Traktorer och processorer

Gårdstraktor

29 inlägg 27698 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gårdstraktor

Robin  
#6962 Undrar vad ni rekonderar för gårdstraktor, helst en med lastare, hur starka är lastarna på gamla traktorer? Orkar dom lyfta en grusskopa med grus? Vissa verkar klena.
Ett pris på runt 30-40 tusen vore lämpligt.
Ska ha den till det vanliga, ploga lite, köra hem ved, flytta stenar, plana ut jordhögar, ja ni förstår.

Är ganska grön inom området. Bm 430? Mf 35? Det är väl dom jag kollat på.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6964 Senare årgång av Massey Ferguson 135 är ett riktigt bra alternativ. Har själv en med bersjö 800h lastare på. Den klarar att lyfta en full gruskopa och smigig att ha i skogen för att köra hem ved. du kan nog få en för ca 35".

Ger dig en länk på en lika dan som vi har. Går nog oruta på den...
En aningens dyr 😈
http://www.blocket.se/vi/11133863.htm?ca=17_s

Lycka till med dina inköp :lol:

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6974 Jag är nöjd med min Fendt, men den kanske är för stor? Jag har en 306, men det fina är turbomatic med viskoskoppling.

Kanske en lite dyrare traktor, men riktigt bra.

//.D

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6976 Du menar turbinkoppling??

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6978 Vi sålde en MF675 2WD med trimalastare (typ 12??) med parallellföring för något är sedan. Den hade gått mindre än 3000h och den fick vi 50 tkr för. Den är lite modernare än en sen 135-165, men grundkonceptet är det samma. 135-165 är nog bättre i skogen eftersom de har lite mindre oskyddade delar under traktorn. Annar var 675an en OK traktor och ganska prisvärd tycker jag. Den hade också hyggligt flöde i hydrauliken för sin ålder. Pumparna för yttre hydraulik och 3p lyften gick att koppla samman med ett reglage.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6981
MasseyFerguson skrev:Du menar turbinkoppling??


Fendt kallar det för turbomatic.

Jag kör bland annat i skogen med den och då är det skönt att den inte "kärring-dör" när man kör mot någon stubbe eller sten. Då stannar den bara och så trycker man lite extra på gasen så klättrar den över.


//.D

Några bilder på traktorn med huggarvagn.

Användarvisningsbild

Re: Gårdstraktor

Skogshuggarn  
#6982
Robin skrev:Är ganska grön inom området. Bm 430? Mf 35? Det är väl dom jag kollat på.


Kolla vidare efter en fin BM 430,,,,

Användarvisningsbild

Re: Gårdstraktor

Robin  
#6987
Skogshuggarn skrev:
Robin skrev:Är ganska grön inom området. Bm 430? Mf 35? Det är väl dom jag kollat på.


Kolla vidare efter en fin BM 430,,,,


Ja på nått sätt verkade dom lämpliga, vet ju som sagt knappt nåt om traktorer men en volvo är ju en bra början kanske :D Men hur är bm 400 då?

   TS
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6989 Jag skulle hellre satsa på en ferguson eller nått annat märke än volvo.
Volvo är mycket bra traktorer, MEN det börjar bli ont om reservdelar till dom.

Användarvisningsbild
Robin  
#6990
Defender skrev:Jag skulle hellre satsa på en ferguson eller nått annat märke än volvo.
Volvo är mycket bra traktorer, MEN det börjar bli ont om reservdelar till dom.


Hur är det med mf 35 då? Eller är det för klen, grannen har en med halvhydralisk lastare och den lastaren är ganska svag, känns som det är lastaren man kommer har mest användning för på traktorn.

   TS
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6992 35an är nog lite klen för dig, kanske en 65a eller 165 kanske skulle vara nått för dig.

Har en 35a själv och skulle aldrig få för mig att sätta en lastare på den.

Användarvisningsbild
Robin  
#6993
Defender skrev:35an är nog lite klen för dig, kanske en 65a eller 165 kanske skulle vara nått för dig.

Har en 35a själv och skulle aldrig få för mig att sätta en lastare på den.

Ja då vet jag vad man ska kolla efter, kanske det skulle vara bättre att skaffa en lastmaskin typ en gammal baklastare om man ska använda lastaren mycket, vad tror du om det? Nackdelen är väl att det inte finns nå 3 punktlyft och hydrauttag, men som sagt är nog lastaren jag kommer ha mest användning av.
Hur är det med belarus traktorer då? Finns ju hyffsat billiga fyrhjulsdrivna.

   TS
Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6996 Östtraktorer brukar vara lite tunga att ha på åkern. Finns några hemmikring som verkar användas mest i skogen. Har inte hört nåt dåligt om dom, än i alla fall. Tror dom flesta var nyinköp.

Valmet 502 är inte så dum som allround traktor. Brukar dock bli dyra om man vill en med lastare på.

Användarvisningsbild
Robin  
#6997 Bm 650 blir det för stort?

Den här ser ut att ha en kraftig lastare i alla fall :D
http://www.blocket.se/vi/11046151.htm?ca=4_s

   TS
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7001 650in är stor, om du ska satsa på volvo så gå på en 430 i så fall. Mycket bra allroundtraktor. Men sen var det ju detta med delarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).