smiter iväg in i ventilpaketet bakvägen - och att en del av returoljan från ventilpaketet sticker iväg upp bakvägen till vinschen? När olja pumpas obelastad genom ventilpaketet (dvs under de stunder då jag inte aktiverar några funktioner på kranen) borde väl trycket vara ganska högt även på retursidan? Eller? Vill bara veta säkert att detta kopplingssätt -som jag gärna använder - inte orsakar några problem för traktorns hydraulsystem.

Om det inte finns något problem med att koppla ihop två olika returer med ett T-kors undrar jag även följande: Kan jag även ställa om manöverventilerna på traktorn till dubbelverkande och koppla in vinschens tryckslang på det nedre uttaget? Så att jag får tryck på ventilpaketet med manöverspaken i traktorn i övre spärrläget och tryck på vinschen med manöverspaken i traktorn i nedre spärrläget? Eller blir det problem att ha uttagen inställda på dubbelverkande men skicka all returolja till returuttaget på traktorn. Vad är egentligen vitsen med att kunna ställa om uttagen till enkelverkande? Går det inte att använda dem som två enkelverkande uttag när jag har i det dubbelverkande läget? Tacksam för upplysning i denna fråga!

/andreas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

asseasse  
#70335 Jo en extra fråga till skogstomten:

En väljarventil 3/2 med tre portar och två lägen innebär det att man har en port för tryck från traktorn och en port för retur eller cirkulation till tanken och en port för att skicka tryck till en enkelverkande cylinder. Detta borde väl även vara passande att använda för att skicka flöde till en vinsch va?

En väljarventil 6/3 med sex portar och tre lägen innebär väl en port för tryck och en för retur samt två tryckutgångar till två olika förbrukare samt två olika returer från dessa förbrukare.

Jag antar att man kan plugga portar som man inte har någon användning av va? Och kan man se direkt på ventilen hur de olika portarna hänger samman med olika lägen eller måste man prova sig fram?

/andreas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

stegmaster  
#70338
Skogstomte skrev:Stegmaster, sannolikt så har du en serienippel i ditt ventilpaket där du tar ut oljan, returen går vid sidan om. För om man trycksätter returen från ett vanligt ventilpaket (25 bar brukar vara max returtryck) så riskerar man att skjuta ut tätningarna ur paketet.

Har forstås oppet flöde, men har inga serieniplar(tyckta ochså detta va konstigt men så sku det va änligt montören)
Han plockade bort gamla returslangen(på ventilpacketet) och satte dit tryck til vinsjen och retur från denna til traktor. På andra ventiler jag har användt(vedmaskin) har jag haft något som hetar "tryckvidererföringnippel" och då blir det två returer, men altså inte på vinsjen. Har haft den så her i 6år nu i,och alt har fungert klockrent.
Men jag e ju ingen hydraulikkekspert, så kanksje jag bara har haft tur. :???:
Finns vel andra här som har Farma rw53, hur e det koblat hos er?

Avatar Fallback

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

Danne  
#70352 Hmm

Du har möjligt vis inte några bilder på ditt ekipage hydrauluttag och ventilpaket? Vad är det för traktor och vilket system har den?

Användarvisningsbild

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70366 Om det inte finns något problem med att koppla ihop två olika returer med ett T-kors undrar jag även följande:

Det går utmärkt. Inga problem med det.

Kan jag även ställa om manöverventilerna på traktorn till dubbelverkande och koppla in vinschens tryckslang på det nedre uttaget? Så att jag får tryck på ventilpaketet med manöverspaken i traktorn i övre spärrläget och tryck på vinschen med manöverspaken i traktorn i nedre spärrläget? Eller blir det problem att ha uttagen inställda på dubbelverkande men skicka all returolja till returuttaget på traktorn. Vad är egentligen vitsen med att kunna ställa om uttagen till enkelverkande? Går det inte att använda dem som två enkelverkande uttag när jag har i det dubbelverkande läget? Tacksam för upplysning i denna fråga!

Ja det går oxå alldeles utmärkt att göra så. Ser inte några problem med det.
Ett dubbelverkande uttag fungerar ju som två enkelverkande oxå.

Avatar Fallback

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

asseasse  
#70387 Hej igen och tack för synpunkterna!

Jag försökte ladda upp bilder för att åskådliggöra funderingarna - men jag förstår inte riktigt hur man gör på det här forumet. Någon som vet?

Henrik K: Låter utmärkt att man kan koppla på det sättet eftersom det besparar mig 2500 sek drygt! Åtminstone tills jag får tag på en begagnad ventil.

Du skriver också att ett dubbelverkande uttag kan fungera som två enkelverkande. Så vitt jag kan begripa måste ju det stämma. Men jag funderar samtidigt varför det går att koppla om de dubbelverkande uttagen till en enkelverkande ventil. Ser ju ingen riktig vits med det om man lika gärna kan nöja sig med att bara koppla in en slang på ett av uttagen.

Någon som vet varför denna funktion egentligen finns? Är det kanske så att det skapas en friare returväg i denna ventil under den tid den inte är belastad när man ställer om till enkelverkande?

/andreas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70393 Om du kör med tipp vagn så använder du ett enkelverkande uttag.
Du höjer vagnen och tippar utan problem.
MEN har du ett dubbelverkande uttag då du ska sänka så skickar du fullt tryck på andra uttaget som inte används.
Då får motorn jobba utan annledning då oljan går på överströning endast för att få ner flaket.
Så då är det bra å kunna stänga av det dubbelverkande.

Användarvisningsbild

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

stegmaster  
#70416
Henrik K skrev:Om du kör med tipp vagn så använder du ett enkelverkande uttag.
Du höjer vagnen och tippar utan problem.
MEN har du ett dubbelverkande uttag då du ska sänka så skickar du fullt tryck på andra uttaget som inte används.
Då får motorn jobba utan annledning då oljan går på överströning endast för att få ner flaket.
Så då är det bra å kunna stänga av det dubbelverkande.

För at kunne ställa om min valmet til enkeltvirkande måste jag under traktoren och vrida på et hjul, så det gör jag givitvis inte så ofta. så jag brukar en kort slang som jag pluggar i det uttaket som inte höjer tippvagnen och til returen, då funkar dette dobbla uttaget som enkletvirkande. E ju inte så bra och tvinga oljan över säkerhetventilen om man ska kjöra med en tipp vagn hela dagen.

Avatar Fallback

Re: Koppla in vinsch på huggarvagn?

asseasse  
#70459 Hej igen alla goda tipsare!

Det fungerade mycket bra att koppla vinschen och ventilpaketet på var sin av två sammanhörande dubbelverkande uttag. I manöverspakens övre spärrläge går oljan till ventilpaketet och sedan via en T-koppling till returen. I manöverspakens nedre spärrläge går oljan upp till vinschen och sedan genom T-kopplingen till returen.


Det enda som förbryllar mig är att det verkar vara högre tryck eller högre flåde på det övre av uttagen än på det nedre. Kopplar jag in kranen på det nedre av uttagen orkar inte kranen lyfta på tomgång. Men det gör den med lätthet på det övre uttaget. Vad kan detta bero på? Kan det vara så att det ska komma lägre tryck på nedre uttaget, är något trasigt eller är det något som är felkopplat? Någon som har en teori?

/andreas.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).