Traktorn i skogen

Traktorprocessor Niab

59 inlägg 47579 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

HÅkan N  
#69825
nisse skrev:Vad är fördelen med denna(förutom nöjet) jmf med att hyra in en ordinär gallringsskördare? Hur mycket producerar man per dag? Skaderisker?
När diesel och slitagekostnad är dragen känns det som att timpenningen inte alltid blir så bra.

/Nisse

Du kan köra när det passar. boka en skördare är ju inte dirket som att beställa en taxi. Dom brukar vara ett par månader i för väg bokade, för att få lite och korta flyttar mellan olika skogsägare .Väder vind årstid styr jumycket när man jobbar åt sig själv. inte så kul att ha dragit i kull massa skog om marken är känslig .och man måste skota sönder allt och allla vägar. Det blir smalare stickvägar och man vinchar och är inte så mycket inne i beståndet och kör.
Senast redigerad av HÅkan N fre 23 okt 2009, 18:13, redigerad totalt 1 gång.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

HÅkan N  
#69826
Morgan skrev:Vad krävs för varv för att en niab ska fungera bra. Måste man ha 1800-1900 motorvarv eller räcker det med 1400-1500? I reklamfilmen jag såg sa de att Niab 5-15 klarar träd upp till 50 cm. :surp: Är det verkligen möjligt?? Då skulle man även kunna köra lite slutavverkning??
Ett tips då det gäller GROV skog är att kvista och aptera första stocken för hand,sen resten i Niaben. Då spar du på maskinen. :P

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

HÅkan N  
#69828
John.S skrev:Hur mycket kostar dom dära nya/beg? :)
Priser på Niab Brukar vara 35000-75000 för dom första Svarta .Dom gröna med blankt vinch hus 65000- 125000 och dom nyare med grönt vinch över det. dom utan längdmätning är något billigare... en ny kostar över 200 tusen uppemot 275 tusen...

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Morgan  
#69855 Jag tänker så här: Jag har 111 hektar skog. Enligt min nygjorda skogsbruksplan ska jag gallra ca. 900 kubikmeter kommande 10-års period. Jag inser att det blir svårt att klara det ensam med bara motorsåg. Speciellt om det bara blir halvtid. Jag har lite köttproduktion att sköta också. Men jag vill försöka klara all röjning och gallring själv. Det är mitt mål! Och att jobba i skogen är det bästa som finns! Därför tänkte jag att man kan få upp kapaciteten och spara ryggen om man köper en processor. Dessutom har jag dåliga erfarenheter av skördargallringar. Har inte varit nöjd med det. Tror att jag kan göra finare gallringar själv. Och få mindre körskador.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Naders  
#69873 Jag sitter i ungefär samma situation.
Köpte mitt föräldrahem å jobbar på en ny skogsbruksplan as we speak.
Vet dock att röjning och gallring är duktigt eftersatt. Har ägt fastigheten i 5 år nu och hade hoppats att jag fått mer gjort än vad jag åstadkommit. Nu har lite renoveringar samt barnafödande satt käppar i mitt hjul men dessa måste också prioriteras förstås.
Men jag köpte Niab:en i samma veva som gården och ångrar det inte ett ögonblick.
För att inte tala om efter stormen då jag inte hade klarat mej utan den.
Nu ska du inte tro att en Niab kör sej själv och att du bara kan sitta i soffan å håva in profiten. NÄ NÄ NÄ. Så går det inte till.
Du får räkna med planerad fällningsarbete, huggningen då sant utkörningen då.
Men precis som du skriver så sparar man ryggen. Bara detta borde övertyga dej att investera.
Du lär inte ångra dej.
Dessutom är det ju rätt kul med maskiner också:)

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Morgan  
#72876 Nu har jag investerat! :smile: Det blev en Niab 5-15B. Endast demokörd ett par dagar. Jag får den levererad nästa vecka. Så nu kliar det lite i gallringsfingrarna. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

alias  
#72879 Då ser vi fram emot bilder på provkörningen om ett par veckor :-)

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

plutten  
#73029 Förstår mig inte på er som vill stå ute i regn,snö och slask och hugga med NIAB HYPRO eller motsvarande, när man kan sitta i hytten på Valtran och dirigera Arbron i lugn och ro. Dessutom är Arbron överlägsen när det gäller att kvista björk.

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Naders  
#73048
plutten skrev:Förstår mig inte på er som vill stå ute i regn,snö och slask och hugga med NIAB HYPRO eller motsvarande, när man kan sitta i hytten på Valtran och dirigera Arbron i lugn och ro. Dessutom är Arbron överlägsen när det gäller att kvista björk.

Men det är rätt skönt att stå ute när solen skiner :wink:

Användarvisningsbild

Re: Traktorprocessor Niab

stegmaster  
#73065
plutten skrev:Förstår mig inte på er som vill stå ute i regn,snö och slask och hugga med NIAB HYPRO eller motsvarande, när man kan sitta i hytten på Valtran och dirigera Arbron i lugn och ro. Dessutom är Arbron överlägsen när det gäller att kvista björk.

Och va e det som gör Arbro så överlägsen at kvista björk? :?:

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

plutten  
#73102 Utformningen på knivarna samt kraften i cylindern som matar fram. Du får mycket större kraft i kvistningen när du inte behöver dra stammen genom knivarna, utan du skjuter fram knivarna längs stammen. Dessutom är det betydligt mindre krav på oljekapacitet, jämfört med en hydraulmotor som skall dra hela stammen genom knivarna.

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Naders  
#73104 Principen du beskriver med skjutande knivar är densamma som på Niab.;)

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

plutten  
#73126 Har huggit cirka 5000 kubik med min Arbro och hittills har jag inte sett nått aggregat som kan kvista björk lika rent som Arbron. Dessutom får man ju sitta i hytten och njuta.

Användarvisningsbild

Re: Traktorprocessor Niab

stegmaster  
#73146
plutten skrev:Har huggit cirka 5000 kubik med min Arbro och hittills har jag inte sett nått aggregat som kan kvista björk lika rent som Arbron. Dessutom får man ju sitta i hytten och njuta.

Har sett på Niab/kesla at det går at hålla träde fast og skjuta kvisthuvud fram och tilbaks på samme ställe på stammen om inte kvisten går av på förste forsök, går dette ochså at göra på arbro? :?:
E det inte "kniv" på båda sidor på kvistknivarna til Niab`n? :?:

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Naders  
#73173 Jo det är helt riktigt att det är knivar på båda sidor.
Mycket bra om man skulle vilja kvista lite mer noga. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar