Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Valmet 830

10 inlägg 10616 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 830

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69307 En ovanlig maskin i mina trakter. Men nu finns det en till salu där prisnivå och körda timmar rimmar någorlunda.
Är den mycket mindre än 840? Som ju är stor som ett lok. Synpunkter?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Valmet 830

dexter  
#69327 Fördelar me 830:

- liten och smidig.
- lätt
- va ska ja me skriva? xD

nackdelar:

- för liten lastförmåg.



fördelar 840:

- stark
- stor last förmåga
- smidig (trots sin storlek)

nackdelar:

- lite för tung
- kraftig grind (inga konstiga vinklar, rakt å snygg bara)


nu är det ett tagsen ja körd 830, sist va när jag gick i skola.. men sen är de här me alla valmet maskiner, lite små trånga i hytten, trångt under huven. för LITE fack! kör en 840.2 och har ett fack i hela maskin. väldigt tråkigt, men annars går dom väldigt bra!

Användarvisningsbild

Re: Valmet 830

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69358 830 är en väldigt smidig maskin och går fram nästan överralt. men lite trång i hytten.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 830

GremoNiclas  
#69369 Lite stenålders med bränsletank och hydraultank på varsin sida om motorn (om jag inte är ute å cyklar) a la mini bruunett. Måste väl bli onödigt mycket värme där inne på sommaren.

Köp en Gremo istället. :D

Avatar Fallback

Re: Valmet 830

Skogsmullle  
#71080 ja kör en 830.3 nu och jag tycker den är den perfekta gallringsskotaren :D

jag räknar med att fullt massa lass i fallande längd är 10 fub.

den är väldigt stark och stabil för att vara så liten :D

midjan sitter längre bak på den än vad den gör på 840 så smidigare maskin kan man inte köra enligt mig :D

Avatar Fallback

Re: Valmet 830

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72018 Var det du som var vid Mallbacken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 830

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72205 Är oxå lite sugen på 830,skulle vara intressant att höra åsikter från fler?
Dom verkar vara något billigare beg. än tex 810 och f9.
Men sen känner jag viss tveksamhet till en gallringsskotare som är 2,8 m bred(när man är van vid 832 som e 2,5m).
Är väl lika bred som 840?
men den kanske är smidigare ändå?
Isf varför för midjan sitter längre bak,bättre svängradie?

Avatar Fallback

Re: Valmet 830

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72209 Är en väldigt smidig krabat :D
Visst är han liten men gäller ju att placera han där han hör hemma,dvs gallring med korta körsträckor.
Väldigt stabilt midjelås,kranfoten är ju lite "speciell" :lol: ,den gör ju intrång i lastutrymmet så det gäller att börja med lite kortare virke i botten.
Våran är en -02,nu gått 16000 utan nåt större,elsidan är väl inte 100%ig,vår har tappat "minnet" för drivningen ett par gånger.
Servicen ett - för boggilagringarna som ska smörjas var 50-e timme och "varje dag om dom är i kontakt med vatten" enl. instruktionsboken :surp:
Sen då 6 st oljeavtappningställen/boggilåda vid 1000 h servicen 😡

Vi har 700 däck och har band (eco-trac) varvet runt nästan hela tiden.
Blir en helt annan maskin med band oxå fram.
Jo,jag vet att man måste ha mellanplattor och bredda ut framfälgarna för att ha band,men vi kör "utan" och har istället svängt bandlåsen "fel väg".
Visst skrapar dom i hytten nån gång,men va f... man är ju i grunden finne :D

Användarvisningsbild

Re: Valmet 830

skogsjan695xl  
#72216
Simba skrev:Är en väldigt smidig krabat :D
Visst är han liten men gäller ju att placera han där han hör hemma,dvs gallring med korta körsträckor.
Väldigt stabilt midjelås,kranfoten är ju lite "speciell" :lol: ,den gör ju intrång i lastutrymmet så det gäller att börja med lite kortare virke i botten.
Våran är en -02,nu gått 16000 utan nåt större,elsidan är väl inte 100%ig,vår har tappat "minnet" för drivningen ett par gånger.
Servicen ett - för boggilagringarna som ska smörjas var 50-e timme och "varje dag om dom är i kontakt med vatten" enl. instruktionsboken :surp:
Sen då 6 st oljeavtappningställen/boggilåda vid 1000 h servicen 😡

Vi har 700 däck och har band (eco-trac) varvet runt nästan hela tiden.
Blir en helt annan maskin med band oxå fram.
Jo,jag vet att man måste ha mellanplattor och bredda ut framfälgarna för att ha band,men vi kör "utan" och har istället svängt bandlåsen "fel väg".
Visst skrapar dom i hytten nån gång,men va f... man är ju i grunden finne :D


experten på att customisera allt möjligt, kapar baken på 1710, gör om banden så de går att köra utan breddningsringar :lol: :lol:

Men iaf, vet ett par som kör 830 och de är väldigt nöjda, visserligen fick en ett måndagsexemplar, men efter ha bytt massa grejer så gick den klockrent och gör än idag. smidig maskin, men som simba skriver så är de lite lustiga i botten av vagnen, lasta kort virke först om det går.

Avatar Fallback

Re: Valmet 830

Skogsmullle  
#72437
Skogsola skrev:Var det du som var vid Mallbacken?



stämmer mycket bra det :D inte min maskin men kör den en del på ledig tid efter skolan och så :P

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).