Skogsnyheter

Skogsägarna borde inte få någon ersättning för Gudrun

6 inlägg 2462 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsägarna borde inte få någon ersättning för Gudrun

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsägarna borde inte få någon ersättning för Gudrun

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69337 Jag håller med. Många som förlorat pengar på ditt o datt utan att få en krona av staten.Varför skulle just skogsägare få ersättning? Det fattade jag aldrig. Min enda gissning är att stormen drabbade en del med makt,inflytande och fiint språk.
Det bedrevs en rätt hård lobby-kampanj med obekräftade historier om självmord mm.

Undrar hur mkt statsstöd norrbottningarna som drabbats hårt av törskate mm kommer att få?

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Skogsägarna borde inte få någon ersättning för Gudrun

swe#kipp  
#69339 ja jag kan hålla med om att det är lite underligt, det är ju en kalkylerad risk man tar att inte försäkra sin egendom !

Avatar Fallback

Re: Skogsägarna borde inte få någon ersättning för Gudrun

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69341 Visst var det skicklig PR från LRF/Södra, men det var det även när Messing besökte skogarna och grät en smula. Den stora förlusten var att priset rasade kraftigt, den går inte att försäkra sig emot.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägarna borde inte få någon ersättning för Gudrun

Skogstomte  
#69342
swe#kipp skrev:ja jag kan hålla med om att det är lite underligt, det är ju en kalkylerad risk man tar att inte försäkra sin egendom !


Ja, och det är även en kalkylerad risk att driva upp virkesförråden.

Den enda anledning till bidrag jag kan tänka mig är väl att staten genom skogsstyrelsen har varit med och bidragit till läget som rådde med stora virkesförråd och mycket monokulturer.

Annars är jag av samma uppfattning att varje rörelse ska bära sina egna kostnader även när det gäller extrema händelser - trots att stormen drabbade även mig.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägarna borde inte få någon ersättning för Gudrun

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69375
Mangan skrev: Den stora förlusten var att priset rasade kraftigt, den går inte att försäkra sig emot.


Försäkringsbolagen kan nog ta fram en (dyrare) skogsförsäkring, som även täcker prisfallet på virket vid kraftiga stormar.
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).