Traktorn i skogen

Traktorprocessor Niab

59 inlägg 47583 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktorprocessor Niab

Morgan  
#68807 Hej! Jag funderar allvarligt på att investera i en processor. Tycker Niab 5-15 verkar funka riktigt bra. Vad behöver man för traktor till en sån? Har en Valmet 705. Räcker det? Finns det möjligtvis någon i Mark eller Borås området som har en sån processor och som kan visa den? Skulle gärna vilja se den i praktiskt arbete.

Mvh Morgan



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktorprocessor Niab

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68882 Har en kompis som har en 705a och niab och det funkar bra.

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Naders  
#68905 Här har du en liten förhandstitt..... :wink:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3MOZCVnKu20[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

HÅkan N  
#68930
Mowi skrev:Har en kompis som har en 705a och niab och det funkar bra.

Jag kör med VALMET 805 funkar kanon :lol: . den jag köpte av hade en 605 .. . Din 705 blir perfekt :wink: ,men om du har kuperat så häng dit frontvikter . det blir bättre balas i traktorn och fyrhjuldriften kommer tillrätta.Är det löst i marken kan Niaben bromsa om man åker på bakhjulen i uppförbackar :???:

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69309 Hur mycket kostar dom dära nya/beg? :)

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Naders  
#69313 En ny får du nog slänga upp 200 000 iallafall.

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Morgan  
#69320 Jag tror inte det räcker med 200 000. Snarare 250 000 för en ny. Men jag är mer ute efter en begagnad. Man bör väl kunna hitta en hyfsad för 150 000?? Eller vad tror ni?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorprocessor Niab

Nisselund  
Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Morgan  
#69782 Vad krävs för varv för att en niab ska fungera bra. Måste man ha 1800-1900 motorvarv eller räcker det med 1400-1500? I reklamfilmen jag såg sa de att Niab 5-15 klarar träd upp till 50 cm. :surp: Är det verkligen möjligt?? Då skulle man även kunna köra lite slutavverkning??

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

massa-ved  
#69786 Enligt deras tekniskadata så behövs 400 varv på kraftuttaget för att få 60 liter på pumpen. Om du har 540 vid 2000 motorvarv så blir det 1480 för att ha 400 på tappen har du 540 vid 1800 då räcker 1330 motorvarv.
Effektbehovet är 30 kw på kraftuttaget.
Ett träd på 50cm är nåra jävla as och vara tunga så det vill till att traktorn står kvar, runt 40cm är nog mer realistiskt men det går nog att dra igenom ett på 50 om det är lite gynsamt.

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Morgan  
#69787 Tack för ett sakligt och bra svar! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Naders  
#69791 Sen kan man ju på de flesta traktorer växla mellan 540/1080 tror jag det är och då kan man i princip stå på tomgång.
OM det är klenare stammar vill säga.

Visst går det med så pass stora träd men jag skulle nog inte rekommendera å köra större slutavverkningar då detta måste fresta maskinen nåt enormt. Den går ju trots allt under beteckningen "gallringsprocessor"...
En annan grej med så stora träd....
När man vinschar in dom vill man ju titta på trädet som kommer farande (för snabbt går det!) så man glömmer kolla traktorn när det tar stopp nånstans mot en rot eller en sten.
Risken är då att traktorn välter. Har varit på väg själv ett par gånger men lyckats sluta dra medans den fortfarande har två hjul kvar på backen.
För stark det är den så det räcker iaf.

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

massa-ved  
#69805 Det var det jag menade vinschen drar 2,5 ton så det är nog kraft så det räcker. Men när trädet ska upp i maskinen så frestar det på rätt rejält både i leder och materialet mattas i förtid så man får börja springa runt med svetsen.

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69807 Vad är fördelen med denna(förutom nöjet) jmf med att hyra in en ordinär gallringsskördare? Hur mycket producerar man per dag? Skaderisker?
När diesel och slitagekostnad är dragen känns det som att timpenningen inte alltid blir så bra.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Naders  
#69819
nisse skrev:Vad är fördelen med denna(förutom nöjet) jmf med att hyra in en ordinär gallringsskördare? Hur mycket producerar man per dag? Skaderisker?
När diesel och slitagekostnad är dragen känns det som att timpenningen inte alltid blir så bra.

/Nisse

Som du själv skriver så är det mest nöjet :smile:
Särskilt konkurrenskraftig är man väl inte med en skördare men man får ju nöjet att sköta huggningen själv. Fördelen är dock att du slipper de farliga momenten såsom kvistningen, kapningen samt brosslingen(dra ihop virket i högar).
Jag köpte min maskin för att kunna hålla på med skogen trots min relativt kassa rygg å investeringen är helt klart värd sin vikt i guld.
För min del iallafall.
Ska man däremot jobba som entreprenör vet jag inte om det är rätt maskin att satsa på :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar