Skördare

Karl-Gustav

16 inlägg 11224 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Karl-Gustav

Naders  
#69229 Hittade den här lite udda maskinen på Blocket idag.
Någon som har lite historia om denna?
Serietillverkad?
http://www.blocket.se/gavleborg/Karl_Gu ... ?ca=22&w=3


Senast redigerad av Naders ons 14 okt 2009, 18:52, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Karl-Gustav

masterchief  
#69231 Första tanken när jag såg den var att set var föregångaren till besten....

Användarvisningsbild

Re: Karl-Gustav

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69238 Min tanke var: Ser ut som att tillverkaren LL-maskiner har varit igång igen, (fast för många år sedan då så klart)

Användarvisningsbild

Re: Karl-Gustav

H-E  
#69254 Men f-n så rå maskin alltså! Ett monster!

Användarvisningsbild

Re: Karl-Gustav

Fredrik Reuter  
#69273 Hej,
Det som Henrik skriver låter rimligt, annars klingar det väl lite militäriskt; "Karl-Gustav" och "terrängmaskin"...

Avatar Fallback

Re: Karl-Gustav

Naders  
#69282 Men finns det mer än ett exemplar?
Eller är det ett hemmabygge?

   TS
Avatar Fallback

Re: Karl-Gustav

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69324 Har sett fler till salu på blocket men det var ett tag sen.
Man visst ser den ut som en bra bioskördare. Hittade en äldre bild med grävaggregat på.

Avatar Fallback

Re: Karl-Gustav

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69330 Borde ju funka ganska bra å gräva och även ta ut biobränsle på blöta marker med. Ser ut att har lågt marktryck iaf :smile:

Avatar Fallback

Re: Karl-Gustav

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69348 Prislappen var väl tilltagen :surp: . Förra gången den var ute så startade dom på 370 000:- men sen sänkte dom till 270 000:- rakt av :shock: . Nu ser den inte ut som om den har gått på sista tiden. 400 000:- + moms låter lite väl högt då det troligen inte finns så många av dom heller.

Avatar Fallback

Re: Karl-Gustav

Naders  
#69383 Någon som har provat en sådan???
Klart intresserad. Skulle man haft.

   TS
Avatar Fallback

Re: Karl-Gustav

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69454 Något har dom ju gjort med den i all fall, 33000 timmar är inte fyskam.

Avatar Fallback

Re: Karl-Gustav

Karl-Gustav  
#70162 Råkade halka in här när jag googlade på Karl-Gustav.
Tillverkad i Karungi i fd. Karl-Gustavs kommun (därav namnet) strax norr om Haparanda.
Det finns två st. prototyper. Den på svartvita bilden är nr.1. Byggt 86. Brann efter 7 år. Såldes i brunnet skick till Finland och har ev. renoverats. Den andra byggdes 90. I den sitter en 8 liters Iveco 6:a och hydrostatiskt transmission från Poclain.
Den är uppbyggd på en stel lådbalk med 4 helt stela 12tons BPW axlar och dubbelmonterade lastbilsdäck.
Motor och pumpar sitter längst bak med tanke på viktfördelning och ljudnivå i hytten. Längst fram sitter två Hydraulmotorer som driver bandet via massivgummihjul med utskuret kuggmönster för att passa bandet.
Maskinerna byggdes för att klara obärig mark, men även för att genom sitt låga marktryck vara skonsam mot rötter och undvika fula spår i markerna. Den har ungefär samma marktryck tom som en människa med båda fötterna på marken. Lastad som när du står på ett ben. Dv.s att om du kan gå över myren så törs du även köra där.
Dom har mest gått som slyröjningsmaskiner på kraftledningsgator, men även som skotare,skördare och drivare. Därav det svängbara lastutrymmet.
Hur kan jag då veta allt det här. Jo Det är jag och lillbrorsan som byggt dom!

Avatar Fallback

Re: Karl-Gustav

Karl-Gustav  
#70169 Forts: Motor: Iveco 8liter 210hk. Transmission: Fördelningslåda. 2st. variabla/reversibla kolvpumpar driver var sin hjulmotor (Radialkolv tvådepl) 450bar. Både Servospakar och pedaler för styrning/fartreglering. Vid tex. slyröjning kör du maskinen med pedalerna och sveper samtidigt kranen med röjaggr. från sida till sida med fullt utligg.
Kranhydraulik: Rexroth 2x71cc avlastat konstantryck,Monsun EHC tvåspak, HV-09 ventiler.
Kran: Egentillv. enkel vikarmskran 6m utan utskjut. SKF(RKS) kuggsvängkrans. Poclain svängmotor med negativ broms.
Hytt: 1:an egen, 2:an järvsöhytten. På 2a:an hydrauliskt tippbar för åtkomst av bl.a kranhydraulik.
Drivhjul: Massiva truckhjul utskurna till kuggmönster. (Mallarna finns kvar)
Band: Specialtillverkat av SMIDAB och RKP (2:an) med uppflyttade sidolänkar för att hålla konstant avstånd mellan tvärjärn.
En kuriosa detalj är att det resulterade i ett mycket lättrullat band och att båda dessa bandtillverkare snart derefter kom ut med "miljöband" med uppflyttade sidolänkar. Man kan ju möjligen gissa att det var vår ide som fick nytt liv. Även drivare, runtsvängande hytter och vridbara lastutrymmen blev ju vardagsmat några år senare.
Alla ritningar och skisser finns kvar så om någon är intresserad att ta upp tillverkningen igen så.....
Det gjordes an oberoende marknadsundersökning och det visade tydligt att maskinen hade en marknad och en kommersiell framtid, men vi fick inte lös några sk. mjuka pengar för projektet och hade inte egna resurser att ro det i hamn så det lades ner.

Avatar Fallback

Re: Karl-Gustav

Naders  
#70186 Ja det var ju synd att ingen fullföljde projektet då det verkar vara en väldigt allround maskin. Hade nog stått en på varje skogsfastighet annars:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Karl-Gustav

Danne  
#70228 Det där var intressant fakta. :grin:

Men frågan som dök upp i mitt huvud direkt var vad sysslar ni med nu? En gång uppfinnarjocke alltid uppfinnarjocke :?: :?:

//Danne

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).