Traktorer och processorer

Hur öka hydraulflödet på 705:a?

23 inlägg 11513 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur öka hydraulflödet på 705:a?

Axel b  
#69474 Hej!

Jag kör en Valmet 705 med en Farma T10 efter. Jag brukar ligga på ca 1400 rpm vid arbete och det fungerar bra till det mesta men när man kör två krävande funktioner samtidigt tex utskjut och uppåt eller bägge stödbenen samtidigt så sackar det.
Så hur gör jag för att öka flödet? Går det att "trimma" pumpen eller byta den och vad snackar vi för pengar?

Mvh. Axel



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

Skogstomte  
#69518 Hej!

Har en 505:a, men det är precis samma skit med den, de är identiska. Originalpumpen ger 49l/min vid ett omänskligt högt varv (över 2000, kommer inte ihåg exakta varvet), sen finns det en piratpump som ger 60l/min, jag försökte skaffa en sådan men blev avrådd å det bestämdaste av två olika hydraulverkstäder för att splinesen som driver pumpen håller inte. :x

"Tyvärr" är nog kraftuttagspump det bästa alternativet, fördelen med det är ju att du kan köra med vanlig ISO VG46-olja, den blir inte lika seg som 10/W30-oljan när det är kallt samt att du slipper få in en massa skit genom snabbkopplingarna. Ska man följa boken så kan man öka bytesintervallen i växellåda - bakaxel - transmission från 400h till 800h. Bara oljan kostar ju en del... :geek:

Avatar Fallback

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69519 Weimer hydralik har/hade en större pump för den yttre hydraliken som gav 60 l/min ist för 49 som är orginal.
Ev har kanske Olssons i Ellös större pump oxå.
Att trimma går inte, då skulle du behöva byta utväxlingen mellan pumpaxeln och axeln från motorn.
Nästa alternativ är att sätta en pump på kraftuttaget och få ett bra flöde utan kompromisser.

Avatar Fallback

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

flisshejk  
#69547 Tänk på att kolla vilket flöde som hudraulpaket på vagnen klarar av det är lite olika beroende vilket märke du har, det är ringen ide att sätta större pump än vad som hinner passera paketet

Användarvisningsbild

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

halvproffs  
#69569 Ventilpaketet bör rimligtvis vara beskaffat så att man kan köra 2 eller flera funktioner samtidigt. Däremot kan returen bli en bromskloss. Stort flöde= mindre gas= skönare arbetssituation. Det går även att koppla ihop styrservopumpen med hydraulpumpen, men då måste du ha en elventil för att styra om flödet när du skall styra.

Avatar Fallback

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

Axel b  
#69587 Tack för era svar! Nu har jag fått lite att kolla vidare på men kom gärna med fler åsikter/ förslag!

/Axel

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69589 Lite tveksam till att styra ihop pumparna, för efter obitrolen används de trycket till att trycksmörja växellådan och alla axlar står inte stilla när växeln är urlaggd.

Användarvisningsbild

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

Skogstomte  
#69622
gnisten83 skrev:Lite tveksam till att styra ihop pumparna, för efter obitrolen används de trycket till att trycksmörja växellådan och alla axlar står inte stilla när växeln är urlaggd.


Exakt. Jag hade det uppe med Weimer och de sa precis samma sak, växellådan är i fara om man gör så. Personligen är jag väldigt tveksam till att "sno" olja från orbitrolen, tänk om man av någon anledning kör oljan till kranen istället för till ratten, hemska tanke (även om orbitrolen har en inbyggd "manuell" pump så är det väldigt trögstyrt). Därför avhåller jag mig från dylika experiment, med "Murphys lag" i bakhuvudet.

Avatar Fallback

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69666 En fundering eftersom jag tittar på en liknande lösning lill en TL 90. Hur mycket kan man öka flödet i ett orginal hydraulsystem alternativen som jag hat tittat på innebär en ökning med 17 alt. 25 alt. 33% av befintligt flöde hur mycket vågar man öka utan att oljan blir för varm?

Avatar Fallback

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69669 De går inte säga generellt utan allt beror på hur det är dimensionerat i ventiler, filter sug/tryck/returledningar.
En kille på Hydagent så att om det är ett rundpumpningssystem så ska inte fripumpningstrycket i systemet överstiga 12 bar mätt på ventilpaketet, för då blir det en värmeuppbyggnad i systemet.

Användarvisningsbild

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

jonathanA  
#69697 Hej jag har precis samma problem, men hoppas att det skall vara avhjälpt snart!
ringde weimer och beställde en vxl-låda inkl.pump som ger 86liter vid 1800rpm(540pto) och 56litervid1200rpm(350pto).
jag skall jag bygga egen tank med returfilter oxå!
Då ska det nog bli lite mer ös i grejerna!! :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69710 pump till kraftuttaget antar jag? då kan du ju sätta den på 1000 tappen istället och då får du ju högt flöde på tomgång..

Avatar Fallback

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

Axel b  
#69723
jonathanA skrev:Hej jag har precis samma problem, men hoppas att det skall vara avhjälpt snart!
ringde weimer och beställde en vxl-låda inkl.pump som ger 86liter vid 1800rpm(540pto) och 56litervid1200rpm(350pto).
jag skall jag bygga egen tank med returfilter oxå!
Då ska det nog bli lite mer ös i grejerna!! :wink:


Vad kostade det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

Danne  
#69732 Kolla in http://www.weimer.se/ där finns priser och mycket annat roligt! :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur öka hydraulflödet på 705:a?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69763 Om pumpen placeras på kraftuttaget, kolla att den går fritt mot draget i de mest extrema vinklar annars kan de sluta med en avbrutet o mosat kraftuttag o pump

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).