Motorsåg och handhållet

Fett i vinkelväxel.

30 inlägg 41148 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fett i vinkelväxel.

johan eriksson  
#65871 Med risk för att det har avhandlats tidigare, men jag hittar inget bra när jag sökte på forumet, så tar vi en fråga om det.
Vad ska man ha förr fett i vinkelväxeln på röjaren, har en Hva 250rx. Måste man köpa specialfett hos Hva åf, eller kan man använda något annat? Arbetar som lastbilsreparatör så det finns lite olika att välja på på jobbet, frågan är bara vad man ska använda? Tacksam för svar.
Johan



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fett i vinkelväxel.

skyttekungen  
#65873 ja hos din hva återförsäljare ska du hitta vinkelväxelfett. just husqvarna har just nu blå tub som jag har för mig heter något med eco
och under i lite mindre text står det vinkelväxelfett.

Användarvisningsbild

Re: Fett i vinkelväxel.

johan eriksson  
#65876 Frågan var ju vad det är för fett. Tror inte husqvarna tillverkar det själv, utan att kunna hitta något annat som är samma sak, borde finnas någon spec eller kvalitet på det som går att översätta till något.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fett i vinkelväxel.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65879 Är det inte vanligt litiumfett? Borde kunna köpa på Biltema för 25% av huskvarnas pris. :-)

Edit: Stavning
Senast redigerad av Mangan tor 27 aug 2009, 20:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Fett i vinkelväxel.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65880 Det där röda fina smörjfettet som man använder vanligast funkar hjälpligt eller bättre än inget!.
Viss risk att packboxar o dyligt torkar ut lite om man har nåt som är lite aggresivt.

Jag har Oregon tuber jag kan skicka till dig om du vill.
Men bäst är om du kom hit o hämta. Då ingår det uppehälle, mat o dricka!

Pruta på det du!

Avatar Fallback

Re: Fett i vinkelväxel.

Nonkan  
#65881 Datablad på universialfettet:
http://weborder.husqvarna.com/order_sta ... S_S006.pdf

Datablad på det dubbelt så dyra ECO-fettet:
http://weborder.husqvarna.com/order_sta ... S_S017.pdf

Känns som att kostnaden för fett är marginell, man gör ju av med max en tub om året så man kan lika gärna köra original. Kostar typ två koppar kaffe. Stihls fett är ju vettigt annars, dras tub har samma gänga som pluggen på Stihl-växlarna. Ganska smart för det blir ju inget spill.

Avatar Fallback

Re: Fett i vinkelväxel.

Nonkan  
#65882 Ehm. Nu när jag läser databladet själv så ser jag att det inte står så himla mycket i det som man kan använda :)

Användarvisningsbild

Re: Fett i vinkelväxel.

totte  
#65884 Vanliga universlfetter bör man undvika, deras egenskaper är mer anpassade för lager i lägre temperaturer, en röjsågsväxel kan bli mycket varm. Dom har också högre viskositet och när fettet slungas ut mot väggarna i huset så blir det sittande kvar där så det blir ett hålrum i mitten just där man vill ha smörjning. Bra kuggväxelfetter är lite mer lättflytande och har mycket hög vidhäftning så att de fastnar bättre mot kuggarna trots den höga hastigheten.

Avatar Fallback

Re: Fett i vinkelväxel.

stihl  
#69967 Det beror på hur mycket du använder sågen är det bara någon gång då och då så tycker jag du kan använda vanligt smörjfett som finns på tub i ditt garage ,,,Det gör jag till min stihl som jag har hemma och trimmar med och röjer lite med den vinkelväxeln håller än och är tyst den har haft i fyra år ,,,,,Men en vinkel växel tål ganska hård behandling utan smörja,,,,, sen ska du inte trycka in för mycket häller det kan vara lätt hänt om du har en specialtub från stihl som går att gänga in i vinkelväxeln då trycks fettet ut via klingan eller riggröret

Avatar Fallback

Re: Fett i vinkelväxel.

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69989 Enligt en Hva-mek berodde de flesta ras på för lite alt. för mycket fett i växeln. Om de nu är så känsliga för det,varför finns det ingen vettig nivåmätare? Blir alltid lite mellan tumme o pekfinger när det skall fyllas.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Fett i vinkelväxel.

Nonkan  
#70036
nisse skrev:Enligt en Hva-mek berodde de flesta ras på för lite alt. för mycket fett i växeln. Om de nu är så känsliga för det,varför finns det ingen vettig nivåmätare? Blir alltid lite mellan tumme o pekfinger när det skall fyllas.

/Nisse


Ptja, har du något bra tips på hur man gör aluminium/magnesium/vad det nu är för metall i växelhuset genomskinligt kan du ju höra av dig till HVA :)

Jag skulle nog säga att vanligaste felet på vinkelväxlarna är att husen spricker när man använder sågen som yxa/slägga alt kör väldigt mycket med tretandsklinga i lite för grov sly och där kvittar ju mängden fett. Att kuggen slits ut är riktigt ovanligt.

Användarvisningsbild

Re: Fett i vinkelväxel.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70045 Mängden fett, det borde ju säljas i små förp som ska i vid jämna intervaller.
då slipper man mäta, då behövs bara en timräknare på sågen med en lampa som tänds.

Avatar Fallback

Re: Fett i vinkelväxel.

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70058
Nonkan skrev:
nisse skrev:Enligt en Hva-mek berodde de flesta ras på för lite alt. för mycket fett i växeln. Om de nu är så känsliga för det,varför finns det ingen vettig nivåmätare? Blir alltid lite mellan tumme o pekfinger när det skall fyllas.

/Nisse


Ptja, har du något bra tips på hur man gör aluminium/magnesium/vad det nu är för metall i växelhuset genomskinligt kan du ju höra av dig till HVA :)

Jag skulle nog säga att vanligaste felet på vinkelväxlarna är att husen spricker när man använder sågen som yxa/slägga alt kör väldigt mycket med tretandsklinga i lite för grov sly och där kvittar ju mängden fett. Att kuggen slits ut är riktigt ovanligt.


Nivåplugg har ju fungerat i miljoner andra prylar.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Fett i vinkelväxel.

johan eriksson  
#70073 Kanske ska säga att jag passade på att köpa en tub Hva original sist jag var hos den lokale handlaren, nu ska det bara komma in i växeln också :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fett i vinkelväxel.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70091
Nonkan skrev:Ptja, har du något bra tips på hur man gör aluminium/magnesium/vad det nu är för metall i växelhuset genomskinligt kan du ju höra av dig till HVA :)


Det är ju bara för HVA-konstruktörerna att surfa lite grand:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_St ... _materials

:grin: :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).