Skördare

stor mot inte fullt så stor....

50 inlägg 21833 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

stor mot inte fullt så stor....

Axl  
#70221 Hur mycket högre produktion kan man förvänta sig av en H20 och en 890 än en 1270 och en 840? Och hur mycket borde det skilja i pris på en slutavverkning utförd av dessa maskiner? Anta att skotningsavståndet är 200 m och medelstammen 0,5.



   TS
Användarvisningsbild

Re: stor mot inte fullt så stor....

Skog  
#70235 Tror produktionsskillnaden är högre på skotarńa än på skördarna,

Användarvisningsbild

Re: stor mot inte fullt så stor....

masterchief  
#70242 Det beror på medelstamen.
Om man jämför H14 och H20 så hugger H14 lika mycket eller mer i medelstam 0,5.
Är medelstammen över 0,7 och uppåt drar H20 ifrån......

Användarvisningsbild

Re: stor mot inte fullt så stor....

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70258 Jag tror skillnaden är marginell, speciellt på så kort avstånd. Priset är nog detsamma.

Avatar Fallback

Re: stor mot inte fullt så stor....

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70261 Har för mig att SkogForsk hade en undersökning för några år sedan (kan har fel i att det var SkogForsk) där en storskotare var 5 kr/m3fuben billigare än en mellanskotare. Låter rätt rimligt då produktionen är bra mycket bättre, samt att timpengen är löjligt lika den mindre.

Skördare har det inte lika stor betydelse, men visst är det skillnad på de största och de lite mindre.

Jämför du 1270D/E med en H20 så ligger i inte i lä i många bestånd, H20 har ju bara fördel i riktigt grov skog då aggregatet håller trädet bättre, men i alla andra fall så får den nog se sig besegrad.

Användarvisningsbild

Re: stor mot inte fullt så stor....

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70262 och återigen.. Det hänger mer på förarens kapacitet. Svårt att jämföra, om man inte sätter samma gubbe i maskinerna, och vanan finns etc.

Användarvisningsbild

Re: stor mot inte fullt så stor....

masterchief  
#70265 Större hydraulflöden iom större kolvar och motorer gör i regel en storskördare lite sävligare om skogen är klen.
Där har de ingen fördel av råkraften.
Min erfarenhet är att numret mindre hugger mer om den går i optimal skog...
Jämför jag på 5005an som har 2 aggregat så hugger egs550 mer i medlesltam 0,4 än egs 604...
Men blir det grövre då tippar det över till det större agregatets fördelar.
I klen medelstam ska det vara rappt, i grövre ska det vara råkraft och inte sen massa slit och ryckjuck...
Det gör förövrigt väldigt illa åt maskinen....

Avatar Fallback

Re: stor mot inte fullt så stor....

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70268 Självklart avgör chauffören, men jag är övertygad att samma chaffis kör ut mer virke i en storskotare än en mellan.

Hydraulflöderna i de största är och betydligt större.

Jämför med 140 cc i t ex 1510E och 190cc i 1910E, vilket är mer än vad 5005:an ger va? (1270E har ju 190cc).

Användarvisningsbild

Re: stor mot inte fullt så stor....

masterchief  
#70270 Osäker på storleken på pumpen om jag ska vara ärlig :oops:
285 minutliter anger de iallfall som siffra.....

Avatar Fallback

Re: stor mot inte fullt så stor....

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70271 Förstår inte att en storskotare ska köra ut virket till lägre pris/m3 än en liten :?:
Är väl upp till entreprenören att välja vad man kör med lr :?:
Oftast blir spårbildningen mindre med en stor maskin om man jämför transporterad mängd virke (inte vid lika många varv)

Avatar Fallback

Re: stor mot inte fullt så stor....

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70273 Nej priset ska inte vara lägre än för en mindre, självklart är det så man önskar att det ska vara men i praktiken inte alltid är så.

Säg att jag får 100 kr för varje avverkad och skotad kbm så ska ju egentligen uppdragsgivaren inte bry sig om det är en 810 eller en 1710 jag kör med...i en drömvärld i alla fall. :)

Hur som så kostar varje utskotad kbm mindre med stor skotare jämfört med mindre, om entreprenören väljer att ta det själv eller ge uppdragsgivaren dessa är ju upp till var och en. Dock tror jag det är mest till den sistnämdes fördel? :(

Användarvisningsbild

Re: stor mot inte fullt så stor....

masterchief  
#70274 Sedan vet jag om flera markägare och uppdragsgivare i mina trakter som inte släpper in större skotare än 14 ton i slutavverkning.....
Rätt eller fel låter jag vara osagt, men man är lite som en h**a och kör med det kunderna efterfrågar...

Avatar Fallback

Re: stor mot inte fullt så stor....

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70279 Ja så är det ju, men det är ju bara inkompetens samt att markägarna har ett väldigt dåligt ögonmått, hur står är skillnaden mellan en 14 tonnare och en 18 tonnare? De är ju i princip lika stora.

Avatar Fallback

Re: stor mot inte fullt så stor....

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70284 Återigen kan jag skriva:"Sådär var det hos oss oxå för 10 år sen :!: "
Är nog inte markägarna som är orsak till att man inte "får" köra med en stor skotare utan "nån" på ett skogsbolagskontor.
Denna "nån" är bortrationaliserad här i landet,vi får själva avgöra vad vi kör med,så länge vi orsakar minsta möjliga skada.
Och vem är bättre på att avgöra vilken maskin som lämpar sej bäst på resp. stämpling :?:
Denna "nån" på kontoret som oftast inte äger ett par gummistövlar :?:
Nej,entreprenören i samråd med virkesköparen ger bäst resultat,skogsägaren vet nog att vi är proffs och vet mera än dom.
Ibland kommer markägaren ut under pågående avverkning och då förklarar vi skillnaden mellan en liten kontra stor skotare.
Liten skotare=små hjul,många lass
Stor skotare=större hjul,längre boggi,färre antal vändor

Dessutom ska en stor skotare dit och markbereda ändå :roll:

Givetvis rätt typ av band ska naturligtvis användas.

Användarvisningsbild

Re: stor mot inte fullt så stor....

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70289 "Nej,entreprenören i samråd med virkesköparen ger bäst resultat,skogsägaren vet nog att vi är proffs och vet mera än dom.
Ibland kommer markägaren ut under pågående avverkning och då förklarar vi skillnaden mellan en liten kontra stor skotare."

Med största respekt för er yrkesproffs, men nog tror jag, vis av erfarenhet, att jag trots min ringa erfarenhet kan bidra med en och annan värdefull synpunkt före arbetet påbörjas. :smile:

Det är min skog, det är mina marksskador och det är mitt jobb att återställa dem. Så jag tror nog att markägarna, alltmer, vill bli inblandade tidigti planeringen. Därmed även kring frågan om maskinval. (För övrigt så är det inte alltid säkert att man vill markbereda, även här kan man resonera på olika sätt).

Eller?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).